لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

مقررات تازه برای مسافران عازم آمریکا؛ «ملیت معیار بازرسی بیشتر نیست»


دولت ایالات متحده روز جمعه با اعلام روش تازه بازرسی مسافران عازم این کشور خبر داد که از این پس افراد بر اساس ملیت‌شان برای بازرسی امنیتی در فرودگاه‌ها انتخاب نخواهند شد. به این ترتیب صرف ایرانی یا عراقی بودن افراد ملاک بازرسی مسافران نخواهد بود.

روش تازه بازرسی افراد عازم آمریکا در فرودگاه‌ها جایگزین روشی می‌شود که پس از دستگیری تروریست نیجریایی در کریسمس سال جاری در شهر دیترویت آمریکا اتخاذ شد.

بر اساس روش پیشین، افرادی که ملیت ۱۴ کشور مشخص را داشتند هنگام سفر به آمریکا کنار کشیده شده و به طور خاص مورد بازرسی امنیتی قرار می‌گرفتند.

این کشورها عبارت بودند از ایران، افغانستان، الجزایر،‌ کوبا، عراق، لبنان، لیبی، نیجریه، پاکستان، عربستان، ‌سومالی، سودان، سوریه و یمن.

در مقابل بر اساس روش تازه هر فردی که عازم آمریکاست تنها در صورتی مورد بازرسی بیشتر قرار خواهد گرفت که مشخصاتش با مشخصات «یکی از تروریست‌های بالقوه» که در اختیار مقامات اطلاعاتی آمریکاست همخوان و نزدیک باشد.

برای مثال، اگر مأموران امنیتی آمریکا اطلاعاتی از یک مرد نیجریایی بین ۲۲ و ۳۲ سال داشته باشند که تصور می‌شود هویتی خطرناک یا تروریستی دارد، بر اساس روش تازه تمام مردهای نیجریایی «فقط با این مشخصات» پیش از سفر به آمریکا مورد بازرسی بیشتر قرار خواهند گرفت.

تغییرات تازه در روش بازرسی امنیتی در فرودگاه‌ها که روز جمعه توسط وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام شد حاصل بررسی سه‌ماهه قوانین و روش‌های ضدتروریسم ایالات متحده است که به دستور باراک اوباما انجام شده است.

به گفته وزارت امنیت داخلی آمریکا، مقامات آمریکایی امیدوارند با این روش تازه «شکاف امنیتی خطرناکی» را پر کنند که اجازه داد عمر فاروق عبدالمطلب نیجریایی در کریسمس سال جاری در آمستردام هلند سوار هواپیمایی به مقصد دیترویت آمریکا شود.

عبدالمطلب که بمبی دست‌ساز را در لباس زیر خود پنهان کرده بود پس از نشستن هواپیما در فرودگاه دیترویت به کمک مسافران همان پرواز دستگیر و تسلیم مقامات امنیتی فرودگاه شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول یک مقام ارشد آمریکایی که خواسته است نامش فاش نشود می‌گوید دولت آمریکا همچنین امیدوار است که با این روش تازه از تعداد «مسافران بی‌گناه» ۱۴ کشور تعیین‌شده که برای بازرسی بیشتر کنار کشیده می‌شوند کاسته شود.

در حال حاضر همچنین نام مسافران عازم آمریکا با فهرست نام‌هایی که آمریکا از تروریست‌ها یا افراد مظنون به تروریسم دارد چک می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید یکی از دلایلی که عمر عبدالمطلب توانسته است در آمستردام سوار هواپیمای دیترویت شود این بوده که نام او در این فهرست نبوده است.
XS
SM
MD
LG