لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

سنای آمریکا: اطلاعات دولت بوش درباره صدام اشتباه بود


جان راکفلر، سناتور دموکراتی که رییس کمیته تحقیق بود. (عکس از AFP)
جان راکفلر، سناتور دموکراتی که رییس کمیته تحقیق بود. (عکس از AFP)

کميته سنای آمريکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که دولت جرج بوش، بر اساس اطلاعات نادرست، صدام حسين رئيس جمهوری پيشين عراق را به ارتباط با القاعده متهم کرده بوده و به اين ترتيب مقدمات حمله به اين کشور در سال ۲۰۰۳ را فراهم آورده است.


در گزارش اين کميته که رياست آن با سناتور دموکرات، جان راکفلر است، همچنين وزارت دفاع آمريکا متهم به مخفی کردن برخی اطلاعات مربوط به ايران، از نهادهای اطلاعاتی ايالات متحده، از جمله سی آی اِی شده است.


گزارش سنای آمريکا، بازتاب اتهام هايی است که مدتهاست از سوی منتقدان، متوجه کاخ سفيد شده؛ اينکه جنگ عراق با دروغ آغاز شد.


بر اساس گزارش اخير، کاخ سفيد نه تنها به خطا صدام حسين را مرتبط با القاعده معرفی کرد، بلکه اتهام ها و تئوری هايی از قبيل اينکه عراق به تروريست ها جنگ افزار شيميايی، بيولوژيک و اتمی می دهد نيز، دور از واقعيت بوده اند.


اعضای جمهوريخواه کنگره، اين گزارش را که به رهبری يک سناتور از حزب دموکراتيک تهيه شده، «سياسی بازی» و تلاشی برای تضعيف جمهوريخواهان در آستانه انتخابات رياست جمهوری توصيف کرده اند.


به گفته سناتور راکفلر اما هدف اين گزارش گوشزد کردن مسئوليت های دولت بوده تا، از تکرار چنين اشتباه هايی جلوگيری شود.



  • «اطلاعات ما همين هايی بود که در دست داشتيم. اطلاعاتی که کاملأ سبک و سنگين شده بود، اما نادرست بود. و ما مسلمأ از اين مساله متاسفيم.»
سخنگوی کاخ سفید

او گفت مساله اصلی، پنهان کردن اطلاعاتی بوده که به هر شکلی می توانسته به تضعيف موضع جنگ طلبانه منجر شود.


سخنگوی کاخ سفيد، دانا پرينو در واکنش به اين اتهام ها، مشکل را اطلاعات اشتباهی دانست که منتهی به جنگ با عراق شد.


او گفت: «اطلاعات ما همين هايی بود که در دست داشتيم. اطلاعاتی که کاملأ سبک و سنگين شده بود، اما نادرست بود. و ما مسلمأ از اين مساله متاسفيم.»


مخفی کاری درباره ايران


بخش ديگری از اين گزارش به ايران مربوط می شود؛ بخشی که براساس يافته های آن، مقامات پنتاگون، وزارت دفاع ايالات متحده، برخی اطلاعات مربوط به تحرکات جمهوری اسلامی را از نهادهای اطلاعاتی آمريکا مخفی نگاه داشتند؛ اطلاعات تاييد نشده ای از قبيل آنکه تهران، مامورانی را برای کشتن سربازان آمريکايی به افغانستان اعزام کرده بود.


بر اساس گزارش سنای آمريکا، اين اطلاعات بين سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ از طريق ماموران امنيتی – اطلاعاتی ايران به دست آمده بود.


چنانکه اين گزارش می گويد، منابع اطلاعاتی ايرانی همچنين طی يک رشته ملاقات های سه روزه در اوايل زمستان ۲۰۰۱ که در رم ترتيب داده شده بود، از وجود مجموعه ای از تونل های مخفی سخن گفته بودند؛ تونل هايی که برای نگهداری اسلحه و همچنين انتقال مقامات ايرانی به خارج از کشور ساخته شده.


روابط ايران با سازمان آزاديبخش فلسطين و افزايش نارضايتی عمومی از حکومت ايران ديگر مسايلی بوده اند که در ملاقات مخفی رم مطرح شد.


گزارش سنا البته با اشاره به منابع خبری يادشده، تاکيد می کند که اطلاعات به دست آمده قابل ترديد بوده اند.


منوچهر قربانی فر، تاجر ايرانی اسلحه که به دنبال تغيير رژيم ايران بوده و سی آی ای پيش تر اعتبار او را رد کرده بود، يکی از منابع اصلی اين اطلاعات بوده است.


اين گزارش اما به هر حال، تاکيد می کند که به رغم عدم اعتبار اطلاعات، مخفی نگاه داشتن آن از سی آی اِی، نشان از عدم همکاری ديک چينی معاون رياست جمهوری و دونالد رامسفلد وزير دفاع ايالات متحده با آژانس اطلاعات مرکزی آمريکا در پی حمله های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دارد.


يک مامور وزارت اطلاعات و يک مامور پيشين ايرانی همراه با دو مامور اعزامی از پنتاگون و يک مامو خارجی از کشوری نامعلوم، ديگر طرف های اين ديدار بوده اند.


ملاقات رم را يکی از مقامات پيشين پنتاگون و تحليلگر نومحافظه کار آمريکايی، مايکل لدين ترتيب داده بود و خود نيز در آن شرکت کرده بود.


بر اساس اين گزارش، فعاليت های او نيز نتوانست به اطلاعات قابل تاملی منجر شود.


در يکی از ملاقات های رم آقای قربانی فر گفته بود برای تغيير رژيم ايران نقشه ای دارد و سپس روی يک دستمال روميزی نقشه آن را شرح داده بود.


او گفته بود اين کار ۲۵ ميليون دلار هزينه دارد.


XS
SM
MD
LG