لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

گیتس: آمريکا نيروی بيشتری به افغانستان می فرستد


رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا می گوید امریکا نیروهای خود در افغانستان را افزایش می دهد.
عکس از EPA
رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا می گوید امریکا نیروهای خود در افغانستان را افزایش می دهد. عکس از EPA

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز جمعه گفت: ايالات متحده، بدون در نظر گرفتن ميزان کاهش نيروها در عراق ، سال آينده تعداد بيشتری نيروی نظامی به افغانستان اعزام خواهد کرد.


اين نخستين باری است که دولت آمريکا از افزايش نيروهای اين کشور در افغانستان در سال ۲۰۰۹ خبر می دهد.


آقای گيتس که پس از ترک بخارست و در مسير خود به کشور عمان با خبرنگاران صحبت می کرد، افزود: جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در جريان نشست سران پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، در روز پنجشنبه اين افزايش نيرو را مطرح کرده است.


آقای گيتس گفت: رييس جمهوری آمريکا ميزان نيروهایی که قرار است در سال ۲۰۰۹ به افغانستان اعزام شوند را مشخص نکرده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آمريکا هم اکنون ۳۱هزار و ۱۰۰ سرباز در افغانستان دارد و از متحدان خود در ناتو خواسته است تا تعداد نيروهای خود در اين کشور را افزايش دهند.


حضور نظامی آمريکا در عراق مانع افزايش تعداد نيروهای آمريکا در افغانستان شده است. اين در حالی که آقای گيتس می گويد: «فکر نمی کنم که در سال ۲۰۰۹ اين مسئله ای باشد».


اين در حالی است که دوره رياست جمهوری جرج بوش در اواخر سال ۲۰۰۸ به پايان می رسد و رييس جمهوری جديد آمريکا در ژانويه ۲۰۰۹ قدرت را در اين کشور در دست خواهد گرفت و او بايد در باره افزايش نيروها در افغانستان تصميم بگيرد.


آقای گيتس در اين زمينه گفت:«اين سئوال مطرح می شود که چگونه می توانيم چنين چيزی درباره سال ۲۰۰۹ بگوييم؟ آن چيزی که من می توانم بگويم اين است که درباره موفقيت آمريکا در افغانستان همه نظر موافق دارند».


  • آمريکا هم اکنون ۳۱هزار و ۱۰۰ سرباز در افغانستان دارد و از متحدان خود در ناتو خواسته است تا تعداد نيروهای خود در اين کشور را افزايش دهند

رابرت گيتس افزود:«مهم نيست که چه کسی به عنوان رييس جمهوری انتخاب می شود، همه می خواهند که در افغانستان موفق شوند».


وزير دفاع آمريکا گفت که ميزان افزايش نيروهای اين کشور در افغانستان به عواملی چون؛ ميزان موفقيت نيروهای ناتو در افغانستان و همينطور نقش فرمانده ارشد جديد نيروهای آمريکا که در ماه آينده انتصاب خواهد شد، بستگی دارد.


ژنرال ديويد مک يرنان قرار است در بهار امسال جايگزين ژنرال دن مک نيل، فرمانده ارشد نيروها در افغانستان، شود.


ژنرال مک نيل پیشتر گفته بود که به نظر او بايد سه گردان به نيروهای موجود در افغانستان افزوده شود. یعنی نيروی در حدود هفت هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار نيروی ديگر بايد به نيروهای حاضر در افغانستان افزوده شود.


اين در حالی که دولت جرج بوش اميدی ندارد که کشورهای عضو ناتو چنين حجمی از نيرو ها را به افغانستان اعزام کنند.


در همین زمینه، نیکلای سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، پیشتر در جریان نشست سران ناتو در بخارست اعلام کرده بود که پاریس يک گردان نظامی، در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نيروی نظامی ، در چارچوب عمليات ناتو در افغانستان به جنوب شرقی اين کشور اعزام شوند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، اعزام اين نيروها به افغانستان اين امکان را برای آمريکايی ها به وجود خواهد اورد تا بخشی از نيروهای خود را به کمک نيروهای کانادايی در قندهار اعزام کنند.


به گزارش اين خبرگزاری، کانادا پيشتر هشدار داده بود در صورت اعزام نکردن نيروهای کمکی به اين منطقه، دو هزار و پانصد نيروی خود را از افغانستان خارج خواهد کرد.


اوضاع امنيتی افغانستان نيز يکی از موضوع های عمده اجلاس سران ناتو بود و رييس جمهوری آمريکا پيش از آغاز نشست خواهان افزايش نيروهای ناتو در آن کشور شده بود.


در حال حاضر حدود ۴۳ هزار نيروی نظامی و غير نظامی ناتو در افغانستان به سر می برند. اما دولت های کانادا، هلند و رومانی با فشار های زيادی در داخل برای خارج کردن نيروهای خود از افغانستان مواجهند.


اين در حالی است که بريتانيا و آمريکا از متحدان خود در ناتو خواسته اند نيروهای خود را به ولايات هلمند و قندهار اعزام کنند، اما هيچ کشوری حاضر به اعزام نيروهای خود به اين مناطق که جنگ با طالبان در آن جريان دارد نشده است.


آلمان و ايتاليا نيروهايی را در افغانستان مستقر کرده اند، اما واحدهای نظامی آنان در مناطق امن تر شمال و غرب افغانستان حضور دارند.


XS
SM
MD
LG