لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

احتمال بسته شدن سفارت آمریکا در دمشق


نیروهای امنیتی سوریه در برابر سفارت آمریکا در دمشق (عکس: epa
)
نیروهای امنیتی سوریه در برابر سفارت آمریکا در دمشق (عکس: epa )

سخنگوی سفارت آمریکا در سوریه روز چهارشنبه اعلام کرد ممکن است این سفارتخانه به روی ارباب رجوع بسته شود.


خبرگزاری رویترز این خبر را در حالی منتشر کرده که روز پنج شنبه قرار است در اعتراض به حمله نظامی آمریکا در روز یک شنبه به روستایی در سوریه، در دمشق تظاهرات برگزار شود.


این تظاهرات را گروه هایی که خود را مستقل معرفی کرده اند برگزار خواهند کرد.


سخنگوی سفارت آمریکا گفت: «شهروندان آمریکایی مقیم سوریه باید در نظر داشته باشند که به دلیل احتمال بروز اتفاقات یا شرایط پیش بینی نشده ممکن است این سفارتخانه برای زمانی نامشخص به روی ارباب رجوع بسته شود.»


دولت سوريه شامگاه يکشنبه اعلام کرد که چهار هلی کوپتر نظامی ايالات متحده عصر روز يکشنبه به ساختمانی غيرنظامی در روستای السکريه واقع در هشت کيلومتری مرز سوريه و عراق حمله کردند و هشت نفر در جريان اين حمله کشته شدند.


  • «شهروندان آمریکایی مقیم سوریه باید در نظر داشته باشند که به دلیل احتمال بروز اتفاقات یا شرایط پیش بینی نشده ممکن است این سفارتخانه برای زمانی نامشخص به روی ارباب رجوع بسته شود.»
سخنگوی سفارت آمریکا در دمشق

پیش از این یک مقام ضد تروريستی آمريکا بدون ذکر نام خود به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته بود که هدف حمله روز یک شنبه نیروهای آمریکایی منزل ابوقاضیه بوده است که نام مستعار رهبر یکی از گروه های مهم شبه نظامی های خارجی فعال در عراق است.


او همچنین گفته بود که وزارت خزانه داری ایالات متحده ابوقاضیه را یکی از چهار فرد کلیدی در شاخه عراق القاعده می داند که در سوریه زندگی می کرده است. او از زیردستان ابومصعب الزرقاوی، رهبر القاعده در عراق شناخته شده است که در سال ۲۰۰۶ در یکی از حملات هوایی آمریکا کشته شد.


این در حالی است که آمریکا تاکنون از واکنش رسمی به خبر حمله هلیکوپترهای آمریکایی به خاک سوریه خوداری کرده است.


سوریه همچنین روز سه شنبه به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد و خواستار ممانعت از تکرار این نوع حملات شد.


در همین حال به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، سنا، دولت این کشور روز سه شنبه تصمیم به بستن یک مدرسه آمریکایی و مرکز فرهنگی آمریکایی ها در دمشق گرفته است. تاکنون اطلاعات بیشتری در باره این تصمیم دولت سوریه منتشر نشده است


به دنبال ترور رفیق الحریری، نخست وزیر سابق لبنان، در سال ۲۰۰۵ واشنگتن سفیر خود در سوریه را به آمریکا فراخواند.


در سال ۱۹۹۸ نیز در جریان تظاهراتی علیه حمله نظامی آمریکا به عراق در دمشق سفارتخانه آمریکا مورد حمله قرار گرفت. هزاران شرکت کننده در این تظاهرات به ساختمان سفارت سنگ پرتاب کردند و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.


XS
SM
MD
LG