لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

«یکی از سه رهبر اصلی طالبان بازداشت شد»


طالبان کماکان با انجام حملاتی، دولت افغانستان را با مشکل رو به رو کرده است.
طالبان کماکان با انجام حملاتی، دولت افغانستان را با مشکل رو به رو کرده است.
همزمان با انتشار اين خبر که ديک چينی، معاون رييس جمهوری آمريکا به پاکستان، خواهد رفت، خبرگزاری ها گزارش دادند که نيروهای امنيتی پاکستان، يکی از سه رهبر ارشد گروه طالبان را دستگير کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، از زمانی که بعد از سرنگونی طالبان در افغانستان، هزاران تن از شبه نظاميان، هواداران و رهبران اين گروه به پاکستان گريختند، اين نخستين بار است که نيروهای امنيتی پاکستانی، يکی از رهبران ارشد طالبان را دستگير کرده اند.

اين خبرگزاری به نقل از منابعی که نامشان فاش نشده گزارش داده است که ملا عبيدالله آخوند، سومين مقام ارشد شورای رهبری طالبان، در ساعات پايانی روز دوشنبه هفته جاری در شهر کويته در جنوب غربی پاکستان بازداشت شده است.

اين دستگيری در زمانی رخ داده که در ايالات متحده آمريکا، جمع بزرگی از سياستمداران دموکرات، رسانه های گروهی و چندين مرکز مطالعاتی، نقش پاکستان به عنوان متحد دولت بوش در «جنگ عليه تروريسم» را زير سوال برده اند.

به رغم اينکه خبر دستگيری ملا عبيدالله آخوند، توسط دو خبرگزاری رويترز و آسوشيتدپرس منتشر شده است، مقام های دولت پاکستان از تاييد رسمی خبر دستگيری خودداری کرده اند و يکی از سخنگويان طالبان نيز گفته است که اين خبر صحت ندارد.

قاری محمد يوسف، از سخنگويان طالبان در مصاحبه با خبرگزاری «اسلامی افغان»، خبر اين دستگيری را «يک شايعه» خوانده است. خبرگزاری «اسلامی افغان» از رسانه های پشتو زبان مستقر در شهر پيشاور پاکستان است.

اما روزنامه نيوريورک تايمز، روز جمعه در وب سايت خود گزارش داد که مقام های دولت آمريکا، تاييد کرده اند که ملا عبيدالله آخوند توسط پاکستان بازداشت شده است.

پيش از اين، مقام های طالبان در روزهای پايانی سال ۲۰۰۶ ميلادی نيز ابتدا خبر کشته شدن ملا اختر محمد عثمانی، يکی ديگر از رهبران طالبان را در حمله هوايی نيروهای آمريکايی تکذيب کرده بودند، اما بعد از چند روز اعلام کردند که وی کشته شده است.

ديک چينی، معاون رييس جمهوری آمريکا، مناطق شمالی پاکستان را «بهشت امن برای طالبان» توصيف کرده بود و از پرويز مشرف، رييس جمهوری اين کشور خواسته بود که با طالبان مقابله کند.

گزارش خبرگزاری ها حاکی است که در هفته اخير، دو تن ديگر از رهبران موثر طالبان نیز در شهر کويته بازداشت شده اند که مقام های پاکستانی، اين دستگيری ها را نيز تاييد نکرده اند.
XS
SM
MD
LG