لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

«نیروهای آمریکا در افغانستان افزایش می یابد»


جرج بوش در مرکز مطالعاتی نو محافظه کار «آمریکن اینترپرایز» سخنرانی کرد.
جرج بوش در مرکز مطالعاتی نو محافظه کار «آمریکن اینترپرایز» سخنرانی کرد.
رييس جمهور آمريکا روز گذشته از افزايش نيروهای نظامی آمريکايی در افغانستان خبر داد.

جرج بوش که در مرکز مطالعاتی «آمريکن انترپاريز»، از موسسات نزدیک به نومحافظه کاران آمریکایی سخنرانی می کرد گفت که سه هزار و ۲۰۰ تن از نيروهای آمريکايی برای چهار ماه ديگر در افغانستان حضور خواهند داشت.

رييس جمهوری امريکا افزود: «اين سربازان و بودجه اختصاصی ما به پرزندنت کرازی کمک خواهد کرد تا دشمن مشترک مان را شکست دهند.»

با افزايش اين نيروها آمار سربازان آمريکايی در افغانستان نزديک به ۲۴ هزار تن می رسد.

آقای بوش در عين حال گفت که طالبان والقاعده می خواهند حملات جديدی را سازماندهی کنند. او گفت که استراتژی آمريکا ديگر دفاعی نخواهد بود و وی از يک راهبرد تهاجمی در مقابل شورشيان در افغانستان سخن گفت .

جرج بوش خاطرنشان ساخت که پليس افغانستان را تا سال ۲۰۰۸ ميلادی به هشتاد هزار تن افزايش خواهد داد و يک ارتش هفتاد هزاری را نيز ساماندهی خواهد کرد. شمار سربازان ارتش افغانستان در حال حاضر به ۳۲ هزار نفر می رسد. او از ايجاد واحد های تکاور و تجهيز ارتش افغانستان با سلاح های مدرن نيز سخن گفت.

رييس جمهور آمريکا برای موفقيت آنچه «دموکراسی جوان افغانستان» توصيف می کرد، گزينه های سياسی و نظامی را مهم دانست .

وی گفت: «برای ادامه حيات اين دموکراسی جوان، به غير از گزينه های نظامی نيز نياز است. بايد توسعه سياسی توام با شواهد ملموس از اين که حکومت می تواند فرصت و اميد را به وجود آورد ، نيز روی دست گرفته شود. اين تيم های بازسازی استانی برای اين گزينه ها کار می کنند.»

آقای بوش در بخش ديگری از سخنانش از نيروهای ناتو خواست که با جديت بيشتری ماموريت خود را در افغانستان عملی کنند و افزود: «ناتو برای موفقيت خود بايد اطمنان دهد که شکاف های امنيتی را از ميان برداشته است. به سخن ديگر ، زمانی که در افغانستان نيازمندی وجود دارد، زمانی که فرماندهان ما در محل به کشورهای محترم ما می گويند ،ما به کمک بيشتری نياز داريم ، کشورهای عضو ناتو بايد برای موفقيت خود اين نيازمندی ها را برطرف سازند.»

رييس جمهور آمريکا جنگ امروز در افغانستان را «نبرد ايدئولوژيکی نيروهای مدرنيزاسيون و آزادی در مقابل افراط گرايان» خواند .

در همين حال ، جرج بوش اعلام کرد که با پاکستان و افغانستان در باره شکست دشمن مشترک خود همکاری خواهد کرد و گفت که بايد مخفيگاه های طالبان و القاعده که در خاک پاکستان واقع است، نيز از ميان برداشته شود.
XS
SM
MD
LG