لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۲

«کشته شدگان عمليات روز جمعه ارتش آمريکا شورشی نبودند»


به گفته اين شهروند عراقی، دو زن، سه دانش آموز و شش تن از نگهبانان محلی در ميان کشته شدگان وجود دارند.
به گفته اين شهروند عراقی، دو زن، سه دانش آموز و شش تن از نگهبانان محلی در ميان کشته شدگان وجود دارند.

در حالی که ارتش آمريکا اعلام کرده بود در حمله هوايی روز جمعه به «شورشيان شيعه» ۲۵ تن از آنان را کشته است، پليس عراق و شاهدان محلی گفتند که ارتش آمريکا در این عملیات، «شهروندان عراقی» را هدف قرار داده و در ميان قربانيان، زنان و کودکان نيز ديده می شوند.


روز جمعه ارتش آمريکا اعلام کرده بود که در عملياتی عليه «شورشيان شيعه وابسته به ايران»، ۲۵ تن از آنان کشته شده اند.


  • «در حملات هوايی، سراسر روستا و مناطق آن هدف قرار گرفتند و خانه های مردم ويران شدند.»
یک شاهد عینی

به گفته ارتش آمريکا، سربازان اين کشور که در روستايی در ۳۰ کيلومتری شمال بغداد به دنبال يکی از فرماندهان شورشی مرتبط با سپاه قدس بوده اند، با مقاومت شديد شورشيان رو به رو شدند و خواستار حمايت هوايی شدند.


بنا به اين گزارش در حملات هوايی دو ساختمان ويران و ۲۵ «شورشی مرتبط با ايران» کشته شدند.


اما اهالی اين روستا، يک روز پس از اين بمباران خونبار، نظر ديگری را به خبرگزاری ها گفته اند.



احمد ابونور، از همراهان گروه ۶۶ نفری مجروحان اين بمباران، در بيمارستانی در بغداد به خبرگزاری فرانسه گفت که نگهبانان محلی اين روستا که از سوی پليس عراق مسلح شده بودند، در پی حمله سربازان آمريکايی به این روستا، تصور کرده اند که شورشيان القاعده به آنها حمله کرده اند و به همين دليل به سويشان آتش گشوده اند.


اين روستا پيش از اين با حمله شورشيان القاعده رو به رو بوده است و گروه شورشيان سنی «تکفيری» و همچنين شبه نظاميان بعثی هوادار صدام حسين، به اين روستا حمله کرده بودند.


آقای نور گفت: «نگهبانانی که اطراف روستا گشت می زدند با سربازان آمريکايی درگير شدند.»


ابواحمد الخالصی، يکی ديگر از اهالی روستا، در مراسم خاکسپاری قربانيان اين حادثه در شهر نجف گفت: «در حملات هوايی، سراسر روستا و مناطق آن هدف قرار گرفتند و خانه های مردم ويران شدند.»


به رغم اينکه ارتش آمريکا اعلام کرده بود در اين بمباران، ۲۵ تن کشته شده اند، آقای الخالصی به خبرگزاری فرانسه گفت که تعداد کشته شدگان ۲۶ تن بوده است.



خانواده های کشته شدگان حمله هوایی ارتش آمریکا برای خاکسپاری آماده می شوند.

به گفته اين شهروند عراقی، دو زن، سه دانش آموز و شش تن از نگهبانان محلی در ميان کشته شدگان وجود دارند.


او گفت که در زمان اين بمباران، «روستائيان، يک شب آرام رمضان را در خانه هايشان سر می کردند.»


وی افزود: «جوانان روستا که گروه بيداری تشکيل داده بودند، از روستای خود دفاع کردند. آنها نمی دانستند که سربازان آمريکايی در مقابلشان قرار گرفته اند و به همين دليل نيز تيراندازی را شروع کردند.»


گروه های «بيداری» با پيروی از مدل گروه قبيله ای شيخ عبدل ستار ابو ريشه که همگام با نيروهای ائتلاف با شورشيان می جنگند، در سراسر عراق تشکيل شده اند.


ابو ريشه که از متحدان سنی مذهب آمريکا بود، روز ۱۳ سپتامبر در يک بمبگذاری تروريستی کشته شد.


در حال حاضر به گفته ارتش آمريکا ۵۰ هزار عراقی با پيوستن به ۱۵۰ گروه مختلف، همدوش سربازان عراقی و آمريکايی از مناطق خود محافظت می کنند.


بسياری از اين گروه ها با ارتش و پليس عراق و ارتش آمريکا در تماس هستند، اما به گفته مقام های عراقی برخی از اين گروه ها نيز مستقل عمل می کنند.


يکی از پليس های عراقی در بعقوبه که روستای بمباران شده در حوزه استحفاظی او است، گزارش های روستائيان را درباره عمليات ارتش آمريکا تاييد کرده است.


  • «من می توانم بگويم که ما در عمليات، پرسنلی داشتيم که با نيروهای دشمن رو به رو بودند و آنها (سربازان آمریکایی) ارزيابی مبنی بر اينکه زن يا کودکی در منطقه وجود دارد، نداشته اند.»
یکی از سخنگویان ارتش آمریکا

وی که افسر ارشد پليس عراق است و نامش فاش نشده گفت: «بعد از وقوع درگيری ميان ارتش آمريکا و شهروندان مسلح روستا، هلی کوپترهای آمريکايی روستا را بمباران کرده اند.»



اما ارتش آمريکا اين گزارش ها را رد کرده است. وينفيلد دنيلسون، يکی از سخنگويان ارتش آمريکا به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما هيچ گزارشی از نيروهای حاضر در عملیات مبنی بر وجود عراقی های داوطلب (در این منطقه) دريافت نکرده ايم. نيروهای ائتلاف در اين عمليات از خود در برابر تهديد خصمانه دفاع کرده اند.»


به گفته وی، طرف مقابل عملیات بامداد جمعه، بعد از آغاز حمله هوايی، با هلی کوپتر و يک جنگنده هوايی ارتش آمریکا نيز درگير شده اند.


گزارش های روز جمعه حاکی بود که دستکم يک نفر از به گفته ارتش آمريکا «شورشيان»، به تسليحات ضد هوايی مجهز بوده است.


آقای دنيلسون افزود: «من می توانم بگويم که ما در عمليات، پرسنلی داشتيم که با نيروهای دشمن رو به رو بودند و آنها (سربازان آمریکایی) ارزيابی مبنی بر اينکه زن يا کودکی در منطقه وجود دارد، نداشته اند.»


XS
SM
MD
LG