لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

دبیرکل سازمان ملل: انتقال قدرت در مصر باید هم اکنون آغاز شود


بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل
بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل
بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، روز پنج‌شنبه با ابراز نگرانی شدید از درگیری‌های خشونت‌آمیز چهارشنبه و پنج‌شنبه در مصر با پنج رهبر اروپایی همگام شد و خواستار انتقال سریع قدرت در این کشور شد.

پیشتر رهبران پنج کشور فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا پس از چندین روز اعتراض مداوم مردم مصر که روز چهارشنبه به خشونت گرایید صراحتا از حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، خواسته بودند که زمینه «انتقال سریع قدرت» را فراهم کند.

به نظر می‌رسد روزبه‌روز بر نگرانی رهبران غربی از برهم خوردن ثبات منطقه خاورمیانه که مصر یکی از پایه‌های آن است افزوده می‌شود.

در همین زمینه دبیرکل سازمان ملل در نشستی خبری در شهر لندن، پایتخت بریتانیا، با اشاره به خواسته کشورهای غربی گفت که «انتقال قدرت باید هم‌اکنون آغاز شود».

بان گی مون با اشاره به افزایش خشونت در دو روز گذشته به‌ویژه در شهر قاهره، پایتخت مصر، از دو طرف درگیر خواست خویشتنداری به خرج دهند.

آقای بان همچنین «حملات وحشیانه» علیه معترضان به حکومت حسنی مبارک را «مطلقاً غیرقابل قبول» خواند و از دولت آقای مبارک خواست که خواسته‌های مردم خود را آویزه گوش کند.

پیش از روز چهارشنبه، به گواهی اغلب روزنامه‌نگاران و خبرنگاران حاضر در خیابان‌های قاهره، اعتراضات به شکلی مسالمت‌آمیز و بدون خشونت برگزار می‌شد.

اما در روز چهارشنبه با از راه رسیدن «اتوبوس‌های حامل طرفداران حسنی مبارک» در گروه‌های به گفته خبرنگار سی‌ان‌ان صد، دویست، و سیصد نفره تهاجمی آغاز شد که تاکنون شش کشته و بیش از ۸۰۰ زخمی و مجروح بر جای گذاشته است.

همزمان با درگیری شدید و خونین روز چهارشنبه در میدان تحریر (رهایی) قاهره، اغلب خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خارجی به علاوه عده‌ای از خبرنگاران مصری نیز مورد حمله طرفداران حسنی مبارک قرار گرفتند.

این امر روز پنج‌شنبه واکنش دبیرکل سازمان ملل را به دنبال داشت که خواستار تضمین آزادی بیان در کشور مصر شد و از تمام طرف‌های درگیر خواست که به حقوق بشر به‌ویژه حق آزادی بیان، اجتماعات و اطلاعات احترام بگذارند.
XS
SM
MD
LG