لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

آمریکا خواستار عادی سازی روابط ژاپن و کره شمالی شد


کریستوفر هیل، نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات شش جانبه کره شمالی ( نفر سمت راست)
کریستوفر هیل، نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات شش جانبه کره شمالی ( نفر سمت راست)

در سومین روز از مذاکرات شش جانبه پیرامون بحران اتمی کره شمالی که به میزبانی چین در پکن جریان دارد، کریستوفر هیل، نماینده ارشد آمریکا در این گفت و گو ها، خواستار عادی سازی روابط بین ژاپن و کره شمالی شد.


آقای هیل در اظهارات روزچهارشنبه، ۲۰ دسامبر، خود به خبرنگاران گفت: «هدف اولیه این گفت و گوها، خلع سلاح کره شمالی از جنگ افزارهای هسته ای است اما بهبود روابط دیپلماتیک بین کشورهای شرکت کننده در این مذاکرات نیز از دیگر هدف هایی است که باید در این گفت و گوها مورد توجه قرار گیرد.»


وی در ادامه افزود:« روند عادی سازی روابط بین کشورهای شرکت کننده به موضوعاتی وابسته است که در جریان این مذاکرات مطرح می شود و از جمله این موضوعات باید به مواردی اشاره کرد که ژاپن در این دور ازگفت و گوها عنوان کرده است.»


وی اظهار امیدواری کرد که در حاشیه این گفت و گوها، نمایندگان دو کشور ژاپن و کره شمالی بتوانند در نشستی دو جانبه مسائل موجود بین دو کشور را مورد بررسی قرار دهند.


هر چند آقای هیل در سخنان امروز خود به طور مشخص به موضوع خاصی که دو کشور ژاپن و کره شمالی می توانند درباره آنها به رایزنی بپردازند اشاره ای نکرد اما بنا به اظهارات مقامات ژاپنی ، توکیو در صدد است تا از سرنوشت آن دسته از شهروندان ژاپنی که طی دهه های گذشته توسط نیروهای کره شمالی ربوده شده اند اطلاعاتی کسب کند.


کره شمالی اذعان کرده است که نیروهای این کشور سیزده تن از شهروندان ژاپنی را در دهه های هفتاد و هشتاد میلادی از داخل خاک ژاپن ربودند.


بنا به گزارش ها، این سیزده نفر برای آموزش زبان و فرهنگ ژاپنی به نیروهای جاسوسی کره شمالی ربوده شدند که از این تعداد، پنج نفر در سال های بعد به ژاپن باز گشتند. هنوز از سرنوشت بقیه این افراد اطلاعی در دست نیست.


پیونگ یانگ مدعی است که هشت نفر باقی مانده در این کشور طی سال های گذشته فوت کرده اند.


از نظر دولت ژاپن، هر چند گفت و گو های شش جانبه با هدف انصراف کره شمالی از برنامه های هسته ای این کشور آغاز شده است اما مسئله آدم ربایی شهروندان ژاپنی توسط نیروهای کره شمالی از اولویت بالایی برای این کشور برخوردار است.


ژاپن در این دور از مذاکرات شش جانبه، تنها کشور شرکت کننده ای است که به طور جداگانه با مقامات کره شمالی گفت و گو نکرده است.


XS
SM
MD
LG