لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

پلیس: بسیج طرح امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کند


«پرتاب اعتراض‌آمیز کفش» به سوی محمود احمدی‌نژاد در ساری مورد توجه روزنامه‌های جمهوری اسلامی، شرق، ابتکار و خراسان قرار گرفته است.

نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان طی سرمقاله‌ای در شماره سه‌شنبه این روزنامه تاکید کرده است که در صورتی که جامعه جهانی تحریم‌های نفتی علیه را تصویب و اجرا کند، جمهوری اسلامی تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد.

روزنامه تهران امروز خبر داده است که معاون اجتماعی نیروی انتظامی از بسیج خواسته است تا «طرح امر به معروف و نهی از منکر» را اجرا کند.

روزنامه‌های شرق و جام جم ضمن انتشار گزارش‌هایی از انفجار در کارخانه فولاد غدیر یزد که منجر به مرگ دست‌کم ۸ کارگر شد، خبر داده‌اند که «مهمات جنگی غیرقابل استفاده» دلیل احتمالی انفجار در فولاد غدیر یزد بوده است.

بازتاب پرتاب کفش به احمدی‌نژاد

«پرتاب اعتراض‌آمیز کفش» به سوی احمدی‌نژاد در ساری مورد توجه روزنامه‌های جمهوری اسلامی، شرق، ابتکار و خراسان قرار گرفته است.

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه محمود احمدی‌نژاد هنگام سخنرانی در مراسم دومین سالگرد علی کردان «با پرتاب کفش توسط یک کارگر مواجه شد»، و یکی از افراد حاضر در این همایش که توانسته بود خود را به صندلی‌های جلو برساند، با پرتاب کفش‌های خود به طرف رئیس دولت «شروع به انتقاد از وضعیت بیکاری در کشور کرد».

این روزنامه نوشته است که «اگرچه این کفش‌ها به احمدی‌نژاد برخورد نکرد و به پارچه‌نوشته پشت سر او اصابت کرد»، اما حامیان رئیس دولت «به شدت فرد توهین‌کننده را مورد ضرب و شتم قرار دادند و ماجرا با دخالت نیروهای انتظامی پایان یافت».

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است که «در بررسی‌های اولیه مشخص شد این فرد کارگر اخراجی یکی از کارخانجات نساجی است که بیش از یک سال است حقوقی دریافت نکرده است».

روزنامه ابتکار هم از «تشنج در سخنرانی احمدی‌نژاد» خبر داده و نوشته است که «در مراسم سالگرد علی کردان، جمعی در بخش‌هایی از سخنان وی شعارهایی می‌دادند» و در میان سخنرانی رئیس دولت نیز «شیئی به سمت وی پرتاب شد».

این روزنامه همچنین نوشته است که «افراد که تقاضاهایی را در زمان سخنرانی احمدی‌نژاد مطرح می‌کردند و اعتراضاتی داشتند عمدتا تعدادی از کارگران اخراجی یکی از کارخانجات نساجی بودند که بیش از یک سال است حقوقی دریافت نکرده‌اند».

روزنامه ابتکار شخص معترضی را که به سوی احمدی‌نژاد کفش پرتاب کرده «کارگر میانسال» معرفی کرده و نوشته است که این کارگر «ناگهان برخاست و کفش‌های خود را به طرف رئیس ‌جمهور پرتاب کرد، و شروع کرد به انتقاد از وضعیت بیکاری و مشکلات مالی که در اثر این معضل بر وی وارد شده است»، اما «با عکس‌العمل به موقع احمدی‌نژاد، این کفش‌ها به وی برخورد نکرد و با عبور از کنار وی به بنر پشت سر او اصابت کرد».

این روزنامه هم تاکید کرده است که حامیان احمدی‌نژاد «این کارگر میانسال را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند» و «اگر دخالت نیروهای انتظامی نبود مشخص نبود چه بلایی بر سر او می‌آمد».

روزنامه خراسان نیز گزارشی در این باره منتشر کرده، اما اشاره‌ای به «پرتاب کفش» نکرده و نوشته است که در حین سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مراسم سالگرد درگذشت علی کردان «شیئی به سمت محمود احمدی‌نژاد پرتاب شد».

این روزنامه نیز هویت کارگر معترضی را که به سوی رئیس دولت کفش پرتاب کرد فاش نکرده، اما نوشته «علت انجام این کار توسط نهادهای مسئول در حال پیگیری است و برخورد جدی با این اقدام نادرست انجام خواهد شد».

روزنامه شرق در تیتر یک شماره سه‌شنبه گزارشی از «سالگرد خبرسازی علی کردان» منتشر کرده و نوشته است که «مراسم دومین سالگرد درگذشت علی کردان در ساری، فرصتی شد تا محمود احمدی‌نژاد پس از مدتی سکوت، انتقادات شدیدی را نسبت به مخالفان و منتقدان دولتش وارد کند».

این روزنامه همچنین نوشته است که «این برای دومین ‌بار است که احمدی‌نژاد در مراسم سالگرد وزیر کشور مرحومش سخنان شدیداللحنی را علیه منتقدانش مطرح می‌کند» و به این ترتیب «علی کردان که در ماه‌های آخر عمرش در دولت نهم یکی از چهره‌های خبرساز دولت بود اکنون مراسم سالگرد درگذشت او نیز به مراسمی با حاشیه‌های سیاسی و پرخبر تبدیل شده است».

روزنامه شرق البته نوشته است که «سخنان احمدی‌نژاد تنها حاشیه‌های مراسم دوشنبه در مصلای شهر ساری نبود» و «سر دادن شعارهای اعتراضی و پرتاب شی‌ء به سمت جایگاه سخنرانی از دیگر حاشیه‌هایی بوده که اغلب خبرگزاری‌ها و سایت‌ها حتی از حامیان اصول‌گرایی گزارش داده‌اند».

روزنامه‌های حامی یا نزدیک به دولت از جمله کیهان و رسالت خبر «پرتاب کفش به سوی احمدی‌نژاد» را به کلی سانسور کرده‌اند.

تهدید به بستن تنگه هرمز در صورت اعمال تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی

نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان طی سرمقاله شماره سه‌شنبه این روزنامه تاکید کرده که اگر جامعه جهانی تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی را تصویب و اجرا کند، باید تنگه هرمز را مسدود کرد.

پیش از این بار‌ها مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی از جمله فرماندهان سپاه پاسداران تهدید کرده بودند که در صورت هرگونه حمله به ایران، امکان دارد که جمهوری اسلامی تنگه هرمز را مسدود کند، اما حسین شریعتمداری نماینده رهبر جمهوری اسلامی در کیهان طی سرمقاله شماره سه‌شنبه تاکید کرده است که مسدود کردن تنگه هرمز پس از «اعمال تحریم نفتی» اجرا می‌شود.

سرمقاله‌نویس کیهان با این ادعا که آیت‌الله خمینی و اکنون آیت‌الله خامنه‌ای «به بهره‌گیری از تاکتیک «ضربه اول» اعتقاد داشته‌اند» نوشته است که «هرگاه دشمن آرایش حمله نظامی یا اقتصادی می‌گیرد و از مرز تهدیدهای توخالی و رجزخوانی‌های روانی و تبلیغاتی فرا‌تر می‌رود، مؤثر‌ترین راهکار آن است که ما ضربه اول را به دشمن وارد کنیم و منتظر نمانیم تا در مقابل ضربه و حمله آفندی دشمن دست به پدافند بزنیم».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم در سرمقاله «تنگنا در عبور از تنگه» ویژگی‌های «تنگه هرمز» را برشمرده و از جمله اشاره کرده است که «بیش از ۴۰ درصد نفت مورد نیاز دنیا از خلیج فارس تأمین می‌شود»، «صدور نزدیک به ۹۰ درصد نفت خلیج فارس از تنگه هرمز صورت می‌پذیرد و کشتی‌های اقیانوس‌پیمای حامل نفت ناچار به عبور از این تنگه استراتژیک هستند» و «تسلیحات نظامی خریداری شده کشورهای حاشیه خلیج فارس از آمریکا و سایر کشورهای اروپایی با عبور از تنگه هرمز به مقصد می‌رسد».

سرمقاله کیهان در ادامه «تنگه هرمز» را آبراهی متعلق به ایران توصیف کرده و نوشته است که «ایران اسلامی از یک سو با استناد به کنوانسیون‌های ۱۹۵۸ ژنو و ۱۹۸۲ جامائیکا، که موضوع آن نظام حقوقی آبراه‌های بین‌المللی و حق عبور کشتی‌هاست حق دارد و می‌تواند در صورت محروم شدن از صدور نفت خود، تنگه هرمز را به روی تمامی کشتی‌های نفتکش و حتی کشتی‌های حامل کالاهای تجاری یا تسلیحاتی ببندد».

این روزنامه خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی نوشته است که «چرا جمهوری اسلامی ایران تاکنون از این حق مسلم خود استفاده نکرده و حالا که توطئه تحریم نفتی در جریان است چرا با استناد به بند ۴ ماده ۱۶، از هم اکنون تصمیم خود برای بستن تنگه هرمز به روی کشتی‌های متعلق به کشورهای تحریم‌کننده را اعلام نمی‌کنیم؟»

کیهان با اشاره به احتمال «تحریم صدور نفت ایران از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی و یا سایر متحدان آسیایی آنها نظیر ژاپن» نوشته است که «شواهد و قرائن از تصمیم ایران به بستن تنگه هرمز در شرایط یاد شده حکایت می‌کند که در این صورت، بایستی این تصمیم، مطابق بند ۴ ماده ۱۶ پیشاپیش و از هم اکنون در سطح بین‌المللی اعلام شود».

معاون اجتماعی نیروی انتظامی: بسیج طرح امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کند

روزنامه تهران امروز خبر داده است که معاون اجتماعی نیروی انتظامی از بسیج خواسته تا «اجرای طرح امر به معروف و نهی از منکر» را آغاز کند.

به نوشته این روزنامه، «بهمن کارگر معاون فرهنگی و اجتماعی نیروی انتظامی در حاشیه جلسه هفتگی انصار حزب‌الله به دفاع از عملکرد پلیس در اجرای طرح امنیت اخلاقی پرداخته» و با بیان این که «نیروی انتظامی کسی را مجبور نکرده است که بیاید و در طرح امنیت اجتماعی فعالیت کند، از بسیج هم خواسته که به وظایفش در خصوص امر به معروف و نهی از منکر عمل کند».

این روزنامه با اشاره به این که نزدیک به دوماه پیش نیز «فرمانده نیروی انتظامی، از دستگاه‌های مختلف برای عدم اجرای طرح‌های فرهنگی و انتظامی انتقاد کرده و ادعا کرده بود که «خیلی از دستگاه‌ها پلیس را در اجرای ماموریت‌هایش تنها گذاشتند»، نوشته است که «یکی از انتقادات اسماعیل احمدی مقدم این است که چرا بسیج دستگاه‌های امر به معروف را تعطیل کرده است».

روزنامه تهران امروز همزمان طی گزارشی از قول حبیب‌الله فرید، مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی، خبر داده است که «بیش از ۵۰ درصد کارگران جنسی در این تحقیق زنان متاهل هستند».

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی به استناد «تحقیقی که اخیرا درباره تغییر الگوی کارگران جنسی در ایران» انجام شده، گفته است که «زنان ویژه در کشور به دو دسته تقسیم می‌شوند، گروه اول صرفا به خاطر مسائل اقتصادی به این چرخه وارد می‌شوند و با بحث‌های حمایتی و توانمندسازی اقتصادی می‌توان آنان را از این چرخه خارج کرد».

به نوشته روزنامه تهران امروز، مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی درباره «گروه دوم» زنانی که به کارگری جنسی می‌پردازند هم گفته که آنها «میزان درآمد متوسطی دارند و برای افزایش کیفیت زندگی و مادیات این کار را انجام می‌دهند» و «در مورد این گروه انگیزه‌ها صرفا اقتصادی نیست و باید روی تغییر نگرش‌ها و ارزش‌های این افراد سرمایه‌گذاری کرد».

«مهمات جنگی غیرقابل استفاده، دلیل احتمالی انفجار» در فولاد غدیر یزد

روزهای شرق و جام جم ضمن انتشار گزارش‌هایی از انفجار در کارخانه فولاد غدیر یزد خبر داده‌اند که در این انفجار دست‌کم ۸ کارگر کشته شده‌اند.

روزنامه شرق از قول علی سلیمانی مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد نوشته است که «در انفجار کارخانه فولاد یزد ۸ نفر کشته و جسد آنان به پزشکی قانونی ارجاع شده است» و بیش از ۱۲ نفر نیز مجروح شده‌اند.

به نوشته این روزنامه، عزیزالله سیفی فرماندار یزد نیز درباره قربانیان انفجار یک‌شنبه در کارخانه فولاد غذیر یزد گفته است که «تعدادی از کشته‌شدگان از اتباع خارجی مقیم استان یزد، تعدادی از استان‌های هم‌جوار و یک نفر مجروح هم مربوط به یزد است».

روزنامه شرق همچنین از قول محمد احرامیان مدیرعامل یکی از شرکت‌های فولادسازی استان یزد «مهمات جنگی غیرقابل استفاده» را «عامل احتمالی انفجار در فولاد غدیر یزد» معرفی کرده، و گفته است که «این امکان وجود دارد که در بین مواد اولیه ذوب فولاد غدیر یزد مقداری مهمات جنگی غیرقابل استفاده مثل خمپاره و پوکه وجود داشته که از قبل چک نشده و در هنگام کار منفجر شده است».

محمد احرامیان همچنین گفته است که «دلایل فنی دیگر نیز وجود دارند که ممکن است به دلیل رعایت نشدن آنها انفجار رخ داده باشد؛ از جمله این که مواد ذوب روی آب سرد ریخته شده باشد که این کار موجب وقوع سانحه می‌شود یا این که در کوره ترک‌خوردگی وجود داشته است».

روزنامه جام جم نیز خبر داده است که «حال برخی از مجروحان حادثه انفجار در فولاد غدیر یزد وخیم است».

این روزنامه همچنین از قول فرماندار یزد نوشته است که «کارخانه متعلق به بخش خصوصی است و مدیر کارخانه فولاد غدیر و مسئولان آن بعد از وقوع حادثه در بازداشت به سر می‌برند».
XS
SM
MD
LG