لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

روزنامه‌های پنج‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۰


روزنامه‌های پنج‌شنبه ایران گزارش داده‌اند که با مصوبه جدید مجلس هشتم «تجمع و راهپیمایی غیرسیاسی سازمان‌های غیردولتی نیز ممنوع شده است».

«گفت‌وگو با محمد شریف، وکیل و استاد دانشگاه علامه تهران» درباره علت اخراجش از این دانشگاه، «برنامه وزیر علوم برای اسلامی‌تر کردن دانشگاه‌ها» و «بازتاب اظهارات وزیر خارجه اردن علیه جمهوری اسلامی» از دیگر عناوین روزنامه‌های ایران است.

روزنامه‌های ۱۸ فروردین همچنین خبر داده‌اند که «اعتراض به گرانی بهای گاز به مجلس کشیده شده است».

«تجمع و راهپیمایی غیرسیاسی سازمان‌های غیردولتی نیز ممنوع شد»

روزنامه اطلاعات از تصویب محدودیت‌های بیشتر برای سازمان‌های غیردولتی یا‌‌ همان «ان. جی. او»‌ها در مجلس شورای اسلامی خبر داده و نوشته است که «تجمع و راهپیمایی بدون مجوز سازمان‌های غیردولتی ممنوع شد».

به گزارش این روزنامه، در ادامه بررسی «طرح تاسیس، فعالیت و نظارت بر سازمان‌های غیردولتی»، مجلس هشتم با تصویب ماده ۱۲ این طرح در جلسه علنی روز چهارشنبه «برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌های غیرسیاسی» را هم برای سازمان‌های غیردولتی ممنوع و مقرر کرده است که «برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌های غیرسیاسی از سوی سازمان‌های غیردولتی که متناسب با ماهیت وجودی این سازمان‌هاست و انتشار نشریه نیز مشروط به دریافت مجوز از مراجع مربوط خواهد بود».

روزنامه اطلاعات همچنین نوشته است که مجلس همچنین در بخش‌های دیگری از «طرح تاسیس، فعالیت و نظارت بر سازمان‌های غیردولتی» تصویب کرده است که «در صورتی که سازمان‌های غیردولتی بخواهند به عضویت سازمان‌های بین‌المللی درآیند یا با آن‌ها قرارداد و تفاهم‌نامه امضا کنند یا در دوره‌های آموزشی خارج از کشور شرکت کنند، باید از هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های غیردولتی مجوز بگیرند».

این روزنامه تاکید کرده است که در هیئت نظارت عالی نظارت بر سازمان‌های غیردولتی معاونان نهادهای امنیتی-قضایی از جمله معاونان وزیران کشور، امور خارجه، اطلاعات و نمایندگان تام‌الاختیار قوه قضائیه، نیروی انتظامی و بسیج» نیز حضور دارند و هر گونه ارتباط سازمان‌های غیردولتی با سازمان‌های غیردولتی خارج از ایران باید پس از استعلام و موافقت «وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و دستگاه تخصصی مربوط» برقرار شود.

محمد شریف: نداشتن صلاحیت‌های عمومی دلیل اخراجم عنوان شده است

روزنامه روزگار از قول محمد شریف، استاد دانشگاه و از وکلای مدافع حقوق بشر در ایران، که در نخستین روز تحصیلی سال ۹۰ از عضویت در هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران اخراج شد، نوشته است که «نداشتن صلاحیت‌های عمومی دلیل اخراجم بود».

به نوشته این روزنامه، در اولین روز تحصیلی سال ۹۰ محمد شریف وکیل دادگستری و استاد «دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه عامه طباطبایی تهران، با ابلاغ حکم کتبی از این دانشگاه اخراج شد»، اما پس از آن خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، ادعا کرده بود که علت اخراج این استاد باسابقه دانشگاه علامه «استخدام غیرقانونی» است.

اما محمد شریف طی گفت‌و‌گویی که در شماره پنج‌شنبه روزنامه روزگار منتشر شده است، «استخدام غیرقانونی را به عنوان علت اخراجش رد کرده» و «با ابراز تاسف» از انتشار اخبار «دروغ» در بنگاه خبر‌پردازی جناح حاکم گفته است که «در نامه‌ای که روز یک‌شنبه ۱۴ فروردین امسال با امضای حجت‌الاسلام منصوری مدیر امور اداری دانشگاه علامه به من داده شده، نداشتن صلاحیت‌های عمومی به عنوان دلیل اخراج ذکر شده است».

محمد شریف همچنین به روزنامه روزگار گفته است که «اگر هر شخصی مدعی است استخدام من غیرقانونی است به جای مطرح کردن چنین ایراداتی موارد غیرقانونی استخدام را نام ببرد».

محمد شریف علاوه بر استادی دانشگاه در سال‌های اخیر وکالت بسیاری از روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی و نیز زندانیان سیاسی را بر عهده داشته و به همراه شیرین عبادی، محمد سیف‌زاده، عبدالفتاح سلطانی و شماری دیگر از وکلا از موسسان «کانون مدافعان حقوق بشر در ایران» و نایب رئیس این کانون است.

«صلاحیت‌های عمومی» که در حکم اخراج محمد شریف مورد اشاره مقام‌های وزارت علوم قرار گرفته، در آئین‌نامه‌های این وزارتخانه اغلب به معنای «صلاحیت‌های سیاسی و مذهبی» است، اما وزارت علوم و نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی برای فرار از اتهام «تفتیش عقاید» و «تبعیض آکادمیک» از اصطلاح «صلاحیت‌های عمومی» برای برخورد با استادان و نیز دانشجویان منتقد و مخالف استفاده می‌کنند.

«برنامه وزیر علوم برای اسلامی‌تر کردن دانشگاه‌ها»

روزنامه‌های حمایت و روزگار خبر داده‌اند که وزیر علوم در دیدار با اعضای کمیسیون مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که طی سال جاری «دانشگاه‌ها اسلامی‌تر می‌شوند».

روزنامه حمایت، وابسته به قوه قضائیه، در این باره نوشته است که روز چهارشنبه «کامران دانشجو، وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد، در دیدار با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم، «اسلامی‌تر کردن دانشگاه‌ها» را از اهداف این وزارتخانه در سال جاری عنوان کرده و گفته است که «وزارت علوم در تلاش است نظارتش را بر دانشگاه‌ها افزایش دهد».

به گزارش این روزنامه، نورالله حیدری از اعضای کمیسیون آموزش مجلس نوشته است که وزیر علوم به اعضای این کمیسیون گفته است که وزارت علوم برای «اسلامی‌تر کردن دانشگاه‌ها، مصمم است که در سال جاری دانشگاه‌ها را از لحاظ شکل و محتوا به آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی و به طور کلی اسلامی کردن دانشگاه‌ها نزدیک کند».

روزنامه حمایت نوشته است که بر اساس برنامه وزیر علوم قرار است طی سال ۹۰ برنامه‌های اسلامی کردن دانشگاه‌ها «از نظر شکلی در مورد مراودات، نوع پوشش و تعاملات بین دانشجویان» به اجرا گذاشته شود، و «از لحاظ محتوایی نیز در رابطه با درس، کتب و نوع تدریس و بومی کردن دانش اسلامی هم تجدیدنظر صورت گیرد».

روزنامه حمایت در عین حال نوشته است که «موضوع اسلامی کردن دانشگاه‌ها چند سالی است که در محافل علمی و فرهنگی کشور به گوش می‌رسد، و طرح این موضوع با عکس‌العمل‌های مثبت و منفی بسیاری همراه بوده»‌‌، همان طور که «ایجاد دانشگاه‌های تک‌جنسیتی نیز همزمان با بحث اسلامی کردن دانشگاه‌ها مطرح شد و جنجال‌های زیادی را به دنبال داشت».

بازتاب اظهارات وزیر خارجه اردن علیه جمهوری اسلامی

روزنامه‌های کیهان و خراسان اظهارات وزیر خارجه اردن علیه دخالت‌های جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه را مورد توجه قرار داده و تاکید کرده‌اند که این اظهارات کمتر از ۲ روز پس از آن ابراز شده است که «محمود احمدی‌نژاد دعوت از شاه اردن برای سفر به تهران را تکرار کرد».

روزنامه کیهان در گزارشی با تیتر «برای اظهارات توهین‌آمیز وزیر خارجه اردن، وزارت خارجه چه پاسخی دارد؟!» نوشته است که «به فاصله چند ساعت پس از دفاع احمدی‌نژاد از سفر پادشاه اردن به ایران، ناصر جوده وزیر امور خارجه این کشور طی اظهاراتی رسمی مواضع توهین‌آمیزی علیه جمهوری اسلامی اتخاذ کرد» که «حاوی حمله به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس و طرح اتهامات واهی علیه سیاست‌های تهران است».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم همچنین خبر داده است که رئیس مجلس نمایندگان اردن نیز که در کویت به سر می‌برد، به شدت سیاست‌های جمهوری اسلامی را مورد حمله قرار داده است.

کیهان خواهان پاسخ‌گویی وزارت خارجه جمهوری اسلامی و دفتر محمود احمدی‌نژاد در این خصوص شده و نوشته است که «افرادی که در برنامه‌ریزی و تسلیم این دعوت‌نامه نقش داشته‌اند، باید پاسخ‌گوی اقدامات نسنجیده خویش باشند».

این روزنامه تاکید کرده است که «اگر تاکنون اختلاف نظرهایی در داخل کشور در خصوص دعوت از شاه اردن برای سفر به ایران وجود داشت، با طرح این اظهارات گستاخانه از سوی بلندپایه‌ترین مقام دیپلماتیک اردنی، دعوت‌نامه‌ای که توسط اسفندیار رحیم مشایی، مشاور ارشد محمود احمدی‌نژاد در امور خاورمیانه، تحویل شاه اردن شد باید در اسرع وقت پس گرفته شود و سفیر اردن در تهران نیز به وزارت امور خارجه احضار گردد».

روزنامه خراسان نیز در گزارشی با تیتر «اظهارات خصمانه وزیر خارجه اردن علیه ایران ۴۸ ساعت پس از سخنان اخیر احمدی‌نژاد» نوشته است که در حالی که محمود احمدی‌نژاد دو روز پیش تعویق دعوت از ملک عبدالله دوم به ایران را «‏دلایل داخلی کشور اردن» اعلام کرد، «وزیر خارجه اردن ۴۸ ساعت بعد مدعی شد سیاست ایران برای کشورهای خلیج فارس تهدید به شمار می‌‎رود و امان آن را رد می‌‎کند».

روزنامه خراسان نیز یادآوری کرده است که محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه طی کنفرانس خبری و درجمع ده‌ها خبرنگار «با اشاره به تعویق سفر عبدالله دوم شاه اردن به ایران» گفته بود که «من از پادشاه حکومت اردن برای سفر به ایران دعوت کردم و ایشان اظهار تمایل کرد. اما سفر را به دلایلی عقب انداخت و عقب‌نشینی از جانب ما در کار نبوده است».

اعتراض به گرانی بهای گاز به مجلس کشید

شماری از روزنامه‌های پنج‌شنبه ایران از جمله دو روزنامه تهران امروز و قدس خبر داده‌اند که «اعتراض به گرانی بهای گاز به مجلس کشیده شده است».

روزنامه قدس گزارش داده است که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به جمع معترضان به «قبض‌های ۶ رقمی گاز» پیوسته و «افزایش نامعقول نرخ گاز» از سوی دولت را مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند.

به گزارش این روزنامه، فخرالدین حیدری نماینده سقز و بانه از جمله نمایندگان معترض به گرانی قبض‌های گاز است که در پایان جلسه چهارشنبه مجلس طی تذکری به دستگاه‌های اجرایی کشور از افزایش قیمت گاز انتقاد کرد و گفت که «متأسفانه افزایش ناگهانی و نامعقول نرخ گاز در تمامی کشور به‌ویژه در مناطق محروم و سردسیر باعث نگرانی شدید مردم شده است».

نماینده سقز و بانه در مجلس هشتم همچنین گفته است که اقدام «محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها جای تعجب و تأسف دارد، زیرا قرار بود دولت طی ۵ سال آزادسازی قیمت‌ها را انجام دهد تا مردم کمتر تحت فشار باشند اما متأسفانه این گونه نشد».

فخرالدین حیدری با اشاره به این که مردم سقز و بانه در فصل زمستان دمای ۳۰ درجه زیر صفر را بار‌ها تجربه می‌کنند، گفته است که «این مناطق جزء سرد‌ترین بخش‌های کشور هستند، اما متأسفانه وزارت نفت به آن هیچ توجهی ندارد».

روزنامه قدس همچنین گزارش داده است که عیسی جعفری نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس، با انتقاد از شیوه عملکرد شرکت گاز و وزارت نفت در افزایش قیمت قبض گاز خانگی گفته است که «مردم شدیداً از این موضوع گلایه‌مندند»، اما «متأسفانه هیچ یک از مسئولان وزارت نفت و شرکت گاز در مورد نرخ بالای قبوض گاز مصرفی توضیح نمی‌دهند».

روزنامه تهران امروز نیز در صفحه نخست خود از «گره‌گشایی به روش دولت از قبوض گاز» گزارشی منتشر کرده و نوشته است که به دنبال گسترش اعتراض و نارضایی مردم از افزایش ناگهانی و چند برابری قبض‌های گاز، «مدیر عامل شرکت ملی گاز از طرح دولت برای قسطی کردن پرداخت گازبها از سوی مردم خبر داده است».

به نوشته این روزنامه، تحرکات یادشده از سوی دولت و مجلس در شرایطی انجام شده است که صدور دور دوم قبض‌های گاز پس از هدفمندی یارانه‌ها، با تعجب مردمی مواجه شد که قبض‌هایی با ارقام چند برابری نسبت به دور اول دریافت کرده‌اند.

تهران امروز نوشته است که پیشنهاد مدیرعامل شرکت گاز برای «پرداخت قسطی قبض گاز» روشی است که دولت محمود احمدی‌نژاد برای آرام کردن اعتراضات مردم در پیش گرفته است.
XS
SM
MD
LG