لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

برانکو ایوانکوویچ، «تحت تعقیب اینترپل» با شکایت فدراسیون فوتبال


برانکو ایوانکوویچ
برانکو ایوانکوویچ
رئیس فدراسیون فوتبال ایران از شکایت این فدراسیون علیه برانکو ایوانکوویچ، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۰۶، به دلیل «مشکلات مالیاتی» خبر داد.

علی کفاشیان «مشکلات مالیاتی برانکو ایوانکوویچ» را دلیل اقامه این دعوا عنوان کرده است.

به گفته او، بدهی مالیاتی سرمربی سابق تیم ملی ایران ۵۵۰ میلیون تومان برآورد شده است. پیش از این، خبرگزاری‌های ایران بدهی مالیاتی ایوانکوویچ را در حدود ۵۸۰ هزار دلار اعلام کرده‌ بودند.

نکته جالب در ماجرای مالیاتی برانکو این است که او خود دو سال قبل در شکایت از فدراسیون فوتبال ایران به خاطر عدم اجرای تعهدات، موفق شد رای مثبت CAS (دادگاه عالی ورزش) را جلب کند و این دادگاه، فدراسیون فوتبال را به پرداخت ۴۰۰ هزار دلار به ایوانکوویچ محکوم کرد.

و حالا شکایتی دیگر. با این تفاوت که جایگاه شاکی و متشاکی تغییر کرده و این بار نوبت فدراسیون فوتبال ایران است که پرونده حقوقی سرمربی شش سال قبل خود را مجدداً به جریان بیندازد.

آقای کفاشیان می‌گوید: بر اساس برنامه‌ریزی که انجام داده‌ایم قصد داریم از طریق پلیس بین‌الملل، پیگیر مالیاتی باشیم که ایوانکوویچ به دولت ایران بدهکار است، اما از اجرای تعهداتش سرباز زده.

برانکو ایوانکوویچ که حالا سرمربی تیم الاتفاق عربستان است، در جریان رقابت این تیم با استقلال تهران در چارچوب مرحله حذفی برای صعود به لیگ قهرمانان آسیا، حاضر به همراهی تیمش در تهران نشد.

جواد خیابانی گزارشگر بازی نیز به نقل از خبرگزاری‌ها، پرداخت نکردن مالیات در زمان فعالیت در ایران را دلیل غیبت برانکو در ایران عنوان کرد.

به گفته رئیس فدراسیون فوتبال ایران، برانکو باید بخشی از مبلغی را که از فدراسیون گرفته به عنوان مالیات پرداخت می‌کرد، اما این کار را انجام نداده و این رقم با جریمه‌ای که حساب شده، به پول هنگفتی تبدیل شده است. بنابراین برای احقاق حق‌مان از طریق اینترپل این قضیه را دنبال خواهیم کرد.

کفاشیان یادآور شد که این فدراسیون در خصوص ماجرای فوق، با فیفا هم گفت‌وگوهایی را انجام داده، اما فیفا اعلام کرده است که نمی‌تواند در مسائل مالیاتی دخالت کند.

در پی رسانه‌ای شدن این ماجرا، شائبه ابهام در پرداخت مالیات کارلوس کی‌روش نیز مطرح شد، اما آقای کفاشیان می‌گوید: «ما از زمانی که در فدراسیون مستقر شده‌ایم، هر زمان که با مربی‌ای قرارداد بسته‌ایم ابتدا پول مالیاتش را کسر و پرداخت کرده‌ایم و درباره کارلوس کی‌روش هم همین اتفاق افتاده.»

دادکان: مالیات برانکو پرداخت شده

برانکو ایوانکوویچ ابتدا به عنوان دستیار میروسلاو بلاژویچ تیم ملی ایران را در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ همراهی کرد. اما پس از ناکامی ایران در این رقابت‌ها، در دو مقطع مجزا سرمربی تیم ملی شد. برانکو پس از جام جهانی ۲۰۰۶ از تیم ملی جدا شد و جای خودش را به امیر قلعه‌نویی داد.

انعقاد قرارداد توسط محمد دادکان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال ایران، با ایوانکوویچ، باعث شده تا برخی رسانه‌های ورزشی، اهمال دادکان را دلیل بروز این مشکل بدانند. گفته می‌شود که در متن قرارداد ایوانکوویچ، تصریح نشده است که او شخصاً باید مالیاتش را بپردازد.

در همین حال، به گزارش سایت خبرآن‌لاین، محمد دادکان اعلام کرده است که مالیات برانکو ایوانکویچ پرداخت شده و اگر غیر از این بود، او هرگز نمی‌توانست با تیم ملی ایران به جام جهانی برود.

دادکان گفته است: «تا زمانی که ما در فدراسیون بودیم، همکاران بنده در امور مالی تمام مالیات‌های ایشان را پرداخت کرده بودند و فدراسیون هیچ بدهی مالیاتی نداشت.»

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران مدعی شده است که «به طور حتم» نیامدن برانکو به ایران نمی‌تواند مربوط به بحث مالیاتی باشد.

دادکان گفته است: مگر می‌شود پول مربیان خارجی قبل از کسر مالیات به آنها پرداخت شود. اگر ما پول مالیات برانکو را از قراردادش کسر نمی‌کردیم اجازه نمی‌دادند او به جام جهانی ۲۰۰۶ برود.

دادکان با رد بدهی مالیاتی ایوانکوویچ گفته است: البته ممکن است بازیکنان یا مربیان ایرانی قبل از پرداخت مالیات، پول‌شان را دریافت کنند. اما برای مربیان و بازیکنان خارجی قضیه فرق می‌کند. ضمن این که مسئول مالی فدراسیون در جریان ریز تمام کار‌ها و پرداختی‌های مالیاتی قرار دارد.
XS
SM
MD
LG