لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

فراخوان «برنامه نظارت» در حمایت از مدافعان حقوق بشر


عبدالفتاح سلطانی، وکیل مدافع حقوق بشر
عبدالفتاح سلطانی، وکیل مدافع حقوق بشر
«دست از آزار و اذیت اعضا و موسسان کانون مدافعان حقوق بشر در ایران بردارید»:‌ این خواسته تشکل «برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر» از مقامات جمهوری اسلامی ایران است.

در این فراخوان فوری از سازمان‌های بین‌المللی و مدافعان حقوق بشر خواسته شده است مقامات جمهوری اسلامی را مجبور کنند به عهدنامه‌های حقوق بشری متعهد باشند.

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر که برنامه مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه است، آزار و ارعاب موسسان کانون مدافعان حقوق بشر، به ویژه محمدعلی دادخواه و عبدالفتاح سلطانی، را به شدت محکوم کرده است.

گزارش وحید پوراستاد از فراخوان «برنامه نظارت» را اینجا بشنوید
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:40 0:00
لینک مستقیم

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر به بازداشت معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری نیز اشاره کرده است که چند روز پیش به دادگاه انقلاب اسلامی مستقر در زندان اوین احضار و در ‌‌نهایت بازداشت شد.

برنامه نظارت از این نگران است که خانم معصومه دهقان به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری همسرش احضار و بازداشت شده باشد.

مهناز پراکند، وکیل دادگستری و از همکاران نزدیک عبدالفتاح سلطانی، در این باره به رادیوفردا می‌گوید:

«اخیراً احکام سنگینی برای مدافعان حقوق بشر از جمله آقایان دادخواه و سیف‌زاده و خانم ستوده صادر شده است. همچنین دو پرونده برای آقای سلطانی تشکیل داده‌اند، یک بار چهار ماه در زندان انفرادی به سر برده و یک بار هم بعد از انتخابات هفت ماه سلول انفرادی را تحمل کرده و در ‌‌نهایت هر دو پرونده منجر به برائت و قرار منع پیگرد شد.

بار دوم که آقای سلطانی بعد از انتخابات بازداشت شد در‌‌ همان مرحله دادسرا منجر شد به قرار منع پیگرد. با توجه به این که آقای سلطانی الان پرونده‌ای ندارد و با توجه به این که سایر مدافعان حقوق بشر را بازداشت کرده و در زندان نگه داشته‌اند، به نظر می‌رسد بازداشت همسر آقای سلطانی در راستای همین اقدامات باشد که برای محدود کردن هر چه بیشتر آقای سلطانی و جلوگیری از دفاع از موکلینش است.»

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر با اشاره به این که تهدید موسسان کانون مدافعان حقوق بشر گویا به قصد مجازات آنها به خاطر فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و مشروع حقوق بشری است، توجه مقامات جمهوری اسلامی را به حکم ۹ سال زندان محمدعلی دادخواه، وکیل دادگستری، جلب کرده که در حال حاضر با وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی آزاد است.

محمدعلی دادخواه که حکم دادگاه بدوی تازه به او ابلاغ شده است به رادیوفردا می‌گوید: «این رأی نه منطبق با دادرسی عادلانه و منصفانه است، نه منطبق با شرع و نه منطبق با عرف و اصول و نه منطبق با قانون. من به هشت سال زندان محکوم شدم تحت عنوان این که در پی براندازی نرم بوده‌ام و نسبت به بنیان‌گذاری و سخنگویی کانون مدافعان حقوق بشر اقدام کردم. همچنین محکوم شده‌ام به ۱۰ سال محرومیت از تدریس در تمام دانشگاه‌های ایران، ۱۰ سال محرومیت از وکالت در ایران و یک سال زندان برای تبلیغ علیه نظام.»

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر همچنین با اشاره به خانم شیرین عبادی، از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر، از محمد سیف‌زاده دیگر عضو این کانون نیز سخن گفته که هم اکنون در زندان اوین است و دادگاه تجدید نظر حکم ۹ سال زندان او را به دو سال کاهش داده است.

در فراخوان این برنامه از سازمان‌های بین‌المللی و مدافعان حقوق بشر درخواست شده است به دولت‌مردان ایرانی نامه بنویسند و از آنان بخواهند اذیت و آزار مدافعان حقوق بشر در ایران را پایان دهند.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، می‌گوید: «در دسامبر ۱۹۹۸ اعلامیه حمایت از مدافعان حقوق بشر به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید. از آن زمان ما برنامه نظارت را پایه‌ریزی کردیم که هر زمان یک مدافع حقوق بشر حقوقش تضییع شده و بازداشت یا کشته می‌شود، از این طریق تمام سازمان‌های حقوق بشر به این عمل اعتراض کنند و از دولت‌مردان آن کشور بخواهند هم امنیت جانی مدافع حقوق بشر را تامین کرده و هر چه زود‌تر او را آزاد کنند. بنابراین ما از سازمان‌های مدافع حقوق بشر خواسته‌ایم مقامات جمهوری اسلامی را در جریان محکومیت آقای دادخواه و بازداشت خانم سلطانی قرار بدهند.»

در طول سال‌های گذشته تعداد زیادی از مدافعان حقوق بشر در ایران بازداشت و به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند. این در حالی است که بر اساس اعلامیه سازمان ملل درباره مدافعان حقوق بشر «همه افراد حق دارند به صورت فردی یا گروهی در سطوح ملی و بین‌المللی برای حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی‌ها فعالیت کنند».
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG