لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۵

جلسه کمیته فرعی مجلس نمایندگان آمریکا، گفت‌وگو درباره ایران


کاپیتول، مقر مجلس نمایندگان آمریکا در واشینگتن دی سی
کاپیتول، مقر مجلس نمایندگان آمریکا در واشینگتن دی سی
اگر برای تحریم‌های تازه علیه دولت جمهوری اسلامی آغازی متصور باشیم، شاید بتوان جلسه کمیته فرعی مجلس نمایندگان آمریکا در امور بودجه و اصلاحات دولتی را سرآغاز بحث‌های قانون‌گذاران برای تدوین و قانونی کردن چنین تحریم‌هایی قلمداد کرد.

در جلسه روز سه‌شنبه هفته جاری این کمیته فرعی که ۲۲ نماینده مجلس نمایندگان با اکثریت اعضای جمهوری‌خواه در آن عضویت دارند، نماینده یوتا، جیسون شپتس، از سیاست‌های پرزیدنت اوباما در قبال دولت ایران انتقاد کرد.

گزارش نادر صدیقی از جلسه کمیته فرعی مجلس نمایندگان آمریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:50 0:00
لینک مستقیم


وی در سخنان خود این پرسش را مطرح کرد که آیا تحریم‌های اعمالی علیه ایران کافی بوده؟ و فشار به شیوه درستی وارد آمده است؟

او در پاسخ به این سوال افزود که ظاهرا به نظر می‌رسد چنین نبوده و دولت ایران به برنامه تسلیحات اتمی ادامه می‌دهد و گزارش اخیر آژانس بین‌المللی اتمی دلیلی بر این مدعاست.

دارل آیسا، نماینده کالیفرنیا و رئیس کمیته اصلی بودجه و اصلاحات دولتی، نیز طی سخنان کوتاهی تاکید کرد که نیت جمهوری اسلامی ایران آشکار است و نیازی به تحلیل ندارد.

آقای آیسا گفت که قصد دولت ایران این است که نیرویی مخرب برای صلح و امنیت منطقه خود و ورای آن باشد. بنابراین امروز که به این مسئله می‌پردازیم که دولت ایران با سلاح اتمی چه خواهد کرد، باید بپذیرید که آن چه طی سه دهه گذشته انجام داده، فزون‌تر خواهد شد. حتی اگر سلاح هسته‌ای را به کار نگیرد.

در جلسه روز سه‌شنبه این کمیته، رئیس جلسه از عدم حضور مقام‌های وزارتخانه‌های امور خارجه، دفاع و خزانه‌داری انتقاد کرد و تنها سه تن از کار‌شناسان امور ایران و خلیج فارس با ادای سوگند شهادت دادند.

مارک دابو بیتس، از مدیران ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و مسئول پروژه انرژی ایران در این بنیاد، ضمن اشاره به تاثیرهای چندی که تحریم‌ها برجای گذاشته، گفت که هیچ موردی در دست نیست که نشان دهد رژیم ایران به خاطر فشارهای اقتصادی در مورد گسترش برنامه‌های تسلیحاتی اتمی‌اش، تجدید اندیشه کند.

او اضافه کرد که برای موفقیت تحریم‌ها باید فروش نفت ایران مورد هدف باشد که ۷۵ درصد درآمد دولت ایران را تشکیل می‌دهد.

آقای دابو بیتس گفت که این امر باید به شیوه‌ای صورت گیرد که به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی منجر نشود.

او در این زمینه گفت که کافی است به جهانیان یادآور شد که فروشندگان نفت ایران اعضای سپاه پاسداران هستند و حتی شرکت ملی نفت ایران در کنترل سپاه است.

این عضو بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، در پیشنهادهای سه‌گانه خود برای تشدید فشار علیه حکومت ایران، از جمله بر هدف قرار دادن بانک مرکزی ایران تاکید کرد.

سخنران بعدی، کِنِد پلاک، مدیر مرکز سبان برای سیاست خاورمیانه در انستیتوی بروکینز، بود که در مورد خطرهای دخالت دولت ایران در عراق و گسترش نفوذ در ارکان این کشور سخن گفت و سه مورد را در این زمینه مورد تاکید قرار داد.

نخست میزان نفوذ دولت جمهوری اسلامی ایران در عراق، دوم افزایش این نفوذ پس از خروج آمریکا از عراق و سوم این که برای مقابله با این وضع ایالات متحده می‌تواند با تقویت سیاست‌های داخلی عراق، کارآمدی دولت آن کشور را بالا ببرد و به چالش گرفتن عوامل نفوذ ایران را افزایش دهد.

سومین و آخرین فردی که در این کمیته فرعی مجلس نمایندگان آمریکا شهادت داد، سوزان ملانی از مقام‌های پیشین دولتی و کار‌شناس ارشد در انستیتوی بروکینز بود.

خانم ملانی نقاط ضعف و مثبت سیاست‌های دولت پرزیدنت اوباما در قبال دولت ایران را برشمرد و گفت که تحریم‌ها در چهارچوب سیاست دوسویه فشار و گفت‌و‌گو، در آینده هم مانند حال، ترغیب جمهوری اسلامی به دست کشیدن از برنامه تسلیحات هسته‌ای را موجب نخواهد شد.

سوزان ملانی هم پنج پیشنهاد را ارائه کرد که سرآمد آن، بر همکاری همه‌جانبه بین‌المللی تاکید داشت و به ویژه به لزوم همکاری دولت چین در این مسیر تاکید می‌کرد.

گفت‌و‌گو‌ها بر سر افزایش و تشدید تحریم‌ها علیه دولت ایران در پایتخت ایالات متحده آمریکا همچنان ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG