لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

معاون وزیر نفت درباره کاهش تولید: آمار بانک مرکزی را قبول ندارم


احمد قلعه‌بانی، معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی
احمد قلعه‌بانی، معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی
معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی با رد گزارش بانک مرکزی ایران مبنی بر کاهش تولید نفت به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز ادعا کرد که تولید روزانه نفت ایران هم اکنون ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر، احمد قلعه‌بانی، معاون وزیر نفت، گفته است که طی سال گذشته تولید نفت ایران تنها ۲۸ هزار بشکه کاهش یافته است.

این در حالی است که بانک مرکزی ایران اخیرا آماری از وضعیت تولید نفت کشور از سال ۱۳۸۶ تا پایان سال ۱۳۸۹ منتشر کرد حاکی از این که تولید نفت ایران در فاصله این سال‌ها از ۴ میلیون و ۵۷ هزار بشکه در روز به ۳ میلیون و ۵۳۶ هزار بشکه در روز تنزل کرده است.

در پانویس این آمار تاکید شده است که منبع این ارقام داده‌های وزارت نفت ایران بوده است.

از سوی دیگر رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز اواسط اسفندماه از کاهش تولید نفت ایران به میزان حدودی ۷۰ هزار بشکه خبر داده و دلیل آن را «کمبود نقدینگی» و «ناتوانی برخی پیمان‌کاران داخلی» عنوان کرده بود.

در آمار بانک مرکزی، علاوه بر کاهش ۵۲۱ هزار بشکه‌ای تولید نفت، همچنین به کاهش صادرات نفت ایران اشاره شده و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران در سال ۱۳۸۶ حدود ۲ میلیون و ۵۲۲ هزار بشکه در روز بوده، اما این میزان در سال ۱۳۸۹ به ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

همچنین جزئیات ارقام مربوط به سال ۸۹ نشان می‌دهد که در سه‌ماهه چهارم سال ۱۳۸۹ صادرات نفت ایران به یک میلیون و ۹۹۵ هزار بشکه در روز افت کرده است.

گزارش‌های سالانه سازمان اوپک نیز تقریبا با گزارش بانک مرکزی ایران همخوانی دارد. طبق گزارش‌های سالانه اوپک، بر پایه آمارهای منابع اولیه تولید نفت ایران از سال ۲۰۰۸ با افت ناگهانی روبه‌رو شده و از ۴ میلیون و ۵۵ هزار بشکه به ۳ میلیون و ۷۰۶ هزار بشکه در سال ۲۰۱۰ رسیده است.

آمار‌های مبتنی بر منابع اولیه برخلاف آمارهای منابع ثانویه که از شرکت‌ها و مراکز تحقیقات بین‌المللی گرفته می‌شود، بر پایه ارقامی است که مستقیما از وزارت نفت کشورهای عضو اوپک دریافت می‌شود.

افت تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۱ نیز ادامه داشته و، طبق آخرین آمار اوپک، تولید نفت ایران در ماه مارس سال ۲۰۱۲، یعنی ماه گذشته، به سه میلیون و ۴۲۴ هزار بشکه در روز رسیده است.

احمد قلعه‌بانی توضیح نداده است که اگر منبع آمار بانک مرکزی و سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، خود وزارت نفت ایران بوده، او چرا آمارهای منتشر شده توسط این مراجع را قبول ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، نیز ۲۳ فروردین در حاشیه نشست شورای اداری شهرستان پارسیان در جمع خبرنگاران اعلام کرد که صادرات نفت ایران در سال ۱۳۹۰ به ۶۰ میلیارد دلار رسیده است.

این در حالی است که طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا درآمد ایران در سال ۲۰۱۰ (تقریبا معادل سال ۸۹) ۷۴ میلیارد دلار بوده است.

آقای قلعه‌بانی ادعا کرده است که در سال گذشته به طور متوسط روزانه حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ایران به کشورهای مختلف صادر شده است. با احتساب متوسط قیمت نفت در بازارهای جهانی در طی سال گذشته که بالای ۱۰۰ دلار برای هر بشکه بود، طبق اظهارات این مقام درآمد صادرات نفت ایران در سال ۹۰ بایستی بالای ۸۰ میلیارد دلار بوده باشد که با گفته‌های وزیر نفت در تضاد است.
XS
SM
MD
LG