لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

کاهش تولید نفت ایران به علت «کمبود نقدینگی» و فقدان سرمایه


حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس
حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ضمن آن که از کاهش تولید نفت ایران به میزان حدودی ۷۰ هزار بشکه خبر داد، دلیل این افت را «کمبود نقدینگی» و «ناتوانی برخی پیمان‌کاران داخلی» عنوان کرد.

حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، ضمن آن که دیدگاه دولت محمود احمدی‌نژاد به حوزه نفت و گاز را غیرعلمی توصیف کرده، پیش‌بینی کرده است که کاهش تولید نفت در ایران تا پایان سال جاری یا سال آینده، ۱۳۹۱، نیز بیشتر شود.

افت تولید در مهم‌ترین قلم صادراتی ایران در حالی است که از یک سو اقتصاد ایران به شکلی بیمارگونه به نفت متکی است و از سوی دیگر ایران مشمول تحریم‌هایی است که عده‌ای از تحلیل‌گران آن را «فلج‌کننده» توصیف می‌کنند.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس و نماینده تهران در مجلس، طبق برنامه تولید نفت خام ایران در سال ۱۳۹۰ باید سه میلیون و ۹۸۱ هزار بشکه در روز می‌بوده، اما عملا در بهمن‌ماه گذشته تنها به سه میلیون و ۹۱۲ هزار بشکه در روز رسیده است.

این رقم، به گفته این مقام مجلس جمهوری اسلامی، از یک سو بیانگر کاهش ۳۲ هزار بشکه‌ای نسبت به سال گذشته و کاهش ۶۹ هزار بشکه‌ای نسبت به برنامه‌ای است که وزارت نفت ایران برای سال جاری داشته است.

حمیدرضا کاتوزیان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر «کمبود شدید نقدینگی» یا به عبارتی کمبود سرمایه را دلیل کاهش تولید نفت خام دانسته، امری که باعث می‌شود تجهیزات لازم برای استخراج نفت تامین نشود.

به گفته آقای کاتوزیان، برای جبران این کاهش ۷۰ هزار بشکه‌ای تنها نیاز به دو میلیارد و صد میلیون دلار «سرمایه‌گذاری جدید» هست.

او همچنین «ناتوانی برخی پیمان‌کاران داخلی» را باعث عدم افزایش تولید نفت اعلام کرده است.

اشاره به ناتوانی پیمان‌کاران داخلی در حوزه نفت و گاز در حالی است که به دنبال گسترش تحریم‌ها علیه تهران به‌ویژه در همین حوزه، دولت محمود احمدی‌نژاد ناگزیر بخش اعظم قراردادهای تولید نفت را به همین پیمان‌کاران داخلی سپرده است.

ایالات متحده و متحدانش در تازه‌ترین دور از تحریم‌های یک‌جانبه خود علیه فعالیت‌های اتمی ایران توجه خود را بر واردات نفت از ایران و همچنین آن دسته از کمپانی‌هایی متمرکز کرده‌اند که در حوزه نفت با ایران همکاری داشتند.

به موجب این تحریم‌ها، هر شرکتی که به مراوده نفتی خود با جمهوری اسلامی ادامه دهد شانس فعالیت در بازار ایالات متحده یعنی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را از دست خواهد داد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس همچنین از دیدگاه دولت ایران نسبت به حوزه نفت و گاز انتقاد کرده و گفته است که این دیدگاه «همراه با جامع‌نگری و علمی نیست» و «فکر می‌کنند نفت مانند آب است».
XS
SM
MD
LG