لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۹

پاسخ منفی غیرمستقیم چین به آلمان برای افزایش فشار بر تهران


آنگلا مرکل در کنار ون جیابائو، نخست وزیر چین
آنگلا مرکل در کنار ون جیابائو، نخست وزیر چین
یک روزنامه نزدیک به حزب حاکم در چین روز جمعه در مطلبی در مخالفت دوباره با افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، هشدار داد که تنش‌های روزافزون بر سر برنامه هسته‌ای ایران به بازار انرژی و روند بهبود وضعیت اقتصاد جهانی لطمه می‌زند.

این در حالی است که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و یکی از طرفداران تحریم‌های بیشتر ایران، هنوز برای مذاکره با مقامات عالی‌رتبه در چین به سر‌ می‌برد.

در همین زمینه یکی از منابع دولتی آلمان روز سه‌شنبه گذشته خبر داد که خانم مرکل قصد دارد از سفری که این هفته به چین دارد برای ترغیب مقام‌های چینی به کاهش واردات نفت از ایران استفاده کند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا هفته پیش توافق کردند تا از تاریخ یکم ژوئیه، اوایل تابستان، تمامی واردات نفت خود را از ایران متوقف کنند تا بدین‌وسیله بر فشارها علیه جمهوری اسلامی جهت توقف برنامه هسته‌ای‌اش بیفزایند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز مقاله تحلیلی روزنامه «خلق» چین یک روز پس از آن منتشر شده است که آنگلا مرکل از مقامات پکن خواست با استفاده از نفوذ خود در حکومت ایران مقامات جمهوری اسلامی را «ترغیب کنند تا دست از برنامه هسته‌ای خود بردارند».

چین که بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است اخیرا در تمام موارد با تشدید تحریم‌ها علیه تهران مخالفت کرده، اما در حالی که مقامات چینی به درخواست خانم مرکل علنا پاسخ نداده‌اند، خبرگزاری‌های خارجی مطلب روزنامه چینی را پاسخی غیرمستقیم به او دانسته‌اند.

در مقاله ارگان رسمی حزب حاکم چین با اشاره به این که کاهش «شوک عدم اطمینان» به بازار «وظیفه» تمام کشورهای دنیاست، آمده است: «در کوتاه‌مدت، افزایش ناگهانی تنش‌ها میان ایران و آمریکا باعث بزرگ‌ترین عدم اطمینان است.»

چین که بزرگ‌ترین مشتری نفت صادراتی ایران است هم‌چنان به خرید نفت از جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد و یانگ جیه‌چی، وزیر امور خارجه چین، روز ۲۶ ژانویه تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر توقف واردات نفت از ایران را «غیرسازنده» خواند.

اما با این وجود چین برای ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری، میزان خرید نفت از ایران را کاهش داده‌ است که به گفته مقام‌های چینی این اقدام به دلیل «عدم توافق طرفین» بر سر مفاد قرارداد صورت گرفته‌ است.

محور اصلی گفت‌وگوهای صدراعظم آلمان با مقام‌های چینی در سفر سه‌روزه او به این کشور، اعتمادسازی تجاری میان چین و اتحادیه اروپا خواهد بود.
XS
SM
MD
LG