لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

نظارت استصوابی در انتخابات فدراسیون‌ها؛ پشت پرده برکناری یزدانی خرم


امیررضا خادم (راست) در کنار محمد علی‌آبادی
امیررضا خادم (راست) در کنار محمد علی‌آبادی
وزیر ورزش و امور جوانان حجت‌الله خطیب را به عنوان سرپرست فدراسیون کشتی ایران انتخاب کرد. این وزارتخانه در توضیح علت برکناری یزدانی خرم اعلام کرده است که او با منع سازمان بازرسی کل کشور از کشتی رفته است. این در حالی است که سرپرست جدید، خود نیز بازنشسته دولتی است!

محمد عباسی، وزیر ورزش و امور جوانان، همچنین محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال، را تا قبل از انتخابات مجدد، به عنوان سرپرست این فدراسیون برگزیده است. جعفر درویش‌زاده، رئیس فدراسیون ژیمناستیک، نیز به خاطر پایان یافتن دوره ۴ ساله، تا پیش از برگزاری انتخابات بعدی به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب شده است.

در این بین، کشتی پرحاشیه‌ترین رشته ورزشی است و جنجال‌های انتخابات فدراسیون کشتی از‌‌ همان مرحله ثبت نام آغاز شد. در تازه‌ترین تحولات این رشته ورزشی، پس از انتشار اخباری مبنی بر حمایت وزارت ورزش از نامزدی امیررضا خادم، علیرضا حیدری اعلام کرد که از کاندیداتوری منصرف شده و قصد حضور در انتخابات را ندارد.

ثبت نام امیررضا خادم مانند خطیب، پس از پایان مهلت نام‌نویسی و با تمدید یک‌روزه مهلت ثبت نام از سوی محمد عباسی، وزیر ورزش و امور جوانان، انجام شد.

محمدرضا یزدانی خرم نیز گفت با این وضعیت از ادامه حضور در فدراسیون کشتی خودداری می‌کند. او با اشاره به تعلیق اخیر فدراسیون کشتی فرانسه تاکید کرد که «به احتمال خیلی زیاد تعلیق می‌شویم».

خطیب و یزدانی خرم، دو دهه منازعه

مهلت ثبت‌نام کاندیداهای ریاست فدراسیون‌ها به پایان رسیده بود. اما به دستور وزیر، یک روز تمدید شد تا خطیب و امیررضا خادم نیز ثبت نام کنند.

خطیب مدیرکل سابق تربیت بدنی استان تهران و مدیرعامل اسبق پرسپولیس است. اختلافات او با محمدرضا یزدانی خرم در سال‌های اخیر از نگاه رسانه‌های ورزشی پنهان نبوده است.
وقتی یزدانی خرم از فدراسیون والیبال به کشتی آمد، خطیب قصد داشت رئیس فدراسیون والیبال شود، اما سازمان تربیت بدنی به ریاست محمد علی‌آبادی دیدگاه مثبتی روی خطیب نداشت.

خطیب معتقد بود یزدانی خرم با همکاری علی کفاشیان، دبیرکل وقت کمیته المپیک، و محمد درخشان، معاونت وقت امور پارلمانی سازمان تربیت بدنی، زیر پای او را خالی کرده‌اند تا محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال شود.

پس از ثبت نام خطیب، گفته می‌شد که او اگرچه می‌داند بختی برای ریاست فدراسیون کشتی ندارد، اما برای سخنرانی علیه یزدانی خرم در مجمع و مهم‌تر از آن، کناره‌گیری به نفع جدی‌ترین رقیب او، پا به عرصه انتخابات گذاشته است! اما حالا با حکمی که برای او صادر شده، معادلات ورزش ملی ایران به کلی به هم ریخته است.

خطیب در دوران مدیریتش بر پرسپولیس، یکی از ضعیف‌ترین دوران تاریخ پرسپولیس را رقم زد. این تیم چند ماه درگیر و دار اختلافات علی پروین با راینر سوبل آلمانی بود. مشکلات مربوط به ترجمه اشتباه اظهارات سوبل در تمرینات و گفت‌وگو با خبرنگاران، سوژه طنز رسانه‌ها بود.
بدهی پرسپولیس به جایی رسید که تیم‌های غیر فوتبالی این باشگاه، حکم مصادره اموال باشگاه را گرفتند. پولی در بساط باشگاه نبود. زیرا پول‌های این باشگاه به طرز عجیبی هزینه شد تا دو پیرمرد پانامایی با این تیم قرارداد ببندند.

کارلوس ریوه‌را و خوزه تورس در سال ۸۴ به پرسپولیس آمدند. آنها جمعاً یک بازی برای این تیم انجام دادند و به دلیل کهولت سن، خیلی زود به کشورشان برگشتند.

اما ماجرای دژان نیکولوفسکی از این دو پانامایی هم اسفناک‌تر بود. او حتی یک دقیقه هم برای پرسپولیس بازی نکرد و از ایران رفت. اما پرونده شکایتش را به فیفا برد و تا آخرین دلار مبلغ قرارداد خود را از پرسپولیس دریافت کرد.

حالا خطیب سکاندار ورزش ملی ایران شده تا قبل از برگزاری انتخابات، سرپرستی این فدراسیون را برعهده بگیرد. وزارت ورزش و امور جوانان اعلام کرده است که اسامی نهایی کاندیداهایی که مجوز حضور در انتخابات را دریافت می‌کنند، بعد از «بررسی فنی و نظارتی» اعلام خواهد شد.

استعلام از وزارت اطلاعات و تاییدیه حراست این وزارتخانه، مراحلی مشابه سایر انتخابات‌ها در جمهوری اسلامی ایران است که نامزد‌ها با عبور از فیلتر شورای نگهبان، پا به مرحله رقابت می‌گذارند.

مطابق مقررات آیین‌نامه انتخابات فدراسیون‌های ورزشی، متقاضیان موظف هستند با حضور در محل فدراسیون و مراجعه به دبیرخانه، به صورت حضوری ثبت نام کنند. اما کاندیدای مورد حمایت وزیر ورزش و امور جوانان، به صورت غیر حضوری ثبت نام کرده است.

یزدانی خرم می‌گوید: بعضی‌ از کاندیدا‌ها از راه دور و از طریق نامه ثبت نام کردند. نمی‌دانم این چه روشی برای نام‌نویسی است.

پایان ثبت نام‌ها و از طرفی رایزنی با برخی نامزد‌ها در محل وزارت وزارت ورزش و امور جوانان حاکی از آن است که عزم وزارتخانه برای برگزاری انتخابات کاملاً جدی است. اما منتقدان می‌گویند که برگزاری انتخابات فدراسیون مدال‌آور کشتی در فاصله ۹ ماه تا المپیک لندن، به مثابه اشتباهی مهلک از سوی وزیر ورزش است. وزیر ورزش می‌توانست با صدور حکم سرپرستی ۹ ماهه برای یزدانی خرم، اجازه دهد این ورزش مدال‌آور با آرامش به استقبال المپیک برود.

اسامی نامزدهای سر‌شناس چند فدراسیون و سوابق آنها در زیر آمده است.

بازگشت خادم، انصراف حیدری و عزل یزدانی خرم

محمدرضا یزدانی‌خرم پس از ۱۷ سال مدیریت در فدراسیون والیبال به ورزش ملی ایران آمد و در ششمین سال حضور در فدراسیون کشتی، عزل شد.

امسال و در آستانه المپیک لندن، در رده‌های سنی نوجوانان تا بزرگسالان، تیم‌های ملی ایران غیر از تیم کشتی فرنگی جوانان به سرمربی‌گری ناصر نوربخش، نتایج درخشانی در رقابت‌های جهانی به جا گذاشتند.

سیزده بار حضور بر روی سکوی جهانی، جام جهانی و آسیایی، کسب ۱۱۳ مدال قاره‌ای و جهانی، کارنامه موفق کشتی‌گیران ایران در سال ۹۰ بوده است.

در پایان رقابت‌های جهانی، آسیایی و جام جهانی در سال ۹۰، کشتی‌گیران ایران صاحب ۴۵ مدال طلا، ۳۱ مدال نقره و ۳۷ مدال برنز شدند.

او حالا با وضعیتی که به گفته خودش حرمت‌شکنی و نادیده گرفتن سوابقش در ۲۳ سال اخیر است، فدراسیون کشتی را ترک کرده است.

در غیاب یزدانی خرم، نامزدهای سر‌شناسی پا به عرصه رقابت گذاشته‌اند که برخی‌شان از حمایت وزیر ورزش نیز برخوردار هستند. مشهور‌ترین نامزدهای این فدراسیون صرف نظر از علیرضا حیدری که استعفا داده، در ادامه معرفی شده‌اند.

حمید گرشاسبی، مدیرکل تربیت بدنی خوزستان، با حکم علی سعیدلو بوده است. مسئول امور کشتی فرنگی در دوران ریاست محمدرضا طالقانی، معاونت تربیت بدنی استان تهران و مدیریت بر دبیرستان تربیت بدنی و علوم ورزشی، از سوابق این قهرمان سابق کشتی فرنگی ایران به شمار می‌رود.
حسن رنگرز قهرمان سال ۲۰۰۱ جهان. کسی که طلسم طلای جهانی کشتی فرنگی ایران را پس از ۳۲ سال شکست. رنگرز مشاور علی سعیدلو در دوران ریاستش بر سازمان تربیت بدنی بود.

عسگری محمدیان دارنده دو مدال نقره المپیک و از تکنیکی‌ترین کشتی‌گیران تاریخ ایران، مهدی محبی، بهنام طیبی و حمید سیفی قهرمانان سابق آسیا، عبدالله چمن‌گلی قهرمان کشتی فرنگی آسیا و مدیرکل سابق تربیت بدنی استان کردستان، همراه با سهراب دهقان داوری که تقریباً در تمام انتخابات‌ها ثبت نام می‌کند، از نامزدهای حضور در انتخابات فدراسیون کشتی هستند.

قله‌های دست‌نیافتنی در سپهر سیاست

امیررضا خادم در ۳۲ سالگی رئیس فدراسیون کشتی ایران شد. در مسابقات جهانی تهران ۲۰۰۲ در غیاب آمریکا و برخی نفرات اصلی روسیه، ایران به لطف طلای مهدی حاجی‌زاده در وزن ۷۴ کیلوگرم، با اختلاف یک امتیاز قهرمان جهان شد.

مدتی بعد اما اشتباه این فدراسیون در استفاده از نفرات خسته رقابت‌های جهانی و اعزام آنها به بازی‌های آسیایی گوانگجو، منجر به شکست سنگین ایران در بوسان شد.

حاجی‌زاده که ستاره مسابقات جهانی بود مقابل نماینده تاجیکستان شکست خورد. جدیدی در ۵۹ ثانیه به تایمازوف باخت و بد‌ترین اتفاق برای مسعود جوکار رخ داد که به دستور مسئولین تیم، برای استراحت به هتل بازگشته بود، اما حریف او روی تشک آمد و در غیاب جوکار، برنده اعلام شد!

خادم پس از استعفا-برکناری در دوران ریاست محسن مهرعلیزاده، راهی مجلس شورای اسلامی شد. مدتی بعد اعلام کرد که قصد دارد دوباره دوبنده تیم ملی ایران را بپوشد. انتخاب ملی‌پوش این وزن بین مجید خدایی و امیررضا خادم جنجالی شد. منتقدان کشتی گرفتن خادم از او می‌پرسیدند که اگر قرار است در المپیک کشتی بگیرد، کی فرصت خواهد کرد به شعارهای انتخاباتی‌اش عمل کند؟

سرانجام، پس از یک کشتی پرماجرا در لهستان بین خادم و خدایی، این مجید خدایی بود که راهی آتن شد. خادم بعداً اعلام کرد که دیگر هیچ کاری با کشتی ندارد. در مصاحبه‌های مختلف نیز تاکید می‌کرد سوالی درباره کشتی از او نپرسند، زیرا اخبار و نتایج این رشته را تعقیب نمی‌کند.

او در برنامه زنده «ورزش کهن» در شبکه جام جم نیز گفت: «اگر می‌دانستم درباره کشتی از من سوال می‌پرسید، وارد استودیو نمی‌شدم.»

طی مدتی که خادم در مجلس بود، حتی در مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا حاضر شد، اما هیچ وقت پا به سالن‌های کشتی و مراسم مرتبط با این رشته ورزشی نگذاشت، موضوعی که با انتقاد پیش‌کسوتان این رشته ورزشی در مصاحبه‌‌های‌شان همراه بود. زیرا به زعم آنها، خادم فقط به اعتبار سوابقش در کشتی پا به مجلس گذاشته، اما حالا این رشته ورزشی را کوچک می‌شمارد.

اما در انتخابات مجلس هشتم، امیر خادم رای نیاورد تا چراغ درخشش خادم در ساحت سیاست فروکش کند. گرچه او معتقد بود که به خاطر تقلب، از راهیابی به مجلس بازمانده است.

شورای نگهبان وقعی به اعتراض مکتوب خادم نگذاشت. او در وبلاگ شخصی‌اش نوشت: «بسیاری ازنظرسنجی‌های معتبر نشان‌دهنده این مطلب بود که در تهران گزینه اول یا دوم هستم، اما شصتم شدم. متوجه شدم حتی صندوقی که اعضای ۱۰ نفری خانواده خودم در آن رای داده بودند، عدد صفر مقابل آرای من ثبت شده بود.»

پس از حضور در آخرین نماز جمعه به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی در ۲۶ تیر ۱۳۸۸، خادم گفت صداوسیما او را به دلیل حضور در محل نماز جمعه ممنوع‌التصویر کرده است.

برنامه‌های ورزشی صداوسیما اما بار‌ها تصاویر و مصاحبه‌هایش را پخش کردند. منتقدانش نیز می‌گفتند او طی دو دهه حضور در برنامه‌های زنده و تولیدی صداوسیما، چیزی نگفته است که صداوسیما را ناگزیر به حذف او از برنامه‌هایش کند.

امیررضا خادم که در سال ۲۰۰۲ از کشتی رفت، حالا پس از ۹ سال و بازنشستگی سیاسی، با حمایت وزیر ورزش و امور جوانان، مجدداً به خانه اول خود بازگشته است.
XS
SM
MD
LG