لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

چهار رقیب ایران در راه جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴


مهدی مهدوی کیا (چپ) در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۱۴
مهدی مهدوی کیا (چپ) در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۱۴
مراسم قرعه‌کشی مرحله آخر از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در منطقه آسیا، روز جمعه، ۱۹ اسفندماه، در کوآلالامپور، پایتخت مالزی، برگزار شد.

مهدی مهدوی‌کیا و میاموتو، ستاره‌های فوتبال ایران و ژاپن، نام تیم‌ها را از داخل گلدان شیشه‌ای بیرون آوردند.

تیم ملی ایران در گروه اول رقابت‌ها با تیم‌های ملی کره جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان هم‌گروه شد، و در گروه دوم نیز استرالیا، ژاپن، عراق، عمان و اردن قرار گرفته‌اند.

ایران و قطر مثل کره جنوبی و لبنان در مرحله قبل نیز هم‌گروه بودند. در گروه مقابل هم عراق و اردن مجدداً به مصاف هم خواهند رفت.

نبرد ایران و کره جنوبی تکرار رویارویی این دو تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ هم هست که در آن دوره از رقابت‌ها، کره‌ای‌ها بهتر ظاهر شده و راهی جام جهانی شدند.

در مالزی، پس از صحبت‌های ویند سورجان، مدیر اجرایی مسابقات AFC، فیلمی کوتاه از تصاویر برگزیده جام‌های جهانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ به نمایش درآمد که صحنه‌های حساس جدال تیم‌های آسیایی مقابل یکدیگر را در برمی‌گرفت.

گل‌زنی خداداد عزیزی به استرالیا در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه نیز جزء نماهای این فیلم بود.
لینک مستقیم

سپس نحوه قرعه‌کشی برای حاضرین توضیح داده شد و تیم ژاپن به دلیل حضور در جام کنفدراسیون‌ها، در جایگاه پنجم قرار گرفت. مجری مراسم به تیم‌های لبنان و عمان که برای اولین بار به این مرحله راه یافته‌اند تبریک گفت.

مهدوی‌کیا و میاموتو قبل از قرعه‌کشی در سخنرانی کوتاهی برای حاضرین، از احساسات خود درباره اهمیت رقابت‌ها صحبت کردند.

در این مراسم، کارلوس کی‌روش در کنار زیکو، سرمربی برزیلی تیم ملی عراق، نشسته بود.

سرمربی پرتغالی تیم ایران معتقد است در صورتی آمادگی شاگردانش، شانس صعود از گروه اول جام جهانی ۲۰۱۴ را خواهند داشت. او در عین حال تیم‌های گروه اول را بسیار نزدیک به هم خواند.

سرمربی کره جنوبی هم گفت: برای ما حضور در گروه اول یا دوم فرقی نمی‌کرد. هر دو گروه به یک اندازه دشوارند. هرچند در این مرحله با ژاپن بازی نخواهیم کرد، چهار رقیب قدرتمند مثل ایران را پیش رو ‌داریم و باید فوق‌العاده آماده باشیم.

زیکو، سرمربی عراق، نیز از تلاش خود برای رساندن تیمش به جام جهانی خبر داد. او ژاپن و استرالیا را مدعیان اصلی صعود از گروه دوم معرفی کرد. عراقی‌ها تاکنون فقط در جام جهانی ۱۹۸۶ حضور داشته‌اند.

هولگر اوسیک، سرمربی استرالیا، که باید با یکی از دو تیم ژاپن و ایران روبه‌رو می‌شد، پس از قرعه‌کشی گفت: ژاپن بر‌تر از ایران است، اما به موفقیت استرالیا امیدوارم.

آخرین وضعیت رقبای ایران

تیم ملی قطر که در دو بازی رفت و برگشت با ایران شکست نخورد، حالا با پائولو اوتوری، سرمربی برزیلی‌اش، تیمی شناخته شده برای ایران محسوب می‌شود.

آخرین وضعیت سایر رقبای ایران نیز به شرح زیر است:

کره جنوبی: آنها پرافتخار‌ترین تیم آسیا در جام‌های جهانی هستند و ۸ دوره در جام جهانی حضور داشته‌اند. در تمام هفت دوره اخیر نیز یکی از نمایندگان آسیا بوده‌اند.

پس از جام جهانی ۲۰۱۰ و خداحافظی برخی ستارگان پابه‌سن گذاشته کره جنوبی، تحولی چشمگیر در این تیم ایجاد شده و جوانان تازه‌وارد حالا تجربه مرحله نخست رقابت‌های گروهی را نیز اندوخته‌اند.

این تیم در قیاس با دهه اخیر، اینک کمترین نمایندگان را در فوتبال اروپا دارد.

پارک چو یونگ پس از درخشش در موناکو حالا در خط حمله آرسنال بازی می‌کند. کی سانگ یوئنگ نیز در خط میانی سلتیک به میدان می‌رود.

هدایت کره جنوبی به عهده سرمربی بومی‌شان، چوی کانگ هی، است. او پیش از این با باشگاه چئونبوک موتورز، لیگ قهرمانان آسیا را فتح کرده بود.

ازبکستان: بر‌ترین تیم فوتبال آسیای میانه در مرحله قبلی موفق شد ژاپن را در استادیوم تویوتا شکست دهد و در بازی رفت نیز با قهرمان جام ملت‌های آسیا به تساوی رسید.

وادیم آبراموف سرمربی این تیم است. ازبکستان در دهه اخیر تحولات چشمگیری در فوتبال خود داشته است، از توسعه سخت‌افزاری گرفته تا برپایی لیگی حرفه‌ای با حضور ستارگان سر‌شناسی مانند ریوالدو که به رشد فوتبال این کشور کمک کرده‌اند.

چهار بازیکن در لیگ روسیه دارند و دو بازیکن در لیگ اوکراین. تعدادی از بازیکنان این تیم در لیگ‌های امارات و قطر توپ می‌زنند. دو مدافع ازبکستان و یک بازیکن خط میانی‌شان هم در لیگ چین بازی می‌کنند.

سرور جباروف ستاره فوتبال ازبکستان دو بار در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ مرد سال فوتبال آسیا شده است.

جالب آن که یکی از بازیکنان این تیم نیز در لیگ بر‌تر ایران توپ می‌زند: یاروسلاو کروشلنیتسکی در مس سرچشمه عضویت دارد، اما مثل سرور جباروف و ستارگان شاغل در لیگ روسیه، به آخرین اردوی تیم ملی ازبکستان دعوت نشد.

لبنان: رسانه‌های ایران خبری درباره لبنان منتشر نمی‌کنند، مگر اخبار سیاسی این کشور. لبنانی‌ها اما تیم ملی فوتبال خوبی هم دارند که موفق شده کویت را در خانه حریف شکست دهد و مهم‌تر از آن، در بیروت بر کره جنوبی غلبه کند.

هدایت این تیم شگفتی‌ساز را تئو بوخر آلمانی به عهده دارد. او سال‌هاست در خاورمیانه مربی‌گری می‌کند و همزمان با تیم ملی لبنان، سرمربی‌گری باشگاه العهد را نیز برعهده دارد.

دروازه‌بان این تیم ماجرایی مشابه اشکان دژآگه دارد. او در تیم ملی امیدهای سوئد بازی کرده و اینک نیز در لیگ سوئد به میدان می‌رود.

رودا انتر، ستاره تیم ملی لبنان، در باشگاه شاندونگ چین عضویت دارد. چند بازیکن دیگر لبنان نیز در لیگ‌های امارات، مالزی و غنا شاغل هستند.

برنامه بازی‌های ایران

یکشنبه، چهارده خرداد، سوم ژوئن با ازبکستان در تاشکند
سه‌شنبه ۲۳ خرداد، با قطر در ورزشگاه آزادی
سه‌شنبه ۲۱ شهریور، مقابل لبنان در بیروت
سه‌شنبه ۲۵ مهر، دیدار با کره جنوبی در ورزشگاه آزادی
چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۱، با ازبکستان در ورزشگاه آزادی

سال ۱۳۹۲

سه‌شنبه ۱۴ خرداد با قطر در دوحه
سه‌شنبه ۲۱ خرداد با لبنان در ورزشگاه آزادی
سه‌شنبه ۲۸ خرداد با کره جنوبی در سئول

در پایان این مرحله از رقابت‌ها، دو تیم اول هر گروه به طور مستقیم به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل صعود خواهند کرد.

تیم بر‌تر بازی حذفی قاره آسیا (برنده مصاف تیم‌های سوم دو گروه) در دیدار رفت و برگشت حذفی برای راهیابی به جام جهانی با نماینده آمریکای جنوبی بازی خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG