لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

احتمال «درگیری نظامی در درون جمهوری اسلامی» به دنبال نقض قانون


علی یونسی، وزیر اطلاعات در دولت محمد خاتمی
علی یونسی، وزیر اطلاعات در دولت محمد خاتمی
علی یونسی، وزیر اطلاعات در دولت اصلاحات محمد خاتمی، در گفت‌گو با روزنامه شرق چاپ تهران، می‌گوید که گروه‌های تروریستی ایرانی پیر شده‌اند و توانایی کار و توانایی جذب جدید را ندارند، اما باید نگران گروه‌های جدید تروریستی بود.

به ‌گفته آقای یونسی، گروه‌های تروریستی جدید ممکن است درون حاکمیت جمهوری اسلامی شکل بگیرند و، از دیدگاه او، ویژگی مشترک همه کسانی که دست به اسلحه می‌برند، تن ندادن به قانون و قانون‌شکنی است که در مرحله بعد، برای این ‌که حرف‌ خود را به کرسی بنشانند، در ‌‌نهایت دست به اسلحه دست می‌برند.

گفت‌وگوی علیرضا کرمانی با مهدی فتاپور درباره موضوع مصاحبه علی یونسی با روزنامه شرق
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:05 0:00
لینک مستقیم


رادیوفردا در گفت‌وگو با مهدی فتاپور، از اعضای شورای مرکزی فداییان خلق، شاخه اکثریت و مسئول کنونی هیئت سیاسی و اجرایی اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، از او می‌پرسد که پیش‌زمینه‌های هشدار وزیر پیشین اطلاعات چیست؟

مهدی فتاپور: در صحبت آقای یونسی یک واقعیت وجود دارد، این که وقتی نیروهایی قانون را مورد توجه قرار ندهند و بخواهند به هر وسیله‌ای قدرت را حفظ کنند یا بدون توجه به قانون بخواهند قدرت را به دست بیاورند، طبیعتاً این امکان وجود دارد که کارشان به درگیری فیزیکی و نظامی بینجامد.

متاسفانه در ایران کسانی که در حکومت هستند خودشان اولین نقض‌کنندگان قانون هستند. برخورد با انتخابات و برخورد با تظاهرات مردم تا به امروز نشان‌دهنده این امر است.

  • آقای فتاپور! در صحبت‌های آقای یونسی منظور از «جریان‌های جدیدی که ممکن است دست به اسلحه ببرند» کدام جریان‌ها است؟

آقای یونسی اول به هفت تیر اشاره کرده و در این رابطه مسائل را مطرح می‌کند. البته هفت تیر شرایط کاملا متفاوتی است، در آن زمان رژیم جمهوری اسلامی به این شکل مستقر نشده بود و سازمان مجاهدین یک سازمان مسلح درون حکومت نبود و اصلا شرایط دیگری حاکم بود. اما صحبت‌های آقای یونسی به جریان‌های جدید در درون حاکمیت اشاره دارد.

امروز درگیری‌های درون حاکمیت بسیار حاد است و از مجموع صحبت آقای یونسی چنین برمی‌آید که بخشی از طرفداران آقای احمدی‌نژاد را در برمی‌گیرد.

فراموش نکنیم دراین ۳۰ سال ما همواره شایعاتی شنیدیدم که فلان مسئول سپاه یا مسئول نظامی کشته شده است نه به دلیل حادثه و اتفاق، بلکه به خاطر تسویه‌حساب‌های درونی. البته مدرکی بر این شایعات ارائه نشده، ولی هیچ زمانی هم توضیح کافی برای برطرف شدن این شایعات مطرح نشده است.

همواره این گمان در سطح جامعه وجود دارد کسانی که قانون را درون حکومت نفی می‌کنند و سلاح در دست دارند برای حذف همدیگر عملیات نظامی هم انجام می‌دهند و خیلی‌ها معتقدند این کار در جمهوری اسلامی بار‌ها صورت گرفته است.

  • یعنی شما این پتانسیل را در رقابت‌های درون‌جناحی نظام جمهوری اسلامی می‌بینید که به تسویه‌حساب‌های خونین بینجامد؟

وقتی خود آقای یونسی مطرح می‌کند پایه اساسی درگیری بین نیرو‌ها که به درگیری‌های نظامی و فیزیکی می‌انجامد بی‌توجهی به قانون است، خب، وقتی قانون به این راحتی نقض می‌شود همواره این خطر وجود دارد.

  • آقای فتاپور! با توجه به تجربه شما از مبارزه مسلحانه قبل از انقلاب اسلامی، فکر می‌کنید گروه‌ها در چه شرایطی دست به اسلحه می‌برند؟

مسائلی که بعد از انقلاب رخ داد و آن چیزی که امروز در جامعه مطرح است با شرایط قبل از انقلاب متفاوت است و نمی‌توان آن را با هم مقایسه کرد.

  • در درون گروه‌ها و جریان‌های مسلح هم تسویه‌های خونین شکل گرفته است. چه شرایطی به وجود می‌آید که جناح‌های درونی به روی هم اسلحه بکشند یا به تسویه‌های خونین درون سازمانی بپردازند؟

این تسویه‌هایی که در درون گروهای مسلح شکل گرفته را اصلا نباید با این موضوع مقایسه کرد. به هر حال زمانی هست که در درون یک گروه قانون وجود ندارد و پرنسیپی برای حل مسائل درونی که همه رعایت کنند حاکم نیست یا زیر سوال می‌رود.

  • یعنی ممکن است جناح‌های درون رژیم به یک راه حل و ایده مشترک فیمابینی نرسند و آن قدر تضاد ادامه پیدا کند که منجر به اسلحه کشیدن به روی هم شوند؟

با توجه به این که آقای یونسی می‌گوید چنین خطری وجود دارد و با توجه به زمینه عمومی که در درون رژیم به دلیل بی‌قانونی حاکم بر ارگان‌ها وجود دارد و در هر شرایطی دیده‌ایم که به راحتی قانون زیر پا گذاشته می‌شود برای کسب قدرت، بنابراین این خطر به طور عام وجود دارد و من فکر می‌کنم صحبت‌های آقای یونسی را باید مورد توجه قرار داد.
XS
SM
MD
LG