لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

فراکسیون اقلیت مجلس: گزارش کمیته ویژه ناقص است


فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه در واکنش به گزارش کمیته ویژه مجلس از حوادث پس از انتخابات این گزارش را ناقص دانست و اعلام کرد که گزارشی که در صحن مجلس قرائت شده فقط «تا حدی به بخشی از حوادث پرداخته» است.

کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی در گزارش خود از حوادث پس از انتخابات که یک‌شنبه در صحن علنی مجلس ارائه شد تأکید کرد که انتقال بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر به بازداشگاه کهریزک با «دستور و اصرار» دادستان وقت تهران، سعید مرتضوی، صورت گرفته و دستگاه قضایی باید در این زمینه پاسخ‌گو باشد.

این گزارش تأکید می‌کند که بر اساس گفته مسئولان زندان اوین، این زندان آمادگی پذیرش بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر را داشته و ادعای انتقال بازداشت‌شدگان به کهریزک به دلیل فقدان جا در زندان اوین صحیح نیست.

پارلمان‌نیوز، پایگاه خبری فراکسیون خط امام، از قول سخنگوی این فراکسیون که اقلیت مجلس را تشکیل می‌دهد نوشت که گزارش این کمیته ویژه «گام مثبتی» است، اما «با توجه به عدم اشاره به حوادثی چون کوی دانشگاه، مجتمع سبحان و مرگ مشکوک پزشک کهریزک ناقص است».

داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون خط امام، ضمن اشاره به این که «انتظارات ما بسیار بیشتر از آن چیزی بود که امروز [یک‌شنبه] قرائت شد» گفت که در این گزارش «به بسیاری موارد دیگر پرداخته نشده است».

آقای قنبری در گفت‌وگوی خود با پارلمان‌نیوز از جمله این «بسیاری موارد» به «حادثه کوی دانشگاه، کوی سبحان، حمله به منزل مسکونی نمایندگان، و مرگ مشکوک پزشک کهریزک» اشاره کرده است.

در مقابل انتقادات فراکسیون اقلیت مجلس به گزارش کمیته ویژه، احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، با ابراز رضایت از گزارش این کمیته اظهار داشت: «این گزارش نشان داد که تخلفاتی صورت گرفته و کسی که دستور انتقال بازداشت‌شدگان را به کهریزک صادر کرده دادستان وقت تهران بوده و مسئولیت اصلی این حوادث به گردن اوست.»

مأموریت کمیته ویژه مجلس که پس از حمله به کوی دانشگاه و مجتمع مسکونی سبحان به دستور علی لاریجانی تشکیل شد، با گسترش اعتراض‌ها و برخوردهای پس از انتخابات، گسترش یافت و از جمله پس از افشای وقوع تخلفات مختلف در بازداشتگاه کهریزک که به مرگ سه زندانی منجر شد، این کمیته مأمور شد که در این زمینه هم گزارشی تهیه کند.

بازداشتگاه کهریزک که از سوی مقامان انتظامی و قضایی به عنوان یکی از محل‌های نگهداری بازداشت‌شدگان وقایع پس از انتخابات تعیین شده بود، در مردادماه امسال و به دلیل آن چه غیراستاندارد بودن بازداشتگاه اعلام شد، با دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای تعطیل شد.
XS
SM
MD
LG