لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۲

«سپاه، روند رو به رشد خود را پی خواهد گرفت»


واشينگتن معتقد است سپاه قدس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهيه سلاح برای شبه نظاميان شيعه عراق و طالبان در افغانستان دست دارد.
واشينگتن معتقد است سپاه قدس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهيه سلاح برای شبه نظاميان شيعه عراق و طالبان در افغانستان دست دارد.

برخی مقام های سپاه پاسداران، روز پنج شنبه در واکنش به انتشار گزارش هايی مبنی بر اينکه دولت آمريکا قصد دارد نام اين نيروی نظامی را در فهرست گروه های تروريستی جای دهد، اعلام کردند که سپاه، کماکان به دنبال رشد و افزودن بر توانايی خود است.


روز چهارشنبه، دو روزنامه آمريکايی واشينگتن پست و نيويورک تايمز خبر دادند که آمريکا قصد دارد، افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان های تروريستی، بررسی کند.


يدالله جوانی، رييس اداره سياسی سپاه در واکنش به اين گزارش ها، به روزنامه جام جم گفت: «سپاه پاسداران نه تنها در موضع انفعال قرار نمی گيرد، بلکه در موضعی فعال، روند رو به رشد خود را با قوت دنبال می کند.»


اين عضو سپاه پاسداران همچنين گفت: «آمريکايی ها حدود ۲۷ سال است که با نظام اسلامی درگيرند و عليه آن توطئه می کنند. ولی سپاه، دفاع از نظام اسلامی را وظيفه خود قرار داده و روز به روز توانايی های خود را در اين زمينه افزايش خواهد داد.»


غلامحسين غيب پرور، فرمانده ارشد سپاه پاسداران استان فارس نيز در مصاحبه ای به خبرگزاری ايرنا گفت: «وقتی دشمنان جمهوری اسلامی، اين رژيم را تروريست می دانند، افتخاری برای ايران و نشانه عصبانيت دشمن است.»


برخی از تحليلگران معتقدند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از انتخابات سال ۱۳۸۴ که محمود احمدی نژاد، افسر سابق سپاه به رياست جمهوری انتخاب شد، قدرت گرفته است.

همزمان يک مقام وزارت امور خارجه ايران که نامش فاش نشده به خبرگزاری ايرنا گفت: «اين نوع خبرها در چارچوب پروپاگاندا و فعاليت های تبليغاتی - روانی آمريکا عليه ايران و فاقد اعتبار است.»


سپاه؛ تشکیلاتی نظامی- سیاسی


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ايالات متحده که سپاه پاسداران را به ايجاد ناامنی در عراق و تهيه بمب و اسلحه برای شبه نظاميان اين کشور برای نابودکردن سربازان آمريکايی متهم می کند، به دنبال قطع شريان مالی اين نيروها است.


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با داشتن ده ها هزار نيرو در بستن قراردادهای چند ميليارد دلاری برای ساخت تاسيسات زيربنايی در ايران موفق بوده است.


به گزارش این خبرگزاری، در سال ميلادی گذشته اين سپاه قراردادی به ارزش دو ميليارد دلار برای ساخت فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، بزرگترين ميدان گازی ايران امضا کرده است. همچنين قراردادی یک ميليارد دلاری برای ساخت خط لوله گاز به پاکستان با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بسته شد.


به گفته برخی تحليل گران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنين مرکز تصميم گيری های سياسی ايران است. محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران از افسران سابق سپاه است و تعداد زيادی از افسران سابق سپاه را تا حد وزير در کابينه خود ارتقا داده است.


يحيی رحيم صفوی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه هشدار داد که نيروهای سپاه پاسداران طول و عرض خليج فارس را زير نظر دارند و در گفت و گو با شبکه ماهواره ای برون مرزی جام جم افزود: «ايران مجهز به موشک های زمين به دريا است که می تواند طول و عرض خليج فارس و دريای عمان را در بر بگيرد.»


پيش از اين نيز فرمانده کل سپاه پاسداران در گفت و گو با خبرگزاری نيمه رسمی فارس گفته بود هيچ قايق يا کشتی بدون اينکه در محدوده نيروهای گشتی ايران قرار گيرد، نمی تواند از خليج فارس عبور کند.


آمريکايی ها حدود ۲۷ سال است که با نظام اسلامی درگيرند و عليه آن توطئه می کنند. ولی سپاه، دفاع از نظام اسلامی را وظيفه خود قرار داده و روز به روز توانايی های خود را در اين زمينه افزايش خواهد داد.
رییس اداره سیاسی سپاه

سکوت دولت آمریکا


قصد دولت آمريکا مبنی بر بررسی افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان های تروريستی، توسط يکی از مقامات دولت آمريکا اعلام شد اما اين تصميم هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.


وزارت امور خارجه آمريکا هنوز جزييات اين تصميم را اعلام نکرده و گفته است که امکان بررسی هر موضوعی وجود دارد.


برخی از تحليلگران معتقدند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از انتخابات سال ۱۳۸۴ که محمود احمدی نژاد، افسر سابق سپاه به رياست جمهوری انتخاب شد، قدرت گرفته است.


در همين حال به گفته برخی تحلیلگران، ايالات متحده قصد دارد با اين اقدام پيامی به کشورهايی که با ايران مبادلات تجاری دارند بفرستد که اين کشور در تلاش برای منزوی کردن ايران به دليل برنامه های هسته ای اين کشور، جدی است.


روزنامه واشينگتن پست در اين باره نوشت که قراردادن نام ايران در فهرست سازمان های تروريستی تحت يک فرمان لازم الاجرا صورت می گيرد که جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده دو هفته پس از حملات ۱۱ سپتامبر برای مسدود کردن سرمايه های تروريست ها آن را امضا کرد.


دولت ايران به مدت دو دهه است که از سوی آمريکا در فهرست حاميان تروريسم قرار گرفته است.


هم اکنون حدود ۴۲ سازمان شامل شبکه تروريستی القاعده در فهرست سازمان های تروريستی وزارت خارجه ايالات متحده هستند.


واشينگتن معتقد است سپاه قدس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهيه سلاح برای شبه نظاميان شيعه عراق و طالبان در افغانستان دست دارد.


نيروهای آمريکايی همچنين پنج تن از مقامات ايرانی در شمال عراق را به اتهام عضويت در سپاه قدس و ايجاد ناامنی و درگيری در شمال عراق دستگير کرده اند. ايران می گويد اين پنج تن ديپلمات هستند.


ايران اتهام دست داشتن در درگيری های عراق را رد می کند و مقام های ايرانی می گويند که حضور نيروهای آمريکايی در اين کشور، بزرگترين مانع بر سر ايجاد امنيت و ثبات در عراق است.


XS
SM
MD
LG