لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

«ارتش سوریه به مرز اسراییل نزدیک شده است»


دمشق بارها خواهان بازگرداندن منطقه استراتژيک بلندی های جولان شده است.
دمشق بارها خواهان بازگرداندن منطقه استراتژيک بلندی های جولان شده است.
روزنامه اسراييلی هاآرتص گزارش داده است که ارتش سوريه به آرامی در حال نزديک شدن به مرز اسراييل است.

خبر نزديک شدن ارتش سوريه به مرز اسراييل توسط گزارشگر نظامی روزنامه هاارتص به چاپ رسيده است و بازتابی گسترده در ميان خبرگزاری های جهان داشته است.

در اين گزارش همچنين ادعا شده که استقرار ارتش سوريه در مناطق مرزی اين کشور با اسراييل، با کمک و همراهی جمهوری اسلامی ايران انجام می شود.

ارتش اسراييل نيز در واکنش، هر چند اعلام کرده است که اين پيشروی به معنی يک جنگ قريب الوقوع نيست، اما می گويد آمادگی خود را حفظ می کند.

به نوشته زو شيف، گزارشگر و کارشناس مسائل نظامی روزنامه هاآرتص، بلندی های جولان مرز مشترکی است که ارتش سوريه در حال نزديک شدن به آن است.

در اين گزارش به فعاليت مشابهی در سال ۱۹۷۳ توسط ارتش سوريه نيز اشاره شده است. در آن سال، کشور سوريه همراه با مصر، ائتلاف کشورهای عربی را رهبری می کردند که در ماه اکتبر، ناگهان به اسراييل حمله کردند. اين جنگ در اسراييل جنگ «يوم کيپور» و در ميان کشورهای عربی جنگ «رمضان» ناميده می شود و چهارمين جنگ اعراب و اسراييل بوده است.

يک مقام بلند پايه نظامی اسراييل در گفت و گويی با راديوی دولتی اين کشور، گفته است هيچ نشانه ای از يک حمله احتمالی مشابه سال ۱۹۷۳ توسط ارتش سوريه وجود ندارد.

با اين وجود اين مقام نظامی گزارش هاآرتص را رد نکرد. اين مقام نظامی که از مشاوران ارشد وزیر دفاع اسراييل نيز هست می گويد: «گسترش توانايی های نظامی توسط سوريه به اين معنی نيست که ما فردا قرار است مورد حمله اين کشور قرار بگيريم ولی به هر حال آمادگی خودمان را بايد حفظ کنيم.»

دمشق بارها خواهان بازگرداندن منطقه استراتژيک بلندی های جولان شده است. اين منطقه پس از جنگ شش روزه اعراب و اسراييل در سال ۱۹۶۷ از سوريه جدا شد و چندی بعد به شکل يک جانبه ضميمه خاک اسراييل شد و در حال حاضر محل سکونت بيش از ۱۵ هزار شهرک نشين اسراييلی است.

گفت و گو های صلح ميان اسراييل و سوريه در سال ۲۰۰۰ ميلادی به دليل عدم توافق بر سر مسئله و آينده بلندی های جولان شکست خورد.

گزارش روزنامه هاآرتص زمانی به چاپ می رسد، که اسراييل در حال اجرای يک مانور در منطقه بلندی های جولان است. امير پرتز وزير دفاع اسراييل می گويد مانور بلندی های جولان برای بازخوانی درسی است که اسراييل از جنگ تابستان گذشته با حزب الله لبنان گرفته است.

در اين گزارش از کشور ايران، به عنوان شريکی نام برده شده که «به سوريه پول می دهد» تا امکانات نظامی خود را گسترش دهد.

خبرگزاری ها از سوريه به عنوان نزديک ترين هم پيمان جمهوری اسلامی ايران در منطقه خاورميانه نام می برند. ايالات متحده آمريکا هر دو کشور را بارها متهم کرده است که به خشونت ها در عراق دامن می زنند و به گروه هايی که با نام تروريست از آن ها ياد می شود کمک می کنند.

ايران اتهام دست داشتن در خشونت ها و مسائل داخلی عراق و کشورهای منطقه را رد می کند.
XS
SM
MD
LG