لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

دیدبان حقوق بشر اپوزیسیون سوریه را به «خشونت و آدم‌ربایی» متهم کرد


سازمان دیدبان حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده که روز سه‌شنبه، اول فروردین‌ماه، منتشر شد معترضان مسلح سوری را که با حکومت بشار اسد در این کشور مبارزه می‌کنند به «نقض جدید حقوق بشر» متهم کرد.

به گزارش شبکه خبری سی‌‌ان‌ان، این سازمان مدافع حقوق بشر در نامه خود خطاب به رهبران اپوزیسیون سوریه از «شواهد فزاینده» از «آدم‌ربایی و شکنجه و اعدام» گفته است.

به گفته این سازمان، نیروهای امنیتی دولت سوریه و همچنین لباس‌شخصی‌های وابسته به حکومت آقای اسد و حامیان این نیروها از جمله افرادی هستند که توسط اپوزیسیون سوریه ربوده شده‌اند.

از یک سال و اندی پیش که اعتراض به حکومت بشار اسد در سوریه و سرکوب مردم آغاز شده است، سازمان ملل، فعالان سوری، و سازمان‌هایی چون دیدبان حقوق بشر بارها به نقض حقوق بشر به دست نیروهای حکومتی اشاره و اعتراض کرده‌اند.

اما در همین حال نقض حقوق بشر به دست نیروهای ضدحکومتی سوریه نیز در چند مورد تیتر خبرها را به خود اختصاص داده است.

در همین زمینه، مدیر بخش خاورمیانه در سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است: «روش‌های خشن دولت سوریه [برای مقابله با مردم] نمی‌تواند توجیه‌گر نقض حقوق بشر به دست نیروهای اپوزیسیون مسلح کشور» باشد.

گزارش اخیر دیدبان حقوق بشر روز سه‌شنبه در حالی منتشر شد که فعالان سیاسی سوریه از مرگ بیش از ۲۰ نفر در اعتراضات این روز خبر دادند.

این در حالی است که بر اساس آمارهای موجود در یک سال و اندی که از آغاز بحران سوریه می‌گذرد نزدیک به ۹ هزار نفر در خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر حکومت بشار اسد اعلام کرده است که بیش از دو هزار نیروی خود را در اثر خشونت‌ها از دست داده است.

نام اسما اسد در فهرست تحریم

همزمان با ادامه اعتراضات در سوریه، خبرگزاری‌ها روز سه‌شنبه خبر دادند که قرار است نام همسر بشار اسد، اسما، نیز به فهرست تحریمی‌های تازه اتحادیه اروپا اضافه شود.

در همین زمینه روزنامه بریتانیایی گاردین به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود گزارش داد که روز جمعه آینده در جلسه وزرای خارجه این اتحادیه نام اسما اسد در کنار عده‌ای دیگر از اطرافیان رئیس جمهور جوان سوریه به فهرست تحریمی‌ها اضافه خواهد شد.

این خبر یک هفته پس از آن منتشر شده است که گاردین در گزارشی از «ای‌میل‌های خصوصی» بشار اسد به خریدهای آن‌لاین اسما اسد در چند ماه گذشته پرداخت.

گاردین با اشاره به محتوای ای‌میل‌های خانم اسد، گفت که او در یک مورد ده هزار پوند خرج «شمعدان و میز و چلچراغ از پاریس» کرده است.

روزنامه بریتانیایی گاردین روز پنج‌شنبه، ۲۵ اسفندماه، در گزارشی اختصاصی از محتوای «چند هزار ای‌میل خصوصی» رئیس جمهور سوریه و همسرش خبر داد.
XS
SM
MD
LG