لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

داووداوغلو: حوادث روزهای آینده برای ترکیه و سوریه حیاتی خواهد بود


احمد داووداوغلو در دیدار با بشار اسد در روز سه‌شنبه
احمد داووداوغلو در دیدار با بشار اسد در روز سه‌شنبه
وزیر امور خارجه ترکیه پس از بازگشت از سوریه در نشستی خبری در آنکارا، پایتخت ترکیه، با تاکید دوباره بر خواسته کشورش مبنی بر توقف کشتار غیرنظامی‌ها در سوریه اعلام کرد که حوادث روزهای آینده «هم برای سوریه و هم برای ترکیه حیاتی خواهد بود».

احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه، بی آن که توضیحی درباره این گفته خود بدهد بار دیگر تکرار کرد که «اولین هدف ترکیه توقف کشتار و پایان یافتن قتل غیرنظامی‌هاست».

این مقام ترک تاکید کرد که انتظارات ترکیه را برای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، و دیگر مقامات این کشور «واضح و شفاف» شرح داده و پیام‌های نخست وزیر و رئیس جمهور ترکیه را به آقای اسد رسانده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، روز سه‌شنبه در حالی که مذاکرات مقام ترک با مقامات سوری جريان داشت، نيروهای نظامی و امنيتی سوريه به سمت شرق اين کشور و نزديک مرز با ترکيه حرکت کرده و به سرکوب معترضان و شهروندان سوری ادامه دادند. این اقدامات دست‌کم ۳۰ کشته برجای گذاشت.

خبرگزاری‌ها پیش از این اعلام کرده بودند که وزیر خارجه ترکیه حامل پیامی از هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، نیز برای آقای اسد است.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، بشار اسد در پاسخ به نظرات وزیر خارجه ترکیه بار دیگر قیام مردم این کشور را «توطئه‌ای خارجی» دانسته و اعلام کرده است که عملیات ارتش این کشور در شهرها را متوقف نخواهد کرد.

این واکنش آقای اسد ابراز یاس و نومیدی وزارت خراجه آمریکا را به دنبال داشت که همچنین اعلام کرد قرار است هیلاری کلینتون درباره نتایج سفر وزیر خارجه ترکیه با او به گفت‌وگو بنشیند.

در همین زمینه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه چنین اظهار نظر کرد که «باعث تاسف عمیق است که ظاهرا آقای اسد صدای جامعه بین‌الملل را که هر روز بلندتر می‌شود نمی‌شنود».

در حالی که گفته می‌شود ناآرامی‌های سوریه تاکنون بیش از ۱۶۰۰ کشته داشته است، در چند روز اخیر ورق برگشته و چند کشوری که تاکنون سکوت اختیار کرده بودند به انتقاد از اقدامات اسد پرداخته‌اند.

عربستان سعودی و به دنبال آن کویت و بحرین سفرای خود را از این کشور فراخوانده‌اند و ترکیه، همسایه و متحد نزدیک سوریه، در چند روز اخیر بر بار انتقادات خود از سیاست‌های بشار اسد افزوده است.

به گفته احمد داووداوغلو، ترکیه به انتقال صلح‌آمیز و توام با آرامش قدرت در سوریه امید دارد تا مردم این کشور خود درباره آینده‌شان تصمیم بگیرند.
XS
SM
MD
LG