لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

گزارش تازه: هزینه‌های چند صد میلیاردی قدرت‌های بزرگ برای تسلیحات اتمی


آزمایش موشک موسوم به نصر در پاکستان
آزمایش موشک موسوم به نصر در پاکستان
یک موسسه معتبر اطلاعاتی و تحقیقاتی در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد از برنامه‌ریزی قدرت‌های اتمی جهان برای صرف صدها میلیارد پوند در زمینه مدرنیزه کردن کلاهک‌های اتمی در یک دهه آینده خبر داده است.

آن طور که روزنامه بریتانیایی گاردین می‌گوید، «شورای اطلاعات امنیتی بریتانیا و آمریکا» معروف به بیسیک در گزارش تازه خود نسبت به ظهور «عصر جدید تسلیحات اتمی» هشدار داده است.

به گزارش این روزنامه، خبر مبنی بر «ریخت‌وپاش» چند صد میلیاردی قدرت‌های بزرگ در زمینه تسلیحات در حالی است که همه آنها از کسر بودجه و بحران اقتصادی می‌نالند و از خلع سلاح در سطح جهان سخن می‌گویند.

در گزارش شورای معتبر اطلاعات امنیتی بریتانیا و آمریکا که نامی از ایران در آن برده نشده اشاره شده است که ایالات متحده قصد دارد در یک دهه آینده حدود ۷۰۰ میلیادر دلار در صنعت تسلیحات اتمی خود هزینه کند.

از سوی دیگر، بنا بر همین گزارش، روسیه نیز قرار است دست‌کم ۷۰ میلیارد دلار فقط در بخش سامانه‌های حمل موشک هزینه کند.

اما در این گزارش به عنوان مهم‌ترین نکته هشدار داده شده است که در مورد برخی از کشورها از جمله روسیه، پاکستان، اسرائیل و فرانسه نقش تسلیحات اتمی از جنبه تدافعی «بسیار فراتر می‌رود».

این گزارش که با عنوان «فراسوی بریتانیا: گرایش‌ها در دیگر کشورهای اتمی» منتشر شده همچنین هشدار می‌دهد که «با توجه به قرائن» پاکستان و هند در پی کلاهک‌های اتمی «کوچک‌تر و سبک‌تر» هستند تا بتوانند به بردی بیشتر دست یابند.

در گزارش بیسیک اشاره شده است که توجیهی که معمولا قدرت‌های بزرگ اتمی از برنامه‌های تازه خود در زمینه تسلیحات ارائه‌ می‌کنند «آسیب‌پذیری» آنها در برابر پیشرفت هسته‌ای دیگران است.

هشدار این موسسه تحقیقاتی در حالی است که روسای جمهور دو قدرت بزرگ اتمی دنیا، باراک اوباما و دیمیتری مدودف، در فروردین‌ماه سال ۱۳۸۹ در شهر پراگ معاهده استارت ۲ را امضا کردند و متعهد شدند که تعداد کلاهک‌های اتمی در زرادخانه‌های خود را به ۱۵۵۰ کلاهک کاهش دهند.

پیش از امضای این معاهده نیز دولت آمریکا با اعلام استراتژی تازه خود در محدود ساختن استفاده از سلاح‌های اتمی تعهد کرده بود که از سلاح هسته‌اى براى مقابله با كشورهاى غيرهسته‌اى كه معاهده عدم اشاعه يا مقررات آن را رعایت مى‌كنند استفاده نكند.

گزارش شورای اطلاعات امنیتی بریتانیا و آمریکا اولین گزارش از یک مجموعه گزارش برای کمیسیون مستقل موسوم به «ترای‌دنت» است که با اعضایی از احزاب مختلف بریتانیا تشکیل می‌شود.
XS
SM
MD
LG