لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

تظاهرات گسترده جنبش اشغال وال استریت در مرکز نیویورک


مرکز شهر نیویورک در آمریکا روز پنج‌شنبه شاهد اجتماع و تظاهرات گسترده معترضانی بود که به جنبش «وال استریت را اشغال کنید» شهرت یافته‌اند. همزمان در سایر نقاط و شهرهای آمریکا نیز اجتماعاتی در همبستگی با این جنبش برگزار شد تا به گفته معترضان «قدرت این جنبش را به نمایش بگذارند».

گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان حاکی از آن است که تعداد زیادی از معترضان توسط پلیس بازداشت شده و تعدادی از ماموران پلیس نیز در درگیری با مردم مجروح شده‌اند.

معترضان از نقاط مختلف به سمت مرکز منطقه تجاری شهر نیویورک حرکت کرده و در ساعات اولیه بعد از ظهر از پل بروکلین عبور کرده و خود را به محله منهتن رساندند.

همزمان در شهرهای دیگر آمریکا از جمله میامی، لس‌آنجلس، پورتلند و بوستون نیز راه‌پیمایی‌های مشابهی برگزار شد. فعالان این جنبش می‌گویند که پس از دستگیری گسترده‌ای که در هفته‌های اخیر اتفاق افتاده است پیام این جنبش به سراسر کشور رسیده و اکنون تعداد بیشتری از این حرکت حمایت می‌کنند.

این حرکات از حدود دو ماه پیش با اجتماع گروهی از معترضان در اطراف مرکز مالی شهر نیویورک، وال استریت، آغاز شد و شعار اصلی آن کاهش کنترل و قدرت موسسات مالی در اقتصاد آمریکاست.

به گفته فعالان این جنبش، تنها یک درصد از جمعیت آمریکا بیش از نیمی از ثروت و قدرت اقتصادی کشور را در انحصار خود دارند. به همین خاطر در بسیاری از شعار‌ها و پلاکارد‌ها فعالین این جنبش خود را نماینده ۹۹ درصد دیگر جمعیت کشور معرفی می‌کنند.

هنوز رقم دقیق بازداشت‌شدگان روز پنج‌شنبه مشخص نیست، ولی اکثر گزارش‌ها از رقم چند صد نفر حکایت دارند.

مقامات پلیس نیز در کنفرانس خبری شب گذشته گفتند که هفت مامور پلیس در کشمکش‌ها بین مردم و نیروهای پلیس مجروح شده‌اند. از رقم تظاهرکنندگانی که مجروح شده‌اند گزارش دقیقی منتشر نشده است.

مایکل بلومبرگ، شهردار شهر نیویورک، در کنفرانس خبری پنج شنبه شب خود گفت که میزان خسارات و بی‌نظمی‌های ناشی از این تظاهرات بسیار ناچیز بوده و ماموران پلیس توانسته‌اند حوادث را به خوبی کنترل کنند.

وی افزود که بخشی از تظاهرکنندگان عمدا «به دنبال ایجاد خشونت یا آسیب زدن به اموال عمومی هستند».
XS
SM
MD
LG