لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

«رکورد تاريخی» واردات نفت چين از ايران


بر پايه آخرين گزارش های گمرکی چین، واردات نفت این کشور از ايران طی شش ماهه اول سال ۲۰۱۴ رکورد جديدی بر جای گذاشته است.

بر اساس گزارش روزنامه وال استريت جورنال، گمرک چين دوشنبه ۳۰ تيرماه طی گزارشی اعلام کرد که اين کشور طی شش ماه اول سال جاری بطور متوسط روزانه ۶۳۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده است. اين رقم نسبت به نيمسال اول ۲۰۱۳ حدود ۴۸ درصد افزايش نشان می دهد.

چين بزرگترين مشتری نفتی ايران است.

بر اساس اين گزارش، ايران در شش ماهه اول ۲۰۱۴ سهمی ۱۰ درصدی از کل واردات نفت چين داشته و اين حجم از خريد نفت چين از ايران در نيمه اول سال در طور تاريخ بی سابقه بوده است.

ايران و شش قدرت جهانی آذرماه سال گذشته به توافق شش ماهه هسته ای دست يافتند که تا ۲۹ تيرماه، معادل ۲۰ ژوئيه ادامه داشت. اين توافق به دنبال عدم حصول توافق نهايی هسته ای، فعلا تمديد شده است.

بر اساس توافق هسته ای ژنو، برخی تحريم ها عليه ايران، از جمله فشار آمريکا برای کاهش هرچه بيشتر واردات نفت ايران توسط مشتريان اين کشور متوقف شد.

آمريکا انتظار داشت که صادرات نفت ايران در شش ماهه اول سال جاری در همان سطح سال گذشته، يعنی حدود يک ميليون بشکه در روز ادامه يابد، اما گزارش های بين المللی، از جمله آژانس بين المللی انرژی، خبرگزاريهای بلومبرگ و رويترز حاکی است که صادرات نفت ايران در شش ماه گذشته ۱.۱ تا ۱.۲۵ ميليون بشکه در روز بوده است.

مازيار حجتی مدير اجرايی دفتر شرکت ملی نفت ايران در چين به روزنامه وال استريت جورنال گفته است که به به اعتقاد وی، کاهش تحريمهای آمريکا باعث اوج گرفتن واردات نفت چين از ايران شده است.

بگفته وی، دولت آمريکا فشار بر چين بخاطر واردات نفت ايران را کمتر کرده است و اين فرصتی برای افزايش هرچه بيشتر صادرات نفت ايران به چين است.
اوج گرفتن صادرات نفت ايران به چين در حالی است که اين کشور در دوره زمانی مشابه، واردات نفت از عربستان را روزانه ۱۱۵ هزار بشکه کاهش داده است، اما

واردات از عراق، ايران و عمان را افزايش داده است.
در مجموع واردات نفت چين در نيمسال اول ۲۰۱۴ روزانه ۵۷۰ هزار بشکه افزايش يافته است.

حجتی به اين روزنامه گفته است که بخشی از افزايش صادرات نفت ايران به چين بخاطر قرارداد جديد فروش روزانه ۷۰ هزار بشکه ميعانات گازی ايران به شرکت سينوپک چين بوده است.

چين هرگز در آمارهای گمرکی خود ميزان دقيق واردات نفت و ميعانات گازی را بصورت مجزا منتشر نمی کند و معلوم نيست که چه ميزان از افزايش واردات نفت چين از ايران، مربوط به واردات ميعانات گازی بوده است. ميعانات گازی، نوعی نفت خام سبک است که از ميادين گازی توليد می شود.

اما آمارهای گمرکی نشان می دهد که در سه ماهه اول سال جاری، صادرات ميعانات گازی ايران نسبت به سال گذشته تا ۲.۴ برابر افزايش يافته و به ۵۲۲ هزار بشکه در روز رسيده است.

XS
SM
MD
LG