لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

حمایت احمد خاتمی از آزمایش موشکی؛ «در دنیای گرگ‌ها باید سلاح داشته باشیم»


احمد خاتمی،امام جمعه تهران، در خطبه‌های روز جمعه،۱۵ بهمن،رزمایش‌های موشکی را «جلوه اقتدار» جمهوری اسلامی خواند
احمد خاتمی،امام جمعه تهران، در خطبه‌های روز جمعه،۱۵ بهمن،رزمایش‌های موشکی را «جلوه اقتدار» جمهوری اسلامی خواند

در ادامه اظهار نظرهای مقامات جمهوری اسلامی درباره آزمایش موشکی روزهای گذشته، دستیار نظامی رهبر جمهوری اسلامی اعتراض مقامات آمریکا به این آزمایش را« بی‌منطق و غلط »خواند و امام‌جمعه تهران گفت که «در دنیای گرگ‌ها باید سلاح داشته باشیم».

به گزارش خبرگزاری تسنیم،احمد خاتمی،امام جمعه تهران، در خطبه‌های روز جمعه،۱۵ بهمن،رزمایش‌های موشکی را «جلوه اقتدار» جمهوری اسلامی خواند.

وی اضافه کرد:«اگر در این دنیای گرگ‌ها سلاح نداشته باشیم، دولت‌های استکبار هر غلطی بخواهند می‌کنند».

امام جمعه تهران تاکید کرد که آزمایش‌های موشکی ایران،نقض توافق اتمی وین« نیست»،بلکه تحریم‌های جدید آمریکا،«نقض» این توافق است.

سخنان احمد خاتمی پیش از اعلام رسمی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران ابراز شده است. منابع مطلع روز پنجشنبه دوم فوریه به رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی گفته‌اند، آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی اخیر ایران تا روز جمعه تحریم‌های تازه‌ای علیه برخی نهادهای این کشور اعمال خواهد کرد، اما این تحریم‌ها به گونه‌ای تنظیم شده اند که نقض توافق هسته‌ای (برجام) نخواهند بود.

خبرگزاری رویترز روز ۱۱ بهمن به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشد، گزارش داده بود که ایران در روز یکشنبه، یک «موشک میان‌برد» را آزمایش کرده که «پس از پیمودن مسافتی منفجر شده است».

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، اما روز پنجشنبه، ۱۴ بهمن، گفته بود که آزمایش موشکی اخیر «موفقیت‌آمیز» بوده است.

این آزمایش موشکی انتقاد برخی کشورها از جمله آمریکا، اسرائیل و فرانسه و نیز اتحادیه اروپا را به دنبال داشته است. در این میان، روسیه این آزمایش را ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ندانسته است.

در همین حال مایکل فلین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، عصر چهارشنبه به ایران به‌خاطر برنامه موشکی‌اش رسما اخطار می دهیم.

در مقابل بهرام قاسمی،سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز پنج شنبه این سخنان را «ادعاهای بی‌پایه، تکراری و تحریک آمیز» خوانده بود.

وی تاکید کرده بود که برنامه‌های نظامی ایران «تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نیست» و «هیچ کدام» از موشک‌های جمهوری اسلامی « برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده و هیچ مغایرتی با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ندارد».

درهمین حال دستیار ویژه رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی، روز جمعه گفت که «قدرت موشکی ایران توان دفاعی بومی شده است».

به گزارش خبرگزارش تسنیم، یحیی رحیم صفوی سخنان مقامات آمریکا درباره برنامه موشکی ایران را «حرف‌های بی‌منطق و غلط » خواند.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، ایران به مدت هشت سال نباید موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، را توسعه دهد.

جمهوری اسلامی می‌گوید که موشک‌های ایران برای حمل کلاهک‌ هسته‌ای ساخته نشده‌اند و آزمایش موشکی‌اش نقض برجام یا قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنج شنبه گفته بود که در برابر برنامه موشک‌های بالستیک ایران هیچ گزینه‌ای منتفی نیست.

دونالد ترامپ ساعاتی پیش از آن نیز در توییتی به موضوع آزمایش موشکی اخیر ایران اشاره و اخطار مشاور امنیت ملی‌اش را تکرار کرده بود.

XS
SM
MD
LG