لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

«هيات مذاکره‌کننده ايرانی می‌داند آمريکا دشمن شماره يک ما است»


محمدعلی موحدی‌کرمانی
محمدعلی موحدی‌کرمانی

آيت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی، امام جمعه موقت تهران روز جمعه گفت: «هيات مذاکره‌کننده ايرانی بيدار است و می‌داند آمريکا دشمن شماره يک ما است و تلاش می‌کند به عزت ما آسيب برساند.»

وی افزود «تمام درخواست مردم ما و رهبری از هيات ايرانی اين است که مواظب باشند عزت ايران آسيب نبيند.»

خطیب نماز جمعه تهران گفت: هيات ايرانی متوجه باشند که نقشه آمريکا اين است که با برنامه‌های متنوع و حيله‌ها به ايران ضربه بزند اما مطمئنا نخواهد توانست و قطعا روزبه‌روز سقوط خواهد کرد.

نخستين دور گفت‌وگوهای جامع هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵ در دوره تمديد هفت‌ ماهه مذاکرات روز چهارشنبه ۲۶ آذر در ژنو پايان يافت و ادامه اين مذاکرات به اواسط ماه ژانويه، حدود يک ماه ديگر، موکول شد.

ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه، روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری پايان سال خود ضمن اشاره به «انعطاف بسيار» جمهوری اسلامی در مذاکرات اتمی، توافق با تهران در پرونده هسته‌ای را «بسيار نزديک» توصيف کرد. مقامات ایرانی و آمریکایی نیز ابراز امیدواری کردند که در چند ماه آینده مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران روز ۲۵ آذر خبر داد که ايران در دوره هفت ‌ماهه مذاکره با گروه ۱+۵ و در ادامه «توافق قبلی»، بازرسی «بيشتر» از تاسيسات اتمی خود، توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانيوم و «تاخير» در راه‌اندازی سانتريفوژهای جديد را «پذيرفته» است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس روز ۱۳ آذر خبر داده بود که اعضای دولت اوباما به تعدادی از نمايندگان کنگره گفته‌اند که آمريکا امتيازهای مهمی از ايران گرفته که از جمله آنها تعهد جمهوری اسلامی به بازرسی بيشتر از تاسيسات هسته‌ای و بی‌اثر کردن مقادير بيشتری از منابع اورانيوم ايران است.

موسوی و کروبی

آيت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی خطاب به کسانی که سران داخلی «فتنه» می‌ناميد گفت به مردم، کشور و رهبر جمهوری اسلامی به‌گفته او ظلم کرده‌اند.

آيت‌الله موحدی‌کرمانی خطاب به کسانی که سران داخلی «فتنه» می‌ناميد گفت اگر به ظلم خود اعتراف کردند، مردم نجيب‌اند و رهبر جمهوری اسلامی «آقاست» و عذر آن‌ها را می‌پذيرد.

​آقای موحدی کرمانی همچنين خطاب به اين افراد گفت اگر اعتراض داشتند، راه قانونی وجود داشت اما آنها اين راه را پيش نگرفتند.

رهبر جمهوری اسلامی و نزديکان او ميرحسين موسوی و مهدی کروبی را سران فتنه و اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸ را فتنه می‌نامند.

ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی بسر می‌برند.

ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد از بهمن سال ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند.

پيش از اين نزديکان رهبر جمهوری اسلامی بارها خواستار «توبه» رهبران معترضان به انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ شده اند، اما فرزندان آقايان موسوی و کروبی گفته اند که آنان همچنان بر مواضع پيشين خود اصرار دارند.

محمدتقی کروبی ،پسر مهدی کروبی،اسفند سال ۹۲ در گفت‌وگو با راديو فردا تاکيد کرده بود که پدرش «معتقد نيست که نزد خدايان زمينی توبه کند.»

به گفته دختران ميرحسين موسوی ،وی نيز درباره درخواست «توبه» گفته است: «آن‌ها می‌دانند وقتی به نتيجه برسم سفيد، سفيد است نمی‌توانند تحت فشار وادارم کنند که بگويم سياه است.»

علی مطهری،نماينده تهران در مجلس، ۲۴ آذر، دراينباره گفت: « وقتی اجازه نمی‌دهيم آنان حرف بزنند، چگونه بيايند توبه کنند.»

XS
SM
MD
LG