لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل اشتوریل


تيم ملی ايران در نخستين بازی تدارکاتی‌اش به ميزبانی پرتغال، در ورزشگاه اشتوريل به مصاف اين تيم رفت و با نتيجه ۲ بر صفر به برتری رسيد. اين تيم که هشت بازيکن برزيلی دارد، فصل قبل در رده چهارم ليگ برتر پرتغال قرار گرفت.

اشتوريل امسال در ليگ اروپا نيز حضور داشت اما در گروه E پس از دينامو مسکو و آيندهوون در رده سوم قرار گرفت و نتوانست صعود کند.

در ديدار ايران با اشتوريل، سردار آزمون و عليرضا جهانبخش دو مهاجم جوان تيم ملی که هر دو در نيمه دوم به ترکيب ايران پيوستند، موفق به گشودن دروازه تيم ميزبان شدند.

آزمون در ترکيب تيم روبين کازان تقريباً جای ثابتی دارد. جهانبخش هم بهترين بازيکن اين روزهای نايمخن است که نايمخن که در صدر جدول ليگ دسته دوم هلند قرار گرفته.

بارت فان اينگن مدير ورزشی اين باشگاه با اشاره به وضعيت بد اقتصادی تيمش گفته: "تابستان چند پيشنهاد برای فروش جهانبخش داشتيم ولی از لحاظ مالی چشمگير نبود. به همين خاطر ترجيح داديم عليرضا را حفظ کنيم اما شايد مجبور شويم در نقل و انتقالات ژانويه او را بفروشيم."

کارلوس کی‌روش در برابر اشتوريل، دو تيم کاملاً متفاوت را روانه ميدان کرد و از ۲۴ بازيکن اعزامی، غير از سيدجلال حسينی که مصدوم است، به همه بازيکنان فرصت حضور در ميدان را داد.

در نيمه نخست عليرضا حقيقی، هاشم بيک‌زاده، اميرحسين صادقی، وحيد اميری، اميد ابراهيمی، احسان حاج صفی، وريا غفوری، جواد نکونام، رضا قوچان‌نژاد، اشکان دژاگه و کريم انصاری‌فرد به زمين رفتند.

در نيمه دوم هم محسن فروزان، پژمان منتظری، مهرداد پولادی، مرتضی پورعلی‌گنجی، احمد عبدالله‌زاده، مسعود شجاعی، سروش رفيعی، خسرو حيدری، آندرانيک تيموريان، عليرضا جهانبخش و سردار آزمون بازی کردند.

دروازه‌بان‌های تيم ملی هر کدام نيم ساعت بازی کردند. فروزان در دقيقه ۳۰ به جای حقيقی وارد ميدان شد و در دقيقه ۶۰ نيز بيرانوند ۲۲ ساله در ترکيب تيم ملی قرار گرفت. هر سه نيز دروازه خود را بسته نگه داشتند.

گرچه اين بازی جنبه رسمی نداشت اما به طور کلی از جمع بازيکنانی که به ميدان رفتند، پورعلی‌گنجی، عبدالله‌زاده، رفيعی، غفوری و اميری برای نخستين بار بود که با پيراهن تيم ملی به زمين رفتند. بيرانوند هم تاکنون برای تيم ملی بازی نکرده اما در روزهای پايانی اردوی ژوهانسبورگ حضور داشت.

فهرست ايران در هر دو نيمه، حاکی از تغيير تاکتيک کی‌روش پس از جام جهانی است. او در ديدارهای تدارکاتی قبل از جام جهانی و در بازی‌های جام بيستم، ارنج تيمش را با يک مهاجم هدف شکل می‌داد اما حالا پيش از جام ملت‌های آسيا و با هجومی کردن آهنگ تيم، دو مهاجم را به ميدان می‌فرستد.

سفير ايران در پرتغال در ورزشگاه نظاره‌گر بازی بود. حدود ۱۵ نفر از ايرانيان مقيم ليسبون هم به استاديوم آمدند. تيم ملی ايران سه‌شنبه در دومين ديدار تدارکاتی به مصاف بنفيکا می‌رود که گفته می‌شود با تيم دومش در برابر ايران قرار خواهد گرفت.

در ديگر بازی‌هايی که تيم‌های آسيايی برگزار کردند، ژاپن موفق شد ۱-۰ بر جامائيکا غلبه کند. کره جنوبی با دو گل از سد پاراگوئه گذشت. چين سه گل به تايلند زد. امارات که همگروه ايران است، با استراليا ميزبان جام بازی خواهد کرد. قطر ديگر همگروه ايران، پنج بار دروازه لبنان را گشود.

در ساير ديدارها عربستان سعودی نيز به مصاف اروگوئه خواهد رفت. عراق با يمن بازی دارد و عمان هم با کاستاريکا رويارو خواهد شد.

ايران از سال ۱۹۷۶ تاکنون از دستيابی به جام ملت‌های آسيا باز مانده. کی‌روش درباره اين جام معتقد است: "مهم‌ترين رقيب گروهی ما امارات است که هفت بازی دوستانه هماهنگ کرده‌. قطر و بحرين نيز شش بازی دوستانه دارند و در جام خليج فارس هم بازی خواهند کرد."

XS
SM
MD
LG