لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

جمهوريخواهان چه چشم اندازی برای جامعه‌ آمريکا دارند؟


در هفته‌ی اول اوت ۲۰۱۵ نامزدهای جمهوريخواه در سه برنامه‌ی پاسخگويی و مناظره شرکت داشتند. اولين برنامه سوم اوت در ايالت نيوهمشاير با حضور ۱۴ تن از نامزدها برگزار شد و هر يک از نامزدها در حدود پنج دقيقه به سوالات ميزبان برنامه بدون درگير شدن در گفتگوی متقابل شرکت داشتند.

در اين برنامه نامزدها فرصت چندانی برای ارائه‌ی برنامه‌های خود نيافتند. در دومين برنامه نامزدهايی که حد نصاب لازم را در افکار عمومی برای شرکت در مناظره‌ی اصلی کسب نکردند (ريک پری فرماندار سابق تگزاس، ريک سنتوروم سناتور سابق، بابی جيندال فرماندار لوييزيانا، خانم کارلی فيورينا مدير سابق شرکت اچ پی، جرج پاتاکی فرماندار سابق نيويورک، سناتور ليندزی گراهام، و جيم گيلمور فرماندار سابق ويرجينيا) در يک برنامه‌ی مناظره‌ی يک ساعته در کليولند اوهايو شرکت کردند. اين برنامه ساعاتی قبل از مناظره‌ی اصلی در همان مکان اجرا شد.

در برنامه‌ی سوم يا مناظريه‌ی اصلی با حضور تماشاگر ۱۰ نامزدی که نظر سنجی‌ها آنان را در وضعيت بهتری نشان می دادند با يکديگر مناظره کردند: ميلياردر دانلد ترامپ، فرماندار اوهايو جان کيسيک، فرماندار نيوجرزی کريس کريستی، فرماندار سابق فلوريدا جب بوش، سناتور مارکو روبيو، سناتور تد کروز، فرماندار ويسکانسين اسکات واکر، فرماندار سابق مايک هاکبی، جراح مغز بن کارسون و سناتور رند پاول. ترامپ با توهين‌ها و حملات شخصی‌اش به ديگر نامزدها قبل از اين مناظره در مرکز توجه قرار داشت.

تنوع نامزدها

شهروندان امريکايی محافظه کار، کسانی که به جمهوريخواهان گرايش داشته باشند و جناح‌ها و طيف‌های حزب جمهوريخواه می توانند در ميان ۱۷ نامزد فوق نماينده‌ی دغدغه‌ها و سياست‌های مورد خود را بيابند: کروز گروه مهمانی چای، سنتوروم و هاکبی تبشيری‌ها و محافظه کاران اجتماعی، فيورينا، پاتاکی، کيسيک، و بوش محافظه کاران اقتصادی، رند پاول آزاديگرايان، و گراهام گروهی را که برچسب نومحافظه کار خورده‌اند تا حد زيادی نمايندگی می کنند.

غلبه‌ی مسائل اجتماعی و اقتصادی

مناظره‌ها در مباحث سياست خارجی تحت تاثير توافق اتمی با جمهوری اسلامی و تهديد داعش عمدتا به اين دو موضوع منعطف بود اما مسائل اقتصادی و اجتماعی که در ايالات متحده به هم گره خورده‌اند وقت عمده را به خود اختصاص دادند. ماليات‌ها، آزادی مذهبی، آزادی‌های مدنی و شهروندی، مهاجرت، تلائم نژادی، مسئله‌ی سقط جنين، بيمه‌های بهداشت و ديگر چترهای رفاهی محور مباحث بودند.

مهاجرت

اکثر نامزدها مقدمه‌ی لازم حل مهاجرت غير قانونی و روشن شدن وضعيت حدود ۱۱ ميليون مهاجر غير قانونی را تحکيم مرزهای جنوبی کشور از طريق ساختن ديوار و کنترل مرز با پهباد می دانند. علی رغم سخنان حاد و تند عليه مهاجرت غير قانونی (ايالات متحده سالانه يک ميليون مهاجر قانونی را پذيرا می شود) هنگامی که بحث به راه حل می رسد اکثر نامزدهای جمهوريخواه بدين سمت می روند که بايد مهاجران غير قانونی را در مسير زندگی قانونی هدايت کرد بدون آن که شهروندی آنها را پذيرفت. برخی از نامزدها مثل اسکات واکر قبلا از عفو عمومی مهاجران غير قانونی سخن گفته بودند اما در مناظره آن نظر را پس گرفتند.

بيمه بهداشت

نامزدهای جمهوريخواه بالاتفاق با طرح بيمه‌ی بهداشتی دولت اوباما مخالف هستند. اما دسته‌ای از آنها هيچ راه حل بديلی برای کسانی که بيمه‌ی بهداشت و درمان ندارند عرضه نمی کنند. آنها از حساب‌های پس انداز برای بيمه سخن می گويند که تنها مشکل کسانی را که توانايی مالی دارند را حل می کند. دسته‌ای ديگر نيز طرح بديل دارند که البته نمی تواند فراگير باشد. جمهوريخواهان در اين موضوع اصولا به نظام بيمه‌ی اجباری برای تمام شهروندان باور ندارند. با توجه به اين که از حدود بيش از ۴۰ ميليون شهروند بدون بيمه تنها حدود ۱۶ ميليون نفر تحت بيمه‌ی بهداشت و درمان معرفی شده از سوی دولت اوباما قرار گرفته‌اند اين موضوع همچنان برای دو حزب در هر انتخاباتی قابل طرح خواهد بود. همچنين آن دسته از جمهوريخواهان که اصولا بيمه‌ی بهداشت و درمان را از حيطه‌ی کار دولت فدرال خارج می دانند همچنان با آن مخالفت خواهند کرد.

برنامه ريزی خانواده

انتشار يک ويديو که در آن يکی از کارکنان موسسه‌ی "برنامه ريزی برای فرزند داری" از فروش اجزای بدن جنين سقط شده جهت تحقيق سخن می گويد دوباره موضوع سقط جنين را به رسانه‌ها کشاند. نامزدهای جمهوريخواه که همه با سقط جنين مخالف هستند (برخی حتی با سقط جنين در شرايط ايجاد مخاطره برای مادر، زنای با محارم و تجاوز جنسی هم مخالف‌اند و برخی اين سه را استثنا می کنند) و خود را طرفدار حيات معرفی می کنند با اشاره به اين ويديو خواهان قطع کامل بودجه‌ی فدرال برای اين موسسه شدند (حدود نيم ميليارد دلار) در حالی که اين موسسه صرفا در موضوع سقط جنين کار نمی کند.

همچنين محافظه کاران اجتماعی مخالفت خود را با تصميم ديوان عالی در اين مورد حدود ۴۰ سال پيش (در پرونده‌ی "رُو" در برابر "ويد") ابراز کردند. تنها فرماندار سابق ايالت نيويورک جرج پاتاکی در عين اعلام نظر شخصی خود مبنی بر طرفداری از حيات جنين متولد ناشده سقط جنين را امری قانونی دانست که بايد به زنان واگذاشته شود.

برابری اجتماعی

بر خلاف دوره‌های گذشته موضوع برابری اجتماعی که هميشه موضوعی داغ برای جمهوريخواهان بوده اين بار اصولا در سوالات بدان پرداخته نشد. در دوره‌ی گذشته‌ی انتخابات رياست جمهوری انتشار يک ويديو که در آن ميت رامنی حدود ۴۷ ميليون نفر از مردم امريکا را جيره خوار دولت خوانده بود دستاويز دمکرات‌ها برای حمله به جمهوريخواهان قرار گرفت. به همين جهت ميزبانان شبکه‌ی فاکس نيوز و اکثر نامزدها به سراغ اين موضوع نرفتند. تنها فرماندار ايالت اوهايو، جان کيسيک به صراحت در عين طرفداری از رشد اقتصادی به ضرورت حمايت از کسانی که به قول وی در تاريکی و شرايط نياز به حمايت دولت قرار دارند سخن گفت.

موضوع ماليات‌ها که از سوی دمکرات‌ها هميشه برای توزيع درآمد و کاهش شکاف طبقاتی مطرح می شود عمدتا به عنوان ابزاری برای بالا بردن رشد اقتصادی مطرح شد. برخی از نامزدها از ضرورت تغيير نظام مالياتی پيچيده‌ی موجود به نظام ساده‌ی ماليات يکسان به صورت درصدی مشخص از درآمد، برخی به ضرورت محدود کردن ماليات به ماليات از مصرف و برخی به صورت درصدی از درآمد به صورت لايه بندی شده دفاع کردند. در همين حيطه آن دسته از نامزدها که تجربه‌ی اداره‌ی يک ايالت را داشتند (بوش در فلوريدا، پری در تگزاس، کريستی در نيوجرزی و کيسيک در اوهايو) به ضرورت انضباط مالی برای تنظيم دخل و خرج‌ها اشاره کردند.

آزادی مذهبی

پس از حکم ديوان عالی مبنی بر آزادی ازدواج همجنسگرايان در ايالات متحده اين موضوع از سوی محافظه کاران مذهبی در اين کشور مدام مطرح شده است که باورمندان مذهبی حق دارند از ارائه‌ی خدماتی خاص به زوج‌های همجنسگرا سر باز زنند مثل اين که کشيشی نخواهد مراسم ازدواج آنها را برگزار کند يا رستورانی نخواهد غذای مراسم آنها را تهيه ببيند يا گل فروشی نخواهد بدان ها گل بفروشد. اين موضوع در مناظره‌ی نامزدها نيز مطرح شد تا اين حد که يکی از نامزدها خواستار تصويب يک تبصره در قانون اساسی برای حمايت از آزادی‌های مذهبی در اين حيطه شد.

به علت وجود آزادی‌های مذهبی در ايالات متحده و جدايی کليسا از دولت اصل اين موضوع نمی تواند به يک سياست جدی نامزدها در کارزارهای انتخاباتی تبديل شود. اما هنگامی که آزادی مذهبی با موضوع آزادی‌ها و حقوق همجنسگرايان، دو جنسگرايان و تراجنسگرايان پيوند می خورد طرفين ماجرا در برابر هم صف بندی می کنند.

------------------------------------------------------------------

نظرات مطرح شده در این نوشته، الزاما بازتاب دیدگاه رادیو فردا نیست.

XS
SM
MD
LG