لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

عبادی: دستگیری خواهرم به جرم 'نسبت خانوادگی' است


در ادامه‌ی دستگيری‌ها و تشديد سخت‌گيری بر فعالان سياسی و حقوق بشر در ايران نوشين عبادی، خواهر شيرين عبادی دوشنبه شب در تهران بازداشت شد.

شیرین عبادی پیشتر مقام‌های جمهوری اسلامی را متهم کرده بود که اعضای خانواده‌اش را به منظور وادار ساختن وی به پایان بخشیدن به فعالیت‌هایش تحت فشار قرار داده‌اند.

خانم عبادی برنده جایزه صلح نوبل در مورد بازداشت خواهرش به رادیو فردا می گوید:

همان طوری که قبلاً هم اعلام کرده بودم، وزارت اطلاعات خانواده مرا يعنی همسرم، خواهر و برادرم را احضار کرده و به آنها تذکر داده بود که مانع فعاليت‌های من شوند. آنها گفته بودند هر کسی مسئوليت کار خود را به عهده دارد و آنها نمی‌توانند مانع کارهای من شوند.

آخرين باری که وزارت اطلاعات خواهرم را احضار کرده بود، به او گفته بودند بايد خانه ای را که در آن سکونت دارد و با منزل من در يک مجتمع مسکونی است عوض کند و اگر اين کار را انجام ندهد و من به فعاليت‌هايم ادامه دهم او را دستگير خواهند کرد.

من ابتدا اين حرف را شوخی پنداشتم، ولی متأسفانه معلوم شد آنها شوخی نمی‌کنند و دوشنبه ساعت ۹ شب چهار نفر به منزل خواهرم آمده و خواهرم را دستگير کردند که يکی از آنها همان بازجوی قبلی بوده که خواهرم را تهديد به دستگيری کرده بود.

دستگيری خواهرم به جرم فعاليت‌های حقوق بشری من، مرا ياد اين ضرب المثل « گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری» می‌اندازد. من هر کاری کرده باشم خوب يا بد، مسئوليت آن به عهده خودم است و نمی‌دانم وزارت اطلاعات با چه منطقی خواهرم را دستگير کرده است.

گويا خواهر شما در تظاهرات شرکت نداشته و ربطی به حوادث روز عاشورا ندارد؟

خواهر من نه در تظاهرات روز عاشورا و نه در راهپيمايی‌های قبلی شرکت نداشته و اصلاً هيچ فعاليت حقوق بشری يا اجتماعی ندارد. او فقط يک دندانپزشک و استاد دانشگاه است و دستگيری او صرفاً به خاطر نسبت خانوادگی با من است.

وزارت اطلاعات قبلاً به او گفته بود به خاطر کارهايی که شيرين عبادی می‌کند تو را دستگير می‌کنيم و تو بايد خانه ات را عوض کنی و ديگر با او ارتباط نداشته باشی. اين در صورتی است که من فقط ماهی دو بار برای احوالپرسی خانوادگی به خواهرم تلفن می‌کنم. آنها به اين ترتيب می‌خواهند مرا تحت فشار قرار دهند که فعاليت‌های قانونی خودم را رها کنم.

خانم عبادی! در اين دستگيری‌های اخير عده ای از همکاران و آشنايان شما دستگير شده اند. در اين باره هم توضيح دهيد.

بله، آقای تاجيک که از همکاران نزديک کانون مدافعان حقوق بشر است مجدداً دستگير شده، خانم منصوره شجاعی از فعالان حقوق زنان و اعضای کمپين يک ميليون امضا دستگير شده، همچنين آقايان شمس الواعظين، عمادالدين باقی و سايرين هم دستگير شده اند که تعدادشان بسيار زياد است هم در تهران و هم در شهرستان‌ها.
XS
SM
MD
LG