لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

«چرا آتش در خانه خود انداخته‌ای؟»


نیروهای لباس شخصی در حال زدن یکی از معترضان
نیروهای لباس شخصی در حال زدن یکی از معترضان
شيرين عبادی، برنده جايزه نوبل صلح و رئيس کانون مدافعان حقوق بشر ايران، روز دوشنبه با ابراز تاسف از اينکه صدای صلح طلبان و مسالمت جويان در هياهوی خشونت طلبان شنيده نمی شود، تداوم سياست جاری در ايران را « برادرکشی ايرانيان» توصيف کرد و از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نيروهای بسيج درخواست کرد تا از تيراندازی به سوی مخالفان خودداری کنند.

این بیانیه که بیانیه‌ای از سوی کانون مدافعان حقوق بشر محسوب می‌شود از همه ايرانيان خواسته ده تا از خشونت پرهیز کنند.

در گفت‌وگویی با شیرین عبادی از او در مورد این بیانیه و خواست‌های مطرح شده در آن پرسیده‌ایم:



شیرین عبادی: اول باید توضیح بدهم که این بیانیه از طرف کانون مدافعان حقوق بشر صادر شده و من به عنوان رئیس کانون آن را امضا کرده‌ام. در این بیانیه، ما از کلیه افرادی که خود را ایرانی می‌دانند و دل در گرو مهر وطن دارند، درخواست کردیم دست از خشونت بردارند. فراموش نکنید افرادی که چنین به روی مردم در خیابان آتش و تیر می‌گشایند، آنها نیز شناسنامه ایرانی در جیب دارند. آنها را هم ما ایرانی می‌دانیم. بنابراین درخواست ما اینست که هموطن چرا برادرکشی میکنی؟ چرا آتش در خانه خودت انداخته‌ای؟ این آتش را خاموش کن.

همانطور که گفتید در یکی از بندهای این بیانیه کانون سپاه و بسیج را مخاطب قرار می دهد و می گویید: «ما مدافعان حقوق بشر از شما برادران سپاهی و بسیج می خواهیم که برادران و خواهران خود را به خاک نیافکنید و مادران خود را رخت ماتم نپوشانید» فکر می‌کنید چنین ندای بشردوستانه در آنها چه تاثیری داشته باشد و فکر می‌کنید اگر چنین درخواست‌هایی مکرر مطرح شود، بالاخره موثر می‌افتد؟

«فقط تعدادی معدود از فرماندهان عالیرتبه که معلوم نیست چگونه به این مناصب به ناحق دست یافته‌اند، این چنین خشونت می‌ورزند. ولیکن بنده سپاه و بسیج، فرزندان این مرز و بوم هستند. فراموش نمی‌کنیم اینها همان افرادی هستند که در مقابل حمله صدام ایستادند و جنگیدند. بنابراین ما از بدنه سپاه و بسیج، از فرزندان خودمان درخواست می‌کنیم که آتش به خانه خود نیاندازید، برادرکشی نکن.»
حتماً موثر خواهد افتاد. فراموش نکنید که حتی زمانی که آقای خاتمی بار اول به ریاست جمهوری انتخاب شده بودند، صندوق‌هایی که در حوزه‌های سپاه و بسیج بود، اکثراً آرای آقای خاتمی بود. یعنی این نشان می‌دهد که فقط تعدادی معدود از فرماندهان عالیرتبه که معلوم نیست چگونه به این مناصب به ناحق دست یافته‌اند، این چنین خشونت می‌ورزند. ولیکن بنده سپاه و بسیج، فرزندان این مرز و بوم هستند. فراموش نمی‌کنیم اینها همان افرادی هستند که در مقابل حمله صدام ایستادند و جنگیدند. بنابراین ما از بدنه سپاه و بسیج، از فرزندان خودمان درخواست می‌کنیم که آتش به خانه خود نیاندازید، برادرکشی نکنید.

خانم عبادی، از نظر قانونی و حقوقی، به عنوان وکیل دعاوی، اعدام دو جوان و حکم اعدام نه نفر دیگر را چطور تعبیر می‌کنید؟

اعدام این دو جوان نه تنها برخلاف موازین بین المللی و موازین انسانی است، بلکه حتی مخالف و مغایر با قوانینی است که جمهوری اسلامی تصویب کرده و در حال حاضر جاری است. فراموش نکنیم اینها که به دروغ و با وعده و وعید مجبور شده‌اند که در دادگاه بگویند در اعتراضات مربوط به انتخابات شرکت کرده اند، اساساً طبق پرونده شان و طبق گفته وکیل شجاع‌شان، اینها دو ماه قبل از انتخابات دستگیر شده بودند. در منزل دستگیر شده بودند. موقع انتخابات و تظاهرات تمام در زندان بودند. این هم برگ دیگری است بر این که متاسفانه دستگاه قضائی ما از عدالت خارج شده است.

با این حال بیم آن می‌رود که اعدام‌های بیشتری در راه باشد. نه نفر در حال حاضر محکوم به اعدام شده‌اند. فکر می‌کنید این چه واکنش‌هایی به همراه خواهد داشت؟

مسلماً اعدام‌های بیشتر واکنش بسیار بدی از سوی مردم خواهد دید و مردم را بیش از پیش از حکومت دورتر می‌کند. این اعدام‌ها نشان از عدم عقلانیت حکومت و نشان از ترس حکومت دارد. بنابراین حکومتی که خودش را به مردم نزدیک می‌داند، حکومتی که می‌داند پایگاه مردمی‌اش محکم است، اینقدر احتیاج به خشونت ندارد. دولت مطمئن باشد اگر اعدام‌های دیگری را به راه بیاندازد، حتماً با واکنش اجتماعی وسیعی مواجه خواهد شد.
XS
SM
MD
LG