لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

خلبان آمریکایی عتیقه‌ها را دزدید؛ مصر پس گرفت


موزه ملی مصر (عکس تزیینی است از epa)
موزه ملی مصر (عکس تزیینی است از epa)

ده‌ها اثر باستانی مصری که یک خلبان نظامی سابق آمریکایی آن‌ها را به سرقت برده بود، روز چهارشنبه طی مراسمی در نیویورک به مصر بازگردانده شد.


مقام‌های آمریکایی می‌گویند که این اشیاء -که تعدادی از آن‌ها دراین مراسم به نمایش گذاشته شده بود- متعلق به حفاری‌های باستان‌شناسی در منطقه «معادی» در حومه قاهره هستند و قدمت آنها به ۳۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و حتی قبل از آن بازمی‌گردد.


پیتر جی. اسمیت، رییس اداره گمرک و مهاجرت شهر نیویورک، در سخنان خود در این مراسم گفت: «این فرد با سرقت این آثار عتیقه در حقیقت بخشی از تاریخ باستان مصر را ربوده است.» وی افزود: «بازگرداندن این اشیاء به مصر، بازگرداندن بخش مهمی از فرهنگ باستان این ملت به آن کشور است.»


در این مراسم حسین مبارک، سفیر مصر در آمریکا، و عطیه رادوان، یکی از مقام‌های ارشد اداره آثار باستانی مصر، نیز شرکت داشتند.


ادوارد جون جانسون، سارق این اشیاء، سابقا خلبان ارتش آمریکا و در زمان سرقت این آثار از ماموران اداره بازرسی و تحقیقات گمرکی آمریکا بود. وی در ماه فوریه سال جاری میلادی، به اتهام نقل و انتقال اشیاء عتیقه مسروقه در آلاباما بازداشت شد.


ادوارد جانسون در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۲ -يعنی زمان سرقت بیش از ۳۷۰ قطعه از آثار باستانی از مرکز حفاری و موزه باستانی «معادی»- در قاهره کار می‌کرد.


او از طریق تماس با یک دلال آثار هنری و عتیقه، بخشی از این اشیاء را به بهای ۲۰ هزار دلار فروخت.

آثار باستانی به سرقت برده شده، بعدها از گالری‌های هنری در شهرهای مختلف جهان از جمله نیویورک، لندن و زوریخ سردرآورد.


دولت آمریکا می‌گوید بررسی کارشناسان ثابت کرد که بسیاری از این اشیاء از جمله آثاری است که از مراکز حفاری و موزه‌های مصر به سرقت رفته اند.


ادوارد جانسون در جریان محاکمه خود، به سرقت آثار باستانی اعتراف کرد.


دادگاه وی را به ۱۸ ماه زندان محکوم کرده است.


XS
SM
MD
LG