لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

جنرال موتورز، ورشکستگی کارخانه رویا سازی


سردر دفتر مرکزی جنرال موتورز در دیترویت آمریکا
سردر دفتر مرکزی جنرال موتورز در دیترویت آمریکا
ورشکستگی جنرال موتورز ، فقط بزرگ‌ترین ورشکستگی تاریخ نیست؛ ورشکستگی کارخانه‌ای است که از دهه‌های پیش محصولاتش در فهرست آروزهای خیلی از جوانان بود. از کادیلاک‌های معروف صورتی دهه ۶۰ میلادی و رویای الویس پریسلی بودن تا کامروهای طلایی دهه هفتاد. کامروهای براق و آئرو دینامیک سال‌های اخیر و ده‌ها نوع اتومبیل دیگر. همه این‌ها محصولات رویایی بودند که نگاه همه را بارها و بارها به دنبال خود کشانده‌اند.

شاید به تعبیری ورشکستگی جنرال موتورز، ورشکستگی یک کارخانه رویاسازی باشد.

چگونه است که چنین شرکت عظیمی در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرد؟

حسن منصور کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه در بریتانیا، دلیل ورشکستگی جنرال موتورز را حضور رقبای دیگر و البته پایین آمدن سطح درآمد مردم بر اثر بحران اقتصادی حال حاضر دنیا می داند.

حسن منصور می‌گوید: «دلیل عمده این است که طی بحرانی که در سه چهار سال گذشته در صنایع اتومبیل سازی ایجاد شده است و رقابت تندی که در طول دهه های گذشته در میان صنایع اتومبیل سازی جهان ، اروپا ، ژاپن و آمریکا وجود داشته است؛ همه باعث شده که بازار اتومبیل، بازار دشواری باشد. منتها با آغاز شدن بحران مالی جهانی ، آثار کمبود نقدینگی بر روی صنایع اتومبیل سنگینی بیشتری دارد. برای اینکه طبیعی است که الویت مردم ، اداره زندگیشان است نه خرید اتومبیل نو. به این دلیل است که این صنایع بازار خودشان را از دست داده اند و امروز در شرایطی هستند که هزینه های گزاف و قرض‌های خودشان را نمی‌توانند پرداخت کنند.»

شرکت خودروسازی جنرال موتورز، سمبل اقتصاد آمریکا دردنیا بود. در حدود ۲۵۰ هزار نفر در سراسر جهان برای این شرکت کار می‌کردند. اما به راستی آیا این پایان داستان است؟

آقای منصور اعلام ورشکستگی این شرکت را هم از لحاظ اقتصادی و هم از نظر افزایش تعداد بیکاران در آمریکا دارای معانی بسیاری می‌داند. اما معتقد است که شرکت جنرال موتورز به شرکت دیگری تبدیل خواهد شد.

او معتقد است دولت آمریکا سعی می‌کند خودش وارد این شرکت شود، سهامدار عمده شود و از دولت‌های دیگر مثل دولت کانادا نیز برای شراکت سهام این شرکت دعوت کرده است.

بر اساس وعده رییس جمهور آمریکا ، از ۶۰ تا ۹۰ روز آینده شاید بتوانند از دل این شرکت، شرکت دیگری ایجاد کنند و دوباره ساختار جنرال موتورز را حفظ کرده و کاری کنند که تمام ساختارهای استخدامی ‌و فنی آن به هم نریزد.

اما این ورشکستگی چه تاثیراتی بر اقتصاد آمریکا و بر کل اقتصاد جهان باقی می‌گذارد؟

دکتر رضا قریشی ، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در ایالت نیوجرسی ، دور نمای چنین اقدامی را منفی نمی‌بیند.

شرکت بزرگ خودروسازی اپل آلمان نیز بخشی از اَبر شرکت جنرال موتورز بود

آقای قریشی می‌گوید: «مشکل این است که در دنیا ما به شدت ظرفیت تولید اتومبیل را شاهد هستیم . احتمالا با اعلام ورشکستگی جنرال موتورز تولید کادیلاک و شورلت را حفظ می‌کنند و بعد هم آن را تبدیل به یک تولید کننده منطقه‌ای می‌کنند. این خصلت سرمایه‌داری است که تخریب می‌کند تا تولید کند. اما چیزی که دردآور است، آن کارگری است که کارش را از دست می‌دهد. اما در درازمدت این تخریب باعث می‌شود که چیزی مدرن‌تر و جدیدتر ساخته شود. به نظر من شرکت‌های کوچک‌تری به وجود می‌آیند . اتومبیل کم‌تری تولید می‌شود. واقعا چه احتیاجی هست که هر سال یک مدل اتومبیل جدید داشته باشیم ؟»

دکتر حسن منصور تاثیرات این ورشکستگی را بر وجوه مختلف جامعه و بر اقتصاد آمریکا این گونه تشریح می‌کند: «آثار مستقیم این اتفاق این است که بیکاری در آمریکا ، طبیعتا اضافه خواهد شد. قدرت خرید کاهش خواهد یافت. شهرهایی که صنایع اتومبیل سازی در آن تمرکز دارند به بیغوله‌هایی مبدل می‌شوند و دولت سعی خواهد کرد ضمن اینکه ورشکستگی این شرکت را می‌پذیرد از آثار جانبی و پیامدهای بعدی آن بکاهد. به این ترتیب شخص رئیس جمهور و کادر او در این قضیه به طور مستقیم دخالت می‌کنند.»

شرکت جنرال موتورز ، بیش از صد سال پیش در شهر دیترویت در ایالت میشیگان آمریکا تاسیس شد.

این شرکت بعد از شرکت ژاپنی تویوتا، بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی دنیاست .

اما چه آینده‌ای در انتظار کارخانه رویا سازی است؟ باید دید صاحبان جدید چگونه می‌اندیشند و چه خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG