لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

جنرال موتورز؛ شمارش معکوس برای ورشکستگی


مقر جنرال موتورز در دیترویت
مقر جنرال موتورز در دیترویت
کمپانی جنرال موتورز به عنوان يکی از بزرگترين خودروسازان آمريکايی روز دوشنبه اعلام ورشکستگی می‌کند، تا راه را برای دريافت کمک‌های دولتی بيتشر و در نهايت نجات اين شرکت بزرگ هموار کند.

به گزارش رويترز پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام «فريتس هندسون» رييس شرکت خودرو سازی جنرال موتورز آمريکا به توصيه کاخ سفيد روز دوشنبه اعلام ورشکستگی می‌کند.

در بيانيه‌ای که عصر روز يکشنبه از کاخ سفيد در اين باره منتشر شده آمده است:« کمپانی جنرال موتورز از شاخص‌ترين و بزرگترين شرکت‌های جهان است و روز دوشنبه يک روز تاريخی ديگر برای اين شرکت خواهد بود. »

کاخ سفيد از روز اعلام ورشکستگی جنرال موتورز به عنوان «پايانی برای جنرال موتورز قديمی و آغازی برای جنرال موتورز نوين» ياد کرده است.

تصميم برای اعلام ورشکستگی، جنرال موتورز پس از آن اتخاذ شده است که دولت آلمان با واگذاری شرکت در معرض ورشکستگی اوپل به يک شرکت اتريشی-کانادايی موافقت کرد.

اوپل که بزرگترين شرکت‌های اقماری جنرال موتورز در اروپا به شمار می‌آيد، از مدت‌ها پيش با مشکلات مالی بزرگی دست به گريبان بود و چندين شرکت از جمله شرکت ايتاليايی فيات و شرکت اتريشی-کانادايی «مگنا» خواستار خريد آن شده بودند.

در نهايت پس از آن که هفته گذشته جنرال موتورز خود را از اوپل کنار کشيد، راه برای توافق آلمان با شرکت مگنا هموار شد.

پس از اعلام رسمی ورشکستگی جنرال موتورز در روز دوشنبه حدود شصت درصد سهام آن در اختيار دولت آمريکا قرار می‌گيرد. انتظار می‌رود، روند ورشکستگی جنرال موتورز نيز بر اساس الگوی شرکت خودروسازی کرايسلر صورت گيرد.

بر اين اساس فريتس هندرسون رييس جنرال موتورز رسماً خواستار استفاده از مفاد منشور يازده قانون ورشکستگی در آمريکا خواهد شد. بر اساس منشور يازده قانون ورشکستگی آمريکا می‌توان بخش‌های سالم شرکت‌ها و بنگاه‌های ورشکسته را واگذار کرد.

در اين چارچوب قرار است، بخش‌های سالم جنرال موتورز مانند «شورلت»، «کاديلاک» و «بيوک» در اختيار دولت آمريکا و سنديکاهای کارگری قرار گيرد. همچنين خود شرکت جی‌ام هم ده درصد سهام شرکت جديد را حفظ خواهد کرد.

در حالی که به دنبال اعلام ورشکستگی کرايسلر شرکت خودروسازی فيات ايتاليا با دراختيار گرفتن بيست درصد از سهام آن به عنوان خريداری از بخش خصوصی وارد ميدان شده بود.

فيات قصد داشت علاوه بر کرايسلر با خريد شرکت‌های اقماری جنرال موتورز در اروپا و آمريکای لاتين يک غول جديد خودروسازی در جهان ايجاد کند، که با مخالفت جنرال موتورز روبرو شد.

باراک اوباما رييس جمهور آمريکا در اواخر ماه مارس حدود دو ماه به جنرال موتورز فرصت داده بود تا طرحی برای خروج از بحران مالی به منظور دريافت کمک‌های دولتی ارايه کند. دولت آمريکا تاکنون بيست ميليارد دلار کمک مالی به جنرال موتورز تزريق کرده است که انتظار می‌رود، تا چهل ميليارد دلار ديگر برای حمايت از اين شرکت اختصاص دهد.

از سال ۲۰۰۵ تاکنون جنرال موتورز حدود ۸۸ ميليارد دلار زيان به بار آورده است.
XS
SM
MD
LG