لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

گوگل با «سیستم عامل» به جنگ مایکروسافت می‌رود


شرکت گوگل با عرضه سیستم عامل کامپیوترهای شخصی به جنگ مایکروسافت می‌رود.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که شرکت گوگل با عرضه سیستم‌های عامل کامپیوترهای شخصی بخش اصلی سودآوری شرکت مایکروسافت را نشانه گرفته است که بر این عرصه از بازار تکنولوژی جدید احاطه کامل دارد.

شرکت گوگل که تا به امروز در عرصه‌هایی مثل اینترنت و ارسال ای‌میل با مایکروسافت در حال رقابت بوده است روز سه شنبه اعلام کرد که ظرف یکسال آینده تولید و عرضه سیستم‌های عامل کامپیوترهای شخصی را کامل خواهد کرد که در مرحله اول نت‌بوک‌ها را هدف قرار خواهد داد.

نت بوک که نام آن برگرفته از معادل «دفترچه یادداشت» در زبان انگلیسی است کامپیوترهای شخصی قابل حمل و کوچکی هستند که معمولاً با ظرفیت‌های پایین ولی سرعت بالا برای مراجعه به اینترنت و کارهای ساده دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نام اين محصول جديد «سیستم عامل کروم» است و شرکت گوگل اعلام کرده که از نیمه دوم سال ۲۰۱۰ در نوت‌بوک‌ها عرضه خواهد شد و تاکنون تعدادی از کارخانجات سازنده کامپیوتر برای تولید این نرم افزار موافقت کرده‌اند.

کارشناسان تکنولوژی جدید می‌گویند که نشانه گرفتن بازار و تولیدات مایکروسافت همیشه یکی از عناصر اصلی فرهنگ و استراتژی تجاری گوگل بوده است. به اعتقاد آنها اگر این طرح گوگل به خوبی اجرا شده و به نتیجه برسد برای مایکروسافت بسیار زیانبار خواهد بود و آنها اینرا به خوبی می‌دانند.

دو شرکت بزرگ مایکروسافت و گوگل سال‌هاست که در بخش‌های مختلف بازار تکنولوژی جدید با یکدیگر سرشاخ شده‌اند. باید منتظر شد و دید که آیا گوگل قادر خواهد بود که در زمین حریف و نقطه قوت اصلی مایکروسافت که تولید سیستم عامل کامپیوتر است بخشی از سهم بازار را بگیرد یا نه. در حال حاضر مایکروسافت ارائه کننده و صاحب بیش از ۹۰ درصد سیستم عامل‌هایی است که در سراسر جهان مورد استفاده است.

تاکنون شرکت مایکروسافت در مورد این خبر واکنش نشان نداده است.

نکته مهم در طرح جدید گوگل این است که آیا این شرکت خواهد توانست برای تولید سیستم‌های عامل مورد نظر همکاری کارخانجات بزرگ تولید کامپیوتر را جلب کند یا نه.

سخنگویان شرکت HP که بزرگترین کارخانه تولید کامپیوتر است می‌گویند که در حال بررسی پیشنهاد گوگل هستند و قبل از تصمیم نهایی می خواهند تأثیر ورود یک سیستم عامل جدید به بازار و عواقب آن برای کاربران و خریداران را با دقت مطالعه کنند.

سیستم عامل جدید کروم که گوگل عرضه خواهد کرد مسلماً با سایر نرم افزارها و تکنولوژی خود این شرکت مثل Gmail، تقویم گوگل و نقشه گوگل به خوبی قابل انطباق است.

براساس اطلاعیه شرکت گوگل این سیستم عامل جدید از لحاظ حجم حافظه کمی سبک‌تر خواهد بود و به کاربران امکان می‌دهد که سریع‌تر به شبکه اینترنت متصل شوند. در عین حال این سیستم جدید براساس کدهای لینوکس با منبع آزاد طراحی شده است در نتیجه سایر تولیدکنندگان و طراحان نرم‌افزار و سخت‌افزارهای کامپیوتری می‌توانند به راحتی برنامه‌های مکمل و پیوندی برای آن را تولید کنند.

این سیستم عامل جدید گوگل طوری طراحی شده است که با متداول‌ترین انواع چیپ‌ها در بازار همخوانی دارد. مایکروسافت در گذشته اعلام کرده بود که با چیپ‌هایی از نوع ARM و X86 کار نخواهد کرد و همین باعث شد که دریچه جدیدی به روی گوگل برای نفوذ به بازار تولید سیستم‌های عامل گشوده شود.

کارشناسان تکنولوژی جدید می‌گویند که این سیستم عامل جدید در آغاز کار می‌تواند مورد توجه کاربرانی قرار بگیرد که به دنبال یک کامپیوتر سبک و سریع برای جستجو در وب هستند. ولی این ظرفیت را دارد که به مرور در کامپیوترهای شخصی قوی‌تر نیز عمل کند بخصوص اگر ثابت شود که سرعت آن از سیستم عامل «ویندوز» محصول مایکروسافت بیشتر است.

گوگل تاکنون قیمت این سیستم عامل جدید را اعلام نکرده اما کارشناسان معتقدند که یا به بهایی بسیار ارزان و یا کاملاً مجانی عرضه خواهد شد چون استراتژی اقتصادی گوگل همیشه بر کسب درآمد از محل اشتراک بوده و نه فروش محصول.

مایکروسافت در حال حاضر برای هر سیستم عامل خود از نوع قدیمی XP حدود ۲۰ دلار و برای مدل جید Vista حدود ۱۵۰ دلار دریافت می‌کند. به گفته کارشناسان اگر گوگل سیستم عامل خود را با بهایی نازل‌تر و یا مجانی وارد بازار کند به نفع مصرف کننده‌ها خواهد بود و پیکانی که مستقیماً قلب سودآوری مایکروسافت را نشانه می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG