لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۶

تساوی تیم ملی فوتبال ایران در کره جنوبی


علی کریمی، جواد نکونام (عکس از تلویزیون ایران)
علی کریمی، جواد نکونام (عکس از تلویزیون ایران)
تیم ملی فوتبال ایران در پیکار با کره جنوبی در سئول با وجود یک بازی خوب و هشیارانه، بار دیگر برتری یک بر صفر را از دست داد و به تساوی یک بر یک رسید.

ایران برای گرفتن مجوز راهیابی به مرحله «پلی آف» مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ به انتظار بازی عربستان با کره شمالی نشست.

تیم ملی ایران در دقیقه ۵۱ با سانتر حسین کعبی و ضربه سر هشیارانه مسعود شجاعی به گل برتری رسید. اما یک بار دیگر هنگامی که از دقیقه ۸۰ عبور کردیم، پارک جی سونگ به مانند مسابقه رفت کره را از شکست رهانید و گل تساوی بخش را در دقیقه ۸۲ به ثمر رساند. پیش از این گل در دقیقه دقیقه ۶۳ مسعود شجاعی در پی سانتر حسین کعبی از راست، می توانست گل دوم را بزند که تعلل او مانع گل شد. بعد از آن کره ای ها یکپارچه به دروازه ایران حمله کردند که یک بار رحمتی و بار دیگر دیرک عمودی دروازه منجی دروازه شدند.

نیمه نخست بدون گل به پایان رسید. در این نیمه کم و بیش سریع، ابتدا کره ایها برای پیروزی در آخرین بازی خود حالتی جدی داشتند و بی تفاوت نشان نمی دادند. آنان با نفوذ از جناح راست خود میل به گلزنی در برابر ملی پوشان ایران داشتند. اما در حالی که مهدی رحمتی کمتر به طور جدی تهدید شد، نقش کلیدی مردان پرتعداد میانی باعث شد تا سفیدپوشان ایران کم کم در نیمه کره ظاهر شوند و دو بار شلیک های از راه دور جواد نکونام و مهدی مهدوی کیا و یک بار مانور و شلیک مسعود شجاعی – که به کرنر منحرف شد – دروازه تیم میزبان را با خطر رو به رو سازند.

تیم ملی ایران در ورزشگاه جام جهانی سئول با این ترکیب بازی کرد: مهدی رحمتی، حسین کعبی، هادی عقیلی، جلال حسینی، محمد نصرتی (از دقیقه محمدرضا خلعتبری)، مهدی مهدوی کیا (کاپیتان) (از دقیقه ۸۳ وحید هاشمیان)، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، پژمان نوری، علی کریمی (از دقیقه ۷۵ آرش برهانی) و مسعود شجاعی.

بازی دو تیم عربستان سعودی و کره شمالی اگر در ریاض به تساوی نرسد ایران حریف تیم بحرین و یا ازبکستان در مرحله نخست پلی آف می شود و برنده مسابقه رفت و برگشت این دیدار برای راهیابی به جام جهانی به پیکار رفت و برگشت با نیوزیلند – تیم برتر قاره اقیانوسیه – می رود.

با این که پیش از این اعلام شده بود که یک آشپز ایرانی به همراه تیم ملی به کره جنوبی خواهد رفت، مهدی تاج، مدیر تیم های ملی، به خبرنگاران گفت: «به دستور افشین قطبی که گفت شرایط عذایی کره جنوبی با چین و کره شمالی متفاوت است، ما آشپزی را به همراهمان نیاوردیم که این مساله باعث شد مشکلاتی برای برخی بازیکنان به وجود آید.»

او همچنین از پاداش هشت هزار دلاری به هر یک از بازیکنان در صورت پیروزی در کره خبر داد.

این پنجمین رویارویی دو تیم ملی در راه جام جهانی بود. در این راستا ایران در راه جام جهانی ۱۹۷۸ در سئول صفر بر صفر و در تهران دو بر دو مساوی کرد. در راه جام جهانی ۱۹۹۴ در دوحه قطر سه بر صفر مغلوب کره جنوبی شد و در مسابقه رفت این دوره در تهران به تساوی یک بر یک دست یافت.

پیش از پایان داغ مرحله گروهی انتخابی جام جهانی تنها یک امتیاز سه تیم ایران، کره شمالی و عربستان سعودی را در گروه ب منطقه آسیا از هم جدا می کرد و پیروزی برای یکی از دو تیم کره شمالی و یا عربستان سعودی به معنی رسیدن به رده دوم گروه ب منطقه آسیا و رسیدن به آفریقای جنوبی است.

ایران در خارج از خانه با تیم کره جنوبی راهیافته به جام ۲۰۱۰ در حالی بازی کرد که با یک امتیاز اختلاف دو تیم مدعی دیگر را تعقیب می کرد. این تیم در دو مسابقه آخرش امیدهای صعود را بار دیگر زنده کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز افشین قطبی، سرمربی تیم ملی ایران می خواست از دستیابی به رده سوم و تحمل بازیهای دشوار پلی آف هم دوری کند و ایران را در سئول به پیروزی برساند. او پیش از سفر به سئول در تهران به مردم شیفته فوتبال ایران قول داده بود که تیم ملی را به جام جهانی خواهد رساند. او به خبرنگاران گفته بود: «من به شما قول می دهم که شما تیم ملی ایران را در آفریقای جنوبی خواهید دید. من به مردم ایران به دلیل حمایتشان از تیم ملی سپاس می گویم. راهیابی به جام جهانی از آن همه مردم ایران و حمایت آنان انگیزه ای برای ما است.»

بازی های دیگر آخرین روز

سعودی ها از حمایت پرشور تماشاگران خودی در ریاض مطمئن هستند. ولی آنان دو بازیکن ثابت خود را در تیم ملی به همراه ندارند. عبده عطیف و برادرش احمد عطیف به ترتیب به دلیل مصدومیت و محرومیت حاشیه نشین خواهند بود.

دو مکان اول برای راهیابی مستقیم به جام جهانی از گروه «آ» منطقه آسیا، پیش از روز پایان از آن استرالیا و ژاپن شد. حالا دو تیم ازبکستان و بحرین برای راهیابی به بازیهای پلی آف با یکدیگر در منامه نبرد می کنند.

بحرین هفت امتیاز دارد و ازبکستان چهار امتیاز. هر دو تیم پنج گل زده اند، اما بحرین یک گل خورده کمتر دارد. به این ترتیب مهمانان منامه باید با دو گل برتری پیروز شوند تا به مسابقه پلی آف برسند. فدراسیون فوتبال بحرین به منظور جلب هرچه بیشتر تماشاگر، حضور در ورزشگاه ملی منامه را رایگان اعلام کرده است و میلان ماچالا، سرمربی اهل جمهوری چک آنان نبرد سنگینی برای زنده نگاه داشتن امیدهای نخستین راهیابی بحرین به جام جهانی را انتظار دارد.

ماچالا به خبرنگاران گفت: «این یک موقعیت بسیار جدی برای ما به شمار می رود. گرچه ما از این موقعیت سود می بریم که تنها به یک امتیاز نیاز داریم، اما بازیکنان ما باید برای هر سه امتیاز بجنگند و نه چیز دیگر.»

تیم های از پیش صعود کرده ژاپن و استرالیا در ملبورن با یکدیگر رو به رو می شوند و گرچه این مسابقه ای بی تاثیر است، اما ژاپن با ۱۵ امتیاز در برابر استرالیای ۱۷ امتیازی در اندیشه پیشتازی گروه است. استرالیا در هفت مسابقه این گروه گل نخورده است.
XS
SM
MD
LG