لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۸

«سکوت رهبر، دلیل رضایت او از حمله به روحانیان منتقد است»


دفتر آیت‌الله صانعی پس از حمله نیروهای لباس شخصی
دفتر آیت‌الله صانعی پس از حمله نیروهای لباس شخصی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به حمله‌های اخیر به بیت‌ها و دفترهای برخی مراجع گفته است: «قدر و منزلت مراجع برای همه آشکار است و اگر کسی بیراهه رود و حرمت آنها را رعایت نکند، بی‌منزلتی و بی‌ارزشی خود را نشان داده است.»

او روز پنجشنبه ٢۷ خرداد ماه، در میان خبرنگاران پیرامون گفت:‌ «نظام ما بر اساس اصول اسلامی سامان یافته که مراجع تقلید پشتیبان اصلی آن هستند و هیچکس در این شکی ندارد.»

گفته‌های آقای لاریجانی در واکنش به یورش به دفتر و بیت کسانی مانند آیت‌الله صانعی یا منتظری را با حسن شریعتمداری، تحلیلگر مسائل ایران و فرزند روحانی منتقدی که خود پس از انقلاب در جریان حذف قرار گرفت، به بحث گذاشته ایم؛

حسن شریعتمداری:
در حقیقت در صحبت آقای لاریجانی جز یک آینده نگری یا تعارف چیز بیشتری نیست. برای اینکه در این حد از هجوم به منزل یک روحانی بلند پایه در دوره آقای خمینی هم نشده بود. این نوع صحبت ها بیشتر نشانگر این نگرانی است که جناحی از افراطی ترین گروه های نظام که همه می دانند جز با وصل به جاهای مخصوصی امکان این آزادی عمل را نداشتند، [چنین می‌کند] و آقای لاریجانی، می دانید نماینده قم است و به خاطر ابراز نگرانی چنین صحبت هایی را می کند.

محمد تقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیان مجلس که هم روحانی است هم اصولگرا، اشاره ای دارد به اینکه خلیفه کشی در جامعه نباید باب شود و اگر باب شد دیگر نمی شود جلویش را گرفت.

بله. همانطور که عرض کردم، اصولگرایان هم دو جناح هستند و جناحی به روحانیت وابستگی بیشتری دارند. معلوم بود که این نوع حملات هرچند به آقای صانعی که این جناح اصولگرا به او وابسته نیست و بیت آیت الله منتظری، این نگرانی و عکس العمل را به وجود می آورد که ممکن است فردا اگر با جناح اصولگرای واقعگرا هم آقای احمدی نژاد و دوستانشان اختلافاتی پیدا کردند و یا خواستند حذفشان کنند، آنگاه نوبت حمله به بیت مراجع مورد نظر آنها هم خواهد رسید. منظور آقای رهبر همین است که وقتی خلیفه کشی باب شود، دیگر آقای صانعی و آقای مکارم و آقای سبحانی وجود نخواهد داشت.

شما در سخنان تان اشاره کردید که کسانی که به بیت مراجع حمله می کنند، وابسته به جناح های خاصی هستند. ممکن است به صورت روشن بفرمایید چه جاهایی؟

علاوه بر اینک در بعضی از سایت ها منعکس شد که آقای خامنه ای در شب این حمله به قم مسافرت کرده بودند و به منزل بعضی مراجع رفتند و آنها را تهدید کردند، که البته من نمی دانم این خبر چقدر مستند است... در اینکه این جناح وابسته به آقای احمدی نژاد و آقای مصباح یزدی است و از آنها فرمان می گیرد، شکی نیست. اینکه تا کنون رهبر جمهوری اسلامی هم هیچ اعتراضی هم به این حمله نکرده است. حتی اگر به قم سفر نکرده باشد، سکوت ایشان را می توان دلیل بر رضایت ایشان گرفت. بنابراین می توان اینطور استباط کرد که این حمله با رضایت و توافق، اگر نه صریح، حداقل ضمنی ایشان صورت گرفته است.

به نظر شما آقای علی لاریجانی یا آقای محمدتقی رهبر یا چهره های دیگر اصولگرا که این روزها انتقاد می کنند از حمله به بیت مراجع، آنها آینده نگر تر از آیت الله خامنه ای و آقای محمود احمدی نژاد هستند؟

نه خیر. آنها آینده خودشان را می نگرند. آینده نگر به معنی منافع ملی و مملکت نیستند. آنها می دانند که گروه بعدی هستند که در ردیف حذف قرار گرفتند. بعد از حذف آقای موسوی و کروبی و یا حتی قبل از آن ممکن است نوبت آنها فرا برسد و بنابراین نوعی دلسوزی برای خودشان است.

مصطفی تاجزاده هم این روزها در جایی نوشته که اگر ما ابتدای انقلاب در برابر مواجهه نادرست با آیت الله شریعتمداری و برای حفظ حریم مرجعیت اعتراض می کردیم، کار به اینجاها نمی رسید.

بله. در حقیقت این آقایان بسیار دیر بیدار شدند. و این روند حذف از ابتدای انقلاب شروع شد. آقای تاجزاده وجدان بیدارتر اینهاست. متنبه شده از این افراط گری های ابتدای انقلاب و شخص صادق تری بوده و جرات کرده که به زبان و به قلم بیاورد. در دل همه اینها این غوغا هست.

شما آن روزها جزو نزدیکترین افراد به آیت الله شریعتمداری بودید، آیا این احساس خطر بود که به بیت حمله شود؟

بله. کاملاً. اینها دور بیت جمع می شدند و همین شعارها را می دادند. این شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، شعاری بر علیه پدر من بود که اینها اختراع کردند و از آن روز به بعد وسیله حذف همه مخالفان قرار گرفت. «مرگ بر ضد ولایت فقیه» یعنی مرگ بر دگراندیش. یعنی مرگ بر هر کسی که تبعیت بی چون و چرایی از شخصی به نام ولی فقیه را نمی پذیرد. و این وسیله و برچسبی است که وقتی به در خانه کسی آمد، سرنوشتی جز حذف در انتظار او نخواهد بود.
XS
SM
MD
LG