لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

درگیری‌های زاهدان؛ «تندروها در انتظار فرصت»


نمای بیرونی مسجد علی ابن ابیطالب
نمای بیرونی مسجد علی ابن ابیطالب
به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، ۸۸ نفر در ارتباط با درگيری‌های اخير در شهر زاهدان بازداشت شدند. «ايسنا» می‌نويسد دادستان شهر زاهدان اعلام کرده است ۵۸ ايرانی به اتهام مشارکت در اغتشاش، آتش سوزی، سرقت منازل، تخريب و ضرب و شتم دستگير شده اند. محمد مرضيه همچنين به دستگيری ۳۰ نفر از اتباع کشور افغانستان اشاره کرده که به گفته او در هرج و مرج‌ها شرکت داشتند.

در جريان درگيری‌های اخير، موسسه صندوق «مهررضا» در شهر زاهدان به آتش کشيده شد که بر اثر آن شش نفر کشته شدند. دادستان زاهدان همچنين از دستگيری سه تن در رابطه با آتش‌سوزی موسسه «مهررضا» خبر داده است.

شهر زاهدان در پی انفجار بمبی در مسجد «علی ابن ابيطالب» در روز شنبه هفتم خرداد و کشته شدن ۲۵ نفر و زخمی شدن بيش از ۱۵۰ نفر دستخوش نا آرامی و درگيری شد. گروه «جندالله» مسئوليت اين بمب گذاری را بر عهده گرفت.

سه تن از متهمان اين انفجار هفته گذشته و يک روز پس از اين بمب گذاری، در نزديکی همان مسجد و در ملأ عام به دار آويخته شدند.

روز گذشته روابط عمومی دادگستری سيستان و بلوچستان اعلام کرد عبدالحميد ريگی، برادر عبدالمالک ريگی، که رهبری گروه «جندالله» را بر عهده دارد و رضا قلندرزهی، يکی ديگر از اعضای اين گروه روز شنبه در زاهدان به اتهام آن چه محاربه، همکاری با گروه «جندالله» و تهيه سلاح عنوان شد، در زاهدان اعدام شدند. ارتباط يا عدم ارتباط اين دو تن با نا آرامی‌های اخير زاهدان منتشر نشده است.

اما دليل اين هرج و مرج‌ها در شهر زاهدان چيست؟ برخی از تحليل‌گران سياسی اختلاف ميان شيعيان و بلوچ‌های سنی مذهب را ريشه اين درگيری‌ها می‌دانند.

عبدالستار دوشوکی، تحليلگر مسايل بلوچستان در لندن، معتقد است: «متعصبين هر دو طرف يعنی گروه جندالله و متعصبينی که تمام امور را در دست داشتند، به دنبال فرصتی برای درگيری با يکديگر بودند و متاسفانه اينگونه شد. اين‌ها خواهان درگيری بين مردم شيعه و سنی و مردم بلوچ و غير بلوچ هستند که خوشبختانه علما و رهبران مذهبی و سياسی بلوچستان به ويژه مولانا عبدالحميد به اين مسئله آگاهی کامل داشت و مردم را به آرامش و هم‌زيستی مسالمت‌آميز دعوت کرد.»

سعيد رضوی فقيه، تحليلگر سياسی، نيز معتقد است که بلوچ‌های سنی مذهب در آن منطقه مطالباتی دارند که برخی آن را به گفته او از طريق دموکراتيک و برخی ديگر به طور خشونت‌بار دنبال می‌کنند.

وی در اين باره به راديو فردا می‌گويد: « شکاف اصلی امروز بين کسانی است که می‌خواهند با شيوه‌های دموکراتيک مطالبات خود را مطرح و مسايل کشور را حل کنند و کسانی که فقط با فشار و سرکوب يا تروريسم می‌خواهند به اهداف خود برسند. »
اين حوادث در حالی رخ می‌دهد که به دهمين انتخابات رياست جمهوری در ايران که روز جمعه ۲۲ خردادماه برگزار می‌شود، نزديک می‌شويم.

آقای دوشوکی درگيری‌های اخير را بی ارتباط با انتخابات رياست جمهوری پيش رو نمی‌داند و می‌گويد:‌ « با توجه به اين که دو کانديدای اصلاح طلبان هر دو در مورد اقوام و مذاهب اعلاميه دادند و از حقوق پايمال شده آنها دفاع کردند، در بلوچستان شور و شعفی به وجود آمده و مردم می‌خواهند با توجه به وعده‌های اين دو کانديد از آنها حمايت کنند. اين مسئله به مزاج طرفداران آقای احمدی نژاد که تمام مقام‌ها و پست‌های رسمی استان را دراختيار دارند خوش نيامده است. من احساس می‌کنم آنها از فرصت به دست آمده استفاده می‌کنند تا بر روند مبارزه تبليغاتی انتخابات و حتی خود انتخابات رياست جمهوری خدشه وارد کنند که اميدورام اين گونه نشود. »

ايران «جندالله» را گروهی تروريستی در ارتباط با القاعده می‌داند و «جندالله» می‌گويد در صدد احقاق حقوق اقليت سنی مذهب بلوچ در ايران است. اين گروه تا کنون مسئول شماری از خونبارترين عمليات مسلحانه در خاک ايران بوده است. حمله‌هايی که هربار با نا آرامی درسطوح مختلف در سيستان و بلوچستان همراه بوده است.

يکی از خبرهای مهمی که در ناآرامی‌های اخير پس از بمب گذاری مسجد «علی ابن ابيطالب» به گوش رسيد ضرب و شتم مولوی عبدالحميد، امام جمعه زاهدان بود که منشاء ميزان قابل توجهی از درگيری‌ها برشمرده شد.

در اين زمينه دادستان زاهدان به خبرگزاری «ايسنا» گفت: « در حادثه ترور محافظ امام جمعه هيچ کس کشته نشده و اين سوء قصد به امام جمعه در حد ايراد ضرب بوده است که دستور دستگيری افراد مظنون صادر شده و پرونده در مجتمع ويژه جرايم امنيتی استان در حال بررسی است. »

او به وضعيت ۸۸ بازداشت شده نا آرامی‌ها و حکم درنظر گرفته شده برای آنها اشاره‌ای نکرد.
XS
SM
MD
LG