لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

رئیس سازمان انرژی اتمی: راکتور آب سنگین می‌سازیم


فریدون عباسی
فریدون عباسی
فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، هفتم تیرماه در سن‌پترزبورگ روسیه به خبرنگاران گفت اقداماتی در ایران برای ساخت راکتور آب‌ سنگین «در داخل کشور» آغاز شده است.

او که در نمایشگاه بین‌المللی اتم اکسپو در روسیه حضور دارد، گفته است که سایت‌های جدیدی نیز برای ساخت نیروگاه‌های هسته اس شناسایی شده که در آینده نزدیک اطلاعات آنها در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرد.

تاکید بر «ساخت داخلی راکتور آب سنگین» در حالی می‌رود که پانزدهم خرداد ماه ایالات متحده اعلام کرده بود با مسئله راه‌اندازی راکتور آب سنگین در اراک «عمیقا مشکل دارد».

در آن زمان جوزف مک مانوس، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، به نشست شورای حکام آژانس گفته بود: «ما عميقا با اين مسئله که ايران اعلام کرده است تکمیل راکتور آب سنگين «آی آر- ۴۰» در اراک احتمالا در اوايل سال ۲۰۱۴ پایان خواهد یافت، مشکل داریم؛ آن هم در حالی که هنوز از ارائه اطلاعات مربوط به طراحی اين راکتور خودداری می‌کند».

راکتورهای آب سنگين، اورانيوم طبيعی مصرف می‌کنند و پسمانده سوختی آنها پلوتونيوم ۲۳۸ است که در صورت فرايند، می‌تواند به عنوان مواد انفجاری در بمب‌های اتمی مورد استفاده قرار گيرد. (نظر یک کارشناس را در مورد این راکتورها در اینجا بخوانید)

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پیشتر از ايران خواسته بود تا نقشه‌های طراحی شده برای اين راکتور را «فورا در اختيار آن قرار دهد». این ساز و کار بین‌المللی هشدار داده بود که در غير اين صورت «توان بازرسی آژانس برای نظارت موثر بر اين سايت هسته‌ای با تاثیری منفی روبه‌رو خواهد شد».

به گزارش خبرگزاری‌های ایران فریدون عباسی در پاسخ به پرسشی دیگر مورد سایت «فردو» گفته است: مرکز فردو تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است و ما فعالیت‌های خود را در این مرکز متناسب با آنچه به آژانس اعلام کرده، ادامه می‌دهیم».

سایت فردو از جمله مهم‌ترین مراکز اتمی‌ست که در مورد آن بین ایران از یک سو، آژانس‌بین‌المللی و کشورهای غربی از دیگر سو اختلافات و تنش‌هایی وجود دارد.

پیشتر اعلام شده بود گروه ۱+۵ با تعلیق بخشی از فعالیت‌های تاسیسات فردو حاضر است بخشی از تحریم‌ها را هم لغو کند.

عمر دولت محمود احمدی‌نژاد طی هفته‌های آینده به پایان می‌رسد. طی دوره ریاست جمهوری او پرونده اتمی ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد راه یافت و در پی آن تهران با تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبه برخی کشورها روبه‌رو شد.

با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ۲۴ خرداد ماه، ایالات متحده استقبال محتاطانه‌ای از آن کرد و گفت حاضر به تعامل و گفت‌وگو با دولت ایران است. ایران و آمریکا، به ویژه در مورد برنامه اتمی تهران اختلافات عمیقی با یکدیگر دارند.

خبرگزاری ایسنا نوشته است که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد «تغییر سیاست‌های هسته‌ای» در دولت آینده گفته است «برنامه هسته‌ای ایران دو هدف تامین برق و رفع نیازهای مردم را دنبال می‌کند و نیاز ما بر اساس این دو هدف ثابت است و تغییری نمی‌کند. تولید سوخت و غنی سازی ما نیز متناسب با رفع همین نیازهاست.»

هنوز مشخص نیست با روی کار آمدن حسن روحانی، رئیس سازمان انرژی اتمی در مقام خود باقی می‌ماند یا با کس دیگری عوض می‌شود.

تصمیم‌گیری‌های کلان در مورد برنامه هسته‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای نسبت داده می‌شود.
XS
SM
MD
LG