لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری آمریکا و افغانستان


اشرف غنی
اشرف غنی

کاخ سفید آمریکا می‌گوید رئیس‌جمهوری آن کشور در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهوری افغانستان، بر «اهمیت» همکاری‌های راهبردی میان دو طرف تاکید کرده و حمایت خود از دولت وحدت ملی را نیز ابراز کرده‌است.

بنا بر بیانیه‌ای که کاخ سفید ۲۱ بهمن منتشر کرده، رهبران ایالات متحده و افغانستان در مورد فرصت‌های موجود برای مستحکم‌کردن روابط خود در زمینه‌هایی مانند امنیت، همکاری در زمینه مقابله با تروریسم و توسعه اقتصادی، صحبت کرده‌اند.

دونالد ترامپ در عین حال از انجام گفت‌وگوهای منظم با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان استقبال کرده‌است.

همزمان با این گفت‌وگو، فرمانده نیروهای آمریکایی و ماموریت پیمان آتلانتیک شمالی در افغانستان، از لزوم اعزام «هزاران سرباز تازه‌نفس» برای «شکستن بن‌بست» امنیتی در آن کشور سخن گفته‌است.

به گزارش رادیو آزادی (بخش دری رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی)، ژنرال جان نیکلسون، روز پنج‌شنبه در جلسه کمیته نیروهای مسلح ِ مجلس سنای ایالات متحده، وضعیت افغانستان را بازگو کرده و خواستار افزایش نیروهای نظامی در آن کشور شده‌است. به گفته ژنرال نیکلسون این نیروها برای بخش‌های مختلف، مانند آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای نظامی افغانستان مورد نیاز هستند.

در حال حاضر بیش از ۸ هزار سرباز آمریکایی در افغانستان حضور دارند. ژنرال نیکلسون، در سخنان خود در سنا، مشخص نکرده به چه شماری نیروی تازه برای تجدید قوا در افغانستان نیاز است.

این فرمانده آمریکایی در بخشی دیگر از سخنان خود، ضمن انتقاد از حضور طالبان و «شبکه حقانی» در پاکستان، می‌گوید واشینگتن باید در روابط خود با اسلام‌آباد تجدید نظر کند.

گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ و اشرف غنی و نیز حضور فرمانده ناتو در افغانستان، در جلسه کنگره، اندکی پس از آن است که یک گزارش تازه ناظران دولتی ایالا متحده ضمن ارائه تصویری «تیره» از وضعیت امنیتی افغانستان، می‌گوید دولت مرکزی بر نیمی از کشور کنترل دارد.

از طرفی، در حالی‌که ژنرال نیکلسون از حضور طالبان در «پایگاه‌های امن» خارج از افغانستان انتقاد کرده، روسیه میزبان نشستی در میانه فوریه، با حضور مقام‌های افغان و کشورهای همسایه آن، و نیز در تلاش برای دعوت از گروه طالبان به آن است.

شبه‌نظامیان طالبان از زمان حمله نیروهای آمریکایی و متحدان آن در سال ۲۰۰۱ به افغانستان، و فروپاشی حکومتشان بر این کشور، تقریبا به طور بی‌وقفه در حال شورش و انجام حملات علیه نظامیان و غیرنظامیان افغان بوده‌اند.

به گفته سازمان ملل متحد شمار تلفات غیرنظامی افغان در سال ۲۰۱۶، به بالاترین سطح طی سال‌های اخیر رسیده‌است.

XS
SM
MD
LG