لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۸

عفو بین‌الملل: در پی حملات داعش به کرکوک صدها عرب سنی از شهر اخراج شده‌اند


شماری از شهروندان سنی عرب عراق که در پی حملات داعش به کرکوک گریخته‌اند
شماری از شهروندان سنی عرب عراق که در پی حملات داعش به کرکوک گریخته‌اند

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید در پی درگیری‌های تازه با گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، مقام‌های شهر کرکوک، که در کنترل اقلیم کردستان است، صدها شهروند عربِ سنی را از محل سکونت خود در این شهر «اخراج کرده‌اند».

«عفو بین‌الملل» ۱۷ آبان ماه گفته است مقام‌های کرکوک، خانه صدها شهروند عرب را تخریب کرده و به آن‌ها دستور داده‌اند شهر را ترک کنند.

بنا بر این گزارش برآورد می‌شود محل سکونت حدودا ۲۵۰ خانوار تخریب شده‌است. این افراد از مناطق دیگر عراق به این شهر نفت‌خیز آمده بودند.

علاوه بر این -به گفته این سازمان ناظر- نیروهای پیش‌مرگه و «نیروهای ويژه امنیت و آسایش» در اقلیم کردستان، ۱۹۰ خانواده دیگر را از محل سکونت آن‌ها در روستاهای نزدیک، بیرون کرده‌اند.

افراد و خانواده‌های «اخراج‌شده»، به حمایت یا همکاری با شبه‌نظامیان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در جریان حملات اخیر متهم شده‌اند.

به گفته «عفو بین‌الملل»، نیروهای امنیتی و پیش‌مرگه‌های کرد از این شهروندان خواسته‌اند به محل سکونت اصلی خود بازگردند یا به اردوگاه‌ بروند.

درگیر‌ی‌ها، حملات انتحاری و انفجارهای کرکوک، پس از آغاز عملیات برای بازپس‌گیری موصل، رخ داد. این درگیری‌ها، طی سه روز، ۴۶ کشته برجای گذاشت که بیشتر آن‌ها اعضای نیروهای امنیتی و نظامی در اقلیم کردستان بودند. نجم‌الدین کریم، فرماندار کرکوک به خبرگزاری فرانسه گفته است ۸۱ نفر از شبه‌نظامیان داعش نیز در درگیری‌ها کشته شدند.

سفارت ایران در بغداد و وزارت خارجه نیز از کشته‌شدن «سه» تا «چهار» شهروند ایرانی در این حملات خبر داده بودند.

سازمان عفو بین‌الملل به نقل از کسانی که مجبور به ترک کرکوک شده‌اند، می‌گوید تخریب خانه‌های آن‌ها در چهارم آبان‌ماه رخ داده، یعنی یک روز پس از آن‌که مقام‌های کرکوک گفتند به حملات و ناامنی‌ها خاتمه داده‌اند.

یک مقام ارشد در این سازمانِ مدافع ِ حقوق بشر از مقام‌های کـُـردِ کرکوک خواسته است تا «فورا» به «اقدامات غیرقانونی خود در تخریب خانه غیرنظامیان و اخراج» آن‌ها خاتمه دهند. مقام‌های کرکوک هنوز به گزارش عفو بین‌الملل واکنشی نشان نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG