لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۶

اعتراض ایران به حمله هوایی به شیعیان در کرکوک


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه، سی‌ام مهر، حمله هوایی به یک حسینیه در حومه شهر کرکوک عراق را محکوم کرده و خواستار روشن شدن ابعاد مختلف این حمله «و پاسخگویی آمران و عاملان» آن شد.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه خبر داد که یک حمله هوایی به حسینیه‌ای در شهرک داقوق در حومه کرکوک باعث کشته شدن ۱۵ زن و زخمی شدن ۵۰ نفر دیگر شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز جمعه در واکنش به این خبر، عاملان این حمله هوایی را «نیروهای ائتلاف» تحت هدایت آمریکا دانسته و افزود که «حمله به مردم بیگناه و عزادار با هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفته نیست.»

خبرگزاری‌های بین‌المللی هنوز در مورد عاملان این حمله یا واکنش نیروهای ائتلاف به این خبر، گزارشی منتشر نکرده‌اند.

مقام‌های ایران روز جمعه همچنین از مرگ «سه تکنیسین ایرانی» در یک پروژه نیروگاهی کرکوک و مجروحیت پنج تن دیگر در جریان حملات انتحاری داعش به کرکوک خبر دادند.

شهر کرکوک که حکومت اقلیم کردستان عراق کنترل آن را در دست گرفته است، از روز جمعه شاهد حمله غافلگیرانه گروهی از شبه‌نظامیان داعش بوده که در روز اول حمله موفق شدند کنترل برخی از ساختمان‌های عمومی را در دست بگیرند.

نیروهای داعش روز جمعه با استفاده از بلندگوهای چندین مسجد در کرکوک، اعلام کردند که «خلافت اسلامی» خود را به این منطقه نیز گسترش داده‌اند.

تلفات این حمله، تا روز شنبه، «۴۶ کشته و ۱۳۳ زخمی» در صفوف نیروهای امنیتی کرکوک و «دست‌کم ۲۵ کشته و چندین زخمی» از میان حمله‌کنندگان داعشی گزارش شده است.

روز شنبه در مورد آخرین وضعیت کرکوک خبرهای متفاوتی گزارش شده‌ است و در حالی که مقامات امنیتی کرکوک به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که حمله داعش به این شهر شکست خورده و پایان یافته است، خبرگزاری فرانسه از ادامه حضور داعشی‌ها در این شهر خبر می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، تک‌تیراندازها و بمب‌گذاران انتحاری داعش هنوز در کرکوک حضور دارند و این امر باعث شده که بغداد برای مقابله با آنها نیروی کمکی به سوی کرکوک گسیل کند.

کرکوک حدود ۱۷۰ کیلومتر با موصل، دومین شهر بزرگ عراق که همچنان در دست داعش است، فاصله دارد.

حمله گروهی از داعشی‌ها به کرکوک در حالی رخ داد که ارتش عراق با همراهی پیشمرگ‌های کُرد عراقی و پشتیبانی هوایی نیروهای ائتلاف آمریکا در حال انجام عملیاتی گسترده برای بازپس‌گیری کنترل موصل از داعش هستند.

نیروهای ارتش عراق که عملیات خود را از جاده اصلی منتهی به موصل از سمت جنوب آغاز کرده‌اند طی روزهای اخیر کوشیدند تا منطقه حمدانیه واقع در جنوب شرق موصل را از کنترل داعش خارج کنند، اما تا روز جمعه تنها موفق به بازپس‌گیری شماری از روستاهای این منطقه شده بودند.

مقام‌های ارتش عراق اما، روز شنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که سربازان عراقی در این روز تا مرکز شهر حمدانیه (که بخدیدا و قره‌قوش هم نامیده می‌شود) پیش رفته و پرچم عراق را بر فراز یکی از ساختمان‌های دولتی مرکز این شهر نصب کرده‌اند.

شهر مسیحی‌نشین حمدانیه که اکنون عملاً خالی از سکنه شده در ۲۰ کیلومتری موصل قرار دارد و بنا بر گزارش‌ها، سربازان عراقی برای رسیدن به حمدانیه ناچار شده‌اند از موانع ایذایی زیادی، از جمله بمب‌های کنار جاده‌ای، شلیک تک‌تیراندازها، و خودروهای انفجاری انتحاری عبور کنند.

نیروهای ارتش عراق اوایل هفته جاری نیز موفق شدند شهر برطله در ۱۵ کیلومتری شرق موصل را از کنترل داعش خارج کنند.

نهاد حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که گروه حکومت اسلامی با نگه داشتن اعضای حدود ۵۵۰ خانواده ساکن در روستاهای اطراف شهر موصل در عراق، احتمالاً می‌خواهد از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کند.

XS
SM
MD
LG