لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۴

محمدرضا عارف از انتخابات کناره‌گیری کرد


محمد رضا عارف، نامزد انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در ایران، نیمه‌شب بیستم خرداد ماه در وب‌سایت شخصیش خبر «انصراف» خود را از آن اعلام کرد.

در متنی که در این مورد در این وب‌سایت منتشر شده آمده است «غروب دوشنبه بیستم خرداد ماه، مرقومه‌ای از جناب آقای سید محمد خاتمی دریافت نمودم. ایشان طی این نامه در مقام رهبری اصلاحات، ادامه حضورم را در صحنه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری به مصلحت ندانسته‌اند».

معاون اول دولت محمد خاتمی، که از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان به شمار می‌رود، در انصراف‌نامه خود بار دیگر بر موضوع «تمکین از اجماع با محوریت خاتمی» تاکید کرده است؛ آنچه پیشتر نیز از آن سخن گفته بود.

تنها ساعتی پیش از انتشار این متن نیز در سخنرانی‌ای در تهران اعلام کرد اگر اصلاح‌طلبان با محوريت محمد خاتمی بر سر نحوه حضور در انتخابات رياست جمهوری به اجماع برسند، تمکين خواهد کرد.

آقای عارف در این متن نوشته است «گذشتن از حق خویش به نفع ملت بزرگ و ایران سربلند را مصداق روشن اصلاح‌طلبی واقعی» می‌داند.

انصراف محمدرضا عارف از انتخابات روز جمعه، همزمان است با انتشار گزارش‌‌ها و خبرهایی که از حمایت گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب از حسن روحانی حکایت دارند.

از جمله شورای مشاوران محمد خاتمی، در بيانيه‌ای که روز دوشنبه ۲۰ خرداد منتشر شد، اعلام کرد که حسن روحانی نامزد نهايی اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست جمهوری خواهد بود.

در این بیانیه به «اجماعی» اشاره شده که در این زمینه بین گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلبی شکل گرفته است؛ «در اين روند با کارگروه‌های ويژه و انجام گفت‌و‌گوهای فشرده با نامزدهای محترم و شخصيت‌های برجسته ملی به ويژه آقايان هاشمی رفسنجانی و سيد محمد خاتمی و اجرای نظرسنجی علمی در نهايت جناب آقای دکتر حسن روحانی به عنوان نامزدی که امکان جذب آراء بيشتری دارد مناسب تشخيص داده شد.»

هرچند در متن خبر کناره‌گیری آقای عارف، او از نامزد خاصی حمایت نمی‌کند، اما به نظر می‌رسد در حالیکه اصول‌گرایان هنوز نتوانسته‌اند به یک نامزد مشترک برسند، اصلاح‌طلبان نامزدی واحد را به انتخابات روز جمعه می‌فرستند.

محمد خاتمی روز شنبه گفته بود، اين که حسن روحانی و محمدرضا عارف به اين نتيجه می‌رسند که با هم «ائتلاف» کنند، «نشان از عقلانيت و ترجيح مسائل کلی بر فردی است».

تنها کسی که تاکنون از میان اصول‌گرایان انصراف داده است غلام‌علی حداد عادل است که در ائتلاف موسوم به ۲+۱ با علی‌اکبر ولایتی و محمد باقر قالیباف حضور داشت. اما او در خبر انصراف خود به این ائتلاف اشاره‌ای نکرده است.

محمدرضا عارف، معاون اول دولت محمد خاتمی در دولت دوم او و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

حسن روحانی در دوران رياست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی رئیس شورای عالی امنيت ملی و در دوران محمد خاتمی نماینده ارشد ایران در گفت‌وگوهای بر سر برنامه هسته‌ای ايران با کشورهای غربی بود.

آقای روحانی طی روزهای گذشته هدف حملات گروهی از اصول‌گرایان قرار گرفته است. پس از آخرین مناظره تلویزیونی که در آن به موضوع سیاست خارجی و برنامه اتمی نیز پرداخته شد این حملات ادامه داشت. در آن مناظره روحانی از سیاست‌های چند ساله اصول‌گرایان در مورد گفت‌وگوهای اتمی انتقاد کرده بود.

دو روز پیش خبرگزاری‌های مهر و فارس به نقل از «منابع آگاه» گزارش داده بودند که «به دليل اظهارات ضد امنيتی و غيرقانونی حسن روحانی کانديدای انتخابات رياست جمهوری، شورای نگهبان تصميم دارد تا صلاحيت اين کانديدا را مجددا بررسی کند».

اما روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان این خبرها را رد کرد.

در حال حاضر شش نامزد ریاست‌جمهوری برای انتخابات روز ۲۴ خرداد باقی مانده‌اند.
XS
SM
MD
LG