لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

«خنثی‌سازی» عملیات احتمالی تروریستی در ملبورن؛ پنج نفر بازداشت شدند


بخشی از میدان فدراسیون و کلیسای سن پل
بخشی از میدان فدراسیون و کلیسای سن پل

پلیس استرالیا می‌گوید یک «حمله‌ تروریستیِ برنامه‌ریزی‌شده» در روز کریسمس را کشف و خنثی کرده‌است. شش تا هفت نفر در این ارتباط بازداشت شدند که پنج نفر از آن‌ها همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

پلیس استرالیا می‌گوید تمام بازداشت‌شدگان بین ۲۰ تا ۳۰ سال سن دارند. اندرو کالوین، سربازرس پلیس فدرال آن کشور، سوم دی ماه به خبرنگاران گفته است «موفق شده‌ایم به‌طور مشخصی جلوی حمله‌ای را که از نظر ما، یک تهدید فوری تروریستی در ملبورن بود بگیریم».

به گفته آقای کالوین، نیروهای امنیتی معتقد هستند این خطر در حال حاضر از میان رفته است.

گراهام اشتون، یک مقام ارشد دیگر در پلیس آن کشور به خبرنگاران گفته است «حمله برنامه‌ریزی‌شده قرار بود در میدان فدراسیون (فدریشن اسکوئر)، ایستگاه فلیندرس و کلیسای سن ‌پل انجام شود».

آقای اشتون گفته این افراد قصد استفاده از مواد انفجاری را داشته‌اند. پلیس در عین حال سلاح سرد و گردم نیز پیدا کرده‌است.

به گفته پلیس مظنونان «خودشان افراطی‌ شده بودند» اما در هر صورت تحت تاثیر گروه موسوم به «حکومت اسلامی» قرار داشتند. با این حساب به نطر می‌رسد رابطه مستقیمی بین این افراد و شبه‌نظامیان «داعش» وجود نداشته است.

رویترز به نقل از بیانیه‌ پلیس، شمار بازداشت‌شدگان را شش نفر و شمار کسانی که در بازداشت باقی مانده‌اند را چهار نفر عنوان کرده‌است. روزنامه استرالیایی «ده اج» و شماری از دیگر نشریات گفته‌اند هفت نفر بازداشت شده‌اند و پنج نفر در بازداشت به سر می‌برند.

تمام کسانی که در بازداشت مانده‌اند مرد هستند: سن آن‌ها بین ۲۱ تا ۲۶ سال است.

به گفته پلیس بازداشتی‌ها، زاده استرالیا بودند به جز یک نفر که متولد مصر بود. شماری از آن‌ها تبار لبنانی دارند.

مالکم ترنبال، نخست‌وزیر استرالیا، گفته حمله برنامه‌ریزی‌شده «یکی از خطرناک‌ترین حملات احتمالی کشف‌شده در سال‌های اخیر است».

آقای ترنبال همچنین هشدار داده است که نیروهای امنیت قادر نیستند جلوی تمامی خطرات احتمالی را بگیرند و مردم باید هوشیار باشند و در صورت مشاهده هر چیز شک‌برانگیزی، پلیس را در جریان بگذارند.

بیل شورتن، رهبر مخالفان حزب حاکم، نیز ضمن ابراز نگرانی از واقعه، از شهروندان خواسته از تعطیلات کریسمی خود لذت ببرند: «چند افراطی که می‌خواهند زندگی به روش استرالیایی را از بین ببرند، وقتی موفق می‌شوند که ما تسلیم آن‌ها بشویم».

میدان فدراسیون، که به گفته پلیس قرار بود یکی از مراکز حملات احتمالی باشد، از مراکز شلوغ و توریستی ملبورن‌ است، که ۳.۲ هکتار مساحت دارد و محل برگزاری و برپایی مراسم مختلف است.

مراسم روزهای کریسمس و سال نو در سال رو به پایان میلادی، در سایه تهدیدها و حملات تروریستی ماه‌های گذشته، و ابراز نگرانی برخی مقام‌ها و کشورها در مورد احتمال وقوع حملات بیشتر، برگزار می‌شود. کم‌تر از یک هفته پیش از این، هجوم یک کامیون به مردم در بازارچه کریسمس در غرب برلین، ۱۲ کشته و نزدیک به ۵۰ زخمی برجای گذاشت.

XS
SM
MD
LG