لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

بان گی‌مون خواستار اعزام هزاران صلح‌بان تازه به سودان جنوبی شد


دبیر کل سازمان ملل متحد از شورای امنیت خواسته است تا برای افزایش امکان محافظت از غیرنظامیان در سودان جنوبی با اعزام ۵۵۰۰ صلح‌بان دیگر به آن کشور موافقت کند.

درخواست‌نامه دوم دی ماه دبیرکل سازمان ملل از شورای امنیت به معنی افزایش دو سومی نیروهای موجود در سودان جنوبی‌‌ست، کشوری که در مرز سقوط به جنگ داخلی قرار گرفته است.

در حال حاضر نزدیک به شش هزار و ۷۰۰ صلح‌بان ملل متحد و بیش از ۶۵۰ افسر پلیس این سازمان در سودان جنوبی حضور دارند.

اعضای شورای امنیت ملل متحد قرار است دوشنبه آینده گرد هم آیند تا در مورد آن کشور به گفت‌وگو بنشینند.

بنا بر گزارش‌ها این امکان وجود دارد که قطع‌نامه‌ای در مورد شرایط موجود تصویب شود.

آقای بان می‌گوید صلح‌بانان جدید از کشورهای اطراف و نیز از نیروهای اتحادیه آفریقا به سودان جنوبی اعزام می‌شوند.

سه روز پیش از این کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای از قول رئیس‌جمهوری آن کشور، خطاب به رهبران و گروه‌های صاحب نفوذ در سودان جنوبی گفته بود «هرگونه استفاده از قدرت نظامی برای در دست گرفتن قدرت» در آن کشور «به پایان حمایت‌های آمریکا و جامعه بین‌المللی می‌انجامد».

با وجود تلاش‌های بین‌المللی و نیز گفت‌وگوهای وزیران خارجی کشورهای آفریقایی و دولت سودان جنوبی، تنش‌ها در آن کشور همچنان ادامه دارد٬ تنش‌هایی که با برکناری معاون رئیس‌جمهوری شدت بیشتری گرفته و به اقدام نظامی دو قبیله رقیب در صحنه سیاسی آن کشور تبدیل شده است.

بان گی‌مون، پیشتر به خبرنگاران گفته بود ۴۵ هزار نفر از شهروندان سودان جنوبی در جست‌وجوی سرپناه و حفاظتی از سوی سازمان ملل هستند.

به گفته دبیر کل ملل متحد نیروهای ویژه آن سازمان در جوان‌ترین کشور آفریقا «به حفاظت از غیرنظامیان، حمایت از کمک‌های انسان‌دوستانه، رصد اوضاع حقوق بشر و نیز بررسی گزارش‌ها در این مورد، مشغول‌ند».

او پیشتر بر بررسی موارد گزارش شده در مورد نقض حقوق بشر در سودان جنوبی تاکید کرده و گفته بود کسانی که دست به چنین مسائلی زده‌اند باید پاسخگو باشند.

صدها نفر طی روزهای گذشته در خشونت‌های سودان جنوبی کشته شده و هزاران نفر نیز از ترس، از خانه‌های خود در مناطق مختلف آن کشور گریخته‌اند.
XS
SM
MD
LG