لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۰

«باغ‌وحش‌ها به مکان‌هایی برای حیوان‌آزاری تبدیل شده‌اند»


طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
بيستم شهريور ماه از سوی ديدبان حقوق حيوانات ايران به عنوان روز مبارزه با خشونت عليه حيوانات نام گرفته است. امسال هم اين سازمان مردم نهاد به همين مناسبت برنامه هايی را از جمله اجرای کنسرت موسيقی در فرهنگسرای ابن سينای تهران در نظر گرفته است. رادیو فردا با سپهر سليمی از اعضای ديدبان حقوق حيوانات ايران که هم اکنون در هند به سر می برد گفت و گو کرده است.

بیست شهریور ۱۳۹۰ ویدیوی کوتاهی توسط دیده‌بان حقوق حیوانات منتشر شد، که در آن دو توله خرس قهوه‌ای به همراه مادرشان به شکل دردآوری به دست چند شکار چی آزار و نهایتا کشته شدند.

انتشار این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی باز تاب وسیعی داشت و بهانه‌ای شد شد تا حامیان حقوق حیوانات و دیده‌بان حقوق حیوانات برای اینکه این روز به یاد بماند آن را را به عنوان روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات نام‌گذاری کند.

به مناسبت این روز برنامه‌هایی نیز برگزار می‌شود؛ از جمله کسانی که در این زمینه فعالیت کرده‌اند بر گزیده شده و به مردم معرفی می‌شوند و همچنین مروری می‌شود بر عملکرد گروه‌های حامی حیوانات در یک سال گذشته.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:57 0:00
لینک مستقیم


اما این روز به طور رسمی در تقویم جمهوری اسلامی ایران وارد نشده است؟

خیر. هنوز واردتقویم نشده اما ما پیش از این روز ملی حمایت از حیوانات را داریم جشن بهمن‌گان که بیش از ده یازده سال قدمت دارد و توسط حامیان حیوانات برگزار می‌شود. خوب مهم جامعه مدنی است و فعالان محیط زیست که به حقوق حیوانات توجه می‌کنند.

گفتید که تحقیق‌ها و پژوهش‌ها هم در این روزمورد بررسی قرار می‌گیرد، اگر بخواهیم بگوییم بیشترین مشکلات که حیوانات حیات وحش و حیوانات خانگی با آن روبه‌رو هستند، چه موضوعی‌ست؟

بیشترین مشکل نبود قانون حمایت از حیوانات است و سال‌هاست که دارند گروه‌های حامی حیوانات تلاش می‌کنند تا قوانینی در این مورد وضع شود. مسئله دیگر وضعیت محیط‌بان‌های ما هستند که می‌دانیم در چهار دهه گذشته بیش از صد و ده محیط‌‌بان توسط شکارچیان کشته شدند، اگر محیط‌بان‌ها در پناه قانون نباشند و از آن‌ها حمایت نشود به هر دلیلی این‌ها نمی‌توانند حافظ حیات وحش در مناطق حفاظت شده باشند.

مسئله دیگر خود حیات وحش ماست که ایجاد صنایع در مناطق حفاظت شده، شکار بی‌رویه و مجوز‌هایی که داده می‌شود هم شکار قانونی و هم شکار غیر قانونی و یا مسئله عبور جاده‌ها از مناطقی که زیستگاه حیوانات هستند به عنوان نمونه در طول یک دهه گذشته یازده یوزپلنگ از گونه‌ای که در حال انقراض بوده کشته شده‌اند.

مسئله دیگر بلاتکلیفی حیوانات شهری است که گاه سگ و گربه‌ها توسط شهرداری‌ها کشته می‌شوند، در واقع هیچ بررسی علمی برای مسئله حیوانات انجام نشده است.

مسئله بعدی وضعیت باغ‌وحش‌ها است که آن‌ها مکان‌هایی برای حیوان‌آزاری تبدیل شده‌اند و هیچ تبلیغ و تحقیقی در این مورد انجام نشده است اخیرا که دیدیم ببر بنگال در بهترین باغ وحش کشور بدون هیچ دلیلی کشته شد و هیچ تحیق دقیقی در این باره انجام نشد و با عاملان آن هم هیچ بر خوردی صورت نگرفت.
XS
SM
MD
LG