لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

رئیس سی‌آی‌ای: انتقاداتی که به تفاهم اتمی می‌شود صادقانه نیست


جان برنان
جان برنان

جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سی آی ای»، ضمن حمایت از تفاهم سیاسی لوزان در مورد برنامه اتمی ایران، برخی از انتقادات علیه آن را «غیر صادقانه» نامید و گفت از امتیازهایی که تهران داده، شگفت‌زده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای برنان در نخستین اظهار نظری که در مورد تفاهم لوزان ابراز کرده است، طی سخنانی در ۱۸ فروردین در دانشگاه هاروارد، گفت «باید به شما بگویم، افرادی که می‌گویند این توافق راهی در برابر ایران می‌گشاید تا به بمب (هسته‌ای) برسد، تظاهر می‌کنند؛ از نظر من، اگر آنها واقعیت‌ها را بدانند، متوجه خواهند شد چه چیزی برای [به دست آوردن] یک برنامه [اتمی] لازم است».

این گفته‌ها زمانی مطرح می‌شود که گروهی از سیاستمداران جمهوری‌خواه مخالفت و انتقاد خود را در مورد مذاکرات و توافق اتمی با ایران ابراز کرده‌اند. برخی از نمایندگان دمکرات کنگره نیز با آنها همراه شده‌اند.

نخست وزير اسرائيل می‌گوید چارچوب تفاهم ايران و قدرت‌های جهانی در لوزان سوييس يک «توافق بد» است و «زيرساخت‌های گسترده اتمی ايران را باقی نگاه می‌دارد».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز از دولتمردانی‌ست که مخالفت شدید خود را با تفاهم لوزان ابراز کرده و آن را «توافقی بد» توصیف کرده است که جلوی رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد گرفت.

جان برنان می‌گوید چهارچوب توافقی که در لوزان بنا شده است «نه تنها جلوی غنی‌سازی اورانیوم را بلکه جلوی غنی‌سازی پلوتونیوم را می‌گیرد».

خبرگزاری رویترز نیز از قول رئیس سازمان «سی آی ای» نقل کرده است که او در مورد امتیازهایی که ایران داده «ابراز شگفتی» کرده و گفته است؛ «من به شکل رضایتمندی شگفت‌زده هستم که ایرانی‌ها، با این همه موافقت کرده‌اند.»

به گفته آقای برنان برخی از منتقدان بیش از آنکه بر برنامه اتمی تهران متمرکز باشند، بر تاثیری که رفع تحریم‌ها می‌گذارد، متمرکز هستند، و اینکه چنین چیزی به حکومت ایران اجازه می‌دهد «مشکلاتی بیشتر در منطقه ایجاد کنند».

به گفته رئیس سیا چنین نگرانی قابل درک است، اما در عین‌حال او فکر نمی‌کند که در پی همه اینها تهران ناگهان موضعی غیرفعال و سر‌به‌زیر در مورد منطقه در پی گیرد.

او در عین حال تاکید کرده است که روشن نیست آیا رویکرد عملگرای ایران در رابطه با برنامه اتمی‌اش تحت ریاست‌جمهوری حسن روحانی «به دیگر بخش‌های سیاست خارجی ایران انتقال پیدا می‌کند» یا نه.

یک روز پیش از این سخنان، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز، در مصاحبه‌ای با رادیو ان‌پی‌آر، با اشاره به سیاست‌های ایران در قبال تل‌آویو، گفته بود اینکه از ایران خواسته شود در توافقی برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌اش، اسرائیل را به رسمیت بشاسد، «قضاوتی به طور اصولی نادرست» است.

از سوی دیگر، آقای اوباما طی تماسی تلفنی با سلطان قابوس، پادشاه عمان، تاکید کرده است که همکاری آمریکا «با عمان و دیگر متحدان منطقه‌ای» برای «متوجه کردن تهران به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه (خاورمیانه)» ادامه پیدا می‌کند.

ایالات متحده در مورادی گوناگون مخالفت و انتقاد خود را از سیاست‌های تهران در منطقه خاورمیانه نشان داده است؛ واشینگتن از مخالفان بشار اسد، حامیان ائتلاف اعراب علیه شورشیان حوثی در یمن و مخالف گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان است که جملگی از حمایت ایران برخوردار هستند.

XS
SM
MD
LG